لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۲

کانال‌های شبکه‌های اجتماعی با بیش از ۵ هزار عضو «باید مجوز دریافت کنند»


محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات
محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از مصوبه جدید شورای عالی فضای مجازی خبر داد که براساس آن، کانال‌های خبری در شبکه‌های اجتماعی که بیش از پنج هزار عضو دارند، باید مجوز دریافت کنند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمود واعظی روز دوشنبه، ۱۵ آذر گفت: «در آخرین جلسه شورای عالی فضای مجازی، مصوب شد کانال‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی مختلف بیش از حد خاصی عضو دارند و مشغول به فعالیت‌های خبری و اطلاع‌رسانی هستند باید از مراجع مرتبط مجوزهای لازم را دریافت کنند».

همچنین به گزارش خبرگزاری ایرنا، وی اعلام کرد که شواری عالی فضای مجازی «تلاش دارد برای ساماندهی فعالیت‌های اطلاع‌رسانی در شبکه‌های اجتماعی با اعضایی بیش از پنج هزار نفر، مجوز صادر کند».


به گفته آقای واعظی، قرار است وزارت ارشاد، کمیته‌ای را برای تعیین نحوه اجرای این مصوبه تعیین کند.

ابوالحسن فیروز آبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی، هفتم تیر ماه از برنامه‌ریزی این شورا برای صدور مجوز برای فعالیت رسانه‌ای در شبکه‌های اجتماعی خبر داده بود.

وی گفته بود:« کسانی که در این شبکه‌ها فعالیت رسانه‌ای دارند باید بزودی خود را برای دریافت مجوز آماده کنند».

موضوع فعالیت شبکه‌های اجتماعی درسال‌های گذشته بارها موضوع بحث دولت حسن روحانی و نهادهای زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی بوده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران هفتم اسفند ۹۴ گفته بود که «برخی نهاد‌ها برای فیلتر کردن شبکه‌های اجتماعی و قطع نت فشار آوردند اما مقاومت کردیم».

در همین حال کمال هادیانفر، رییس پلیس فتا نیروی انتظامی، روز دوشنبه، ۱۲ مهر، خبر داده بود که در کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه «چندین بار تصمیم بر این بود» که اینستاگرام فیلتر بشود اما دولت با فیلتر شدن آن مخالف کرده و وزارت ارتباطات درباره فیلترینگ هوشمند این شبکه اقداماتی را انجام داده است.

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، اما ششم آذر و در سخنانی متفاوت با دیگر مقامات دولت گفته بود که «ولنگاری در فضای مجازی زیاد شده» و قوه قضاییه و دادستانی باید به عنوان مدعی‌العموم با این «ولنگاری»ها برخورد کنند.

دولت حسن روحانی پیش از این بارها اعلام کرده است که خواستار مسدود شدن شبکه‌های اجتماعی نیست، بلکه سیاست «فیلترینگ هوشمند» را در مورد آنها اجرا می‌کند.

موضوع بازداشت فیلترینگ و توقیف مطبوعات در ایران، طی سال‌های اخیر همواره مورد انتقاد سازمان ملل و نهادهای مدافع حقوق بشر بوده است.

سازمان گزارشگران بدون مرز،پیشتر در بیانیه ای «سانسور و سرکوب آزادی اطلاع‌رسانی و بی‌تدبیری رییس دولت جمهوری اسلامی ایران» را محکوم کرده بود.

فیلترینگ هوشمند در ایران از زمستان ۹۳ و با فیلترینگ شبکه اجتماعی اینستاگرام آغاز شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پیش از این گفته بود که فیلترینگ اینستاگرام ۸۳ درصد موفق بوده‌ است و این وزارتخانه قصد دارد نرم‌افزارهای به‌کار برده شده برای فیلتر کردن این شبکه را به سایر شبکه‌های اجتماعی گسترش دهد.

در فیلترینگ هوشمند دسترسی به وب‌سایت‌ها به طور کامل محدود نمی‌شود، بلکه بخشی از محتوای سایت که توسط این نرم‌افزار مشخص شده از دسترسی کاربران ایرانی خارج خواهد شد.

«کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در اینترنت» مجموعه‌ای به ریاست دادستان کل کشور و با عضویت مسئولان ارشد سیاسی، امنیتی و قضایی است که فیلترینگ اینترنت در ایران را بر عهده دارد.

XS
SM
MD
LG