لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۹

سلطانیه: با آمانو موافقم، ایران و آژانس به دور باطل رسیده‌اند


علی‌اصغر سلطانیه روز چهارشنبه در وین
علی‌اصغر سلطانیه روز چهارشنبه در وین
علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، با انتقاد از رویکرد این نهاد گفت یوکیا آمانو درست می‌گوید که مذاکرات تهران با آژانس به دور باطل رسیده است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، نماینده ایران روز چهارشنبه ۱۵ خرداد همزمان با برگزاری نشست‌ فصلی شورای حکام آژانس، بار دیگر بر «صلح‌آمیز» بودن برنامه هسته‌ای ایران تاکید کرد و گفت: «شکی نیست که موضوع اتمی ایران در کنار دیگر مسائل در برنامه‌های نشست قرار داشت. چیز خاصی نبود ولی تنها چیزی که بود این است که بعد از ۱۰ سال، خبرها خیلی ساده هستند. آنان هیچ سندی از انحراف نیافته‌اند ولی چند کشور هستند که همچنان اظهارات تکراری خود را مطرح می‌کنند.»

اشاره علی‌اصغر سلطانیه به مواضع کشورهای اروپایی و ایالات متحده در شورای حکام علیه برنامه اتمی ایران است.

به گزارش آسوشیتد پرس جوزف مک‌مانوس، نماینده ایالات متحده در آژانس، روز چهارشنبه عدم پیشرفت در مذاکرات را نشانه «فریبکاری و تمرد» ایران خواند.

اتحادیه اروپا نیز با صدور بیانیه‌ای ایران را به «تعلل» در مذاکرات متهم کرد و آن را غیرقابل قبول دانست.

راکتور آب سنگین اراک هم که قرار است به زودی راه‌اندازی شود، یکی از مواردی بود که اتحادیه اروپا نسبت به آن ابراز نگرانی کرده است.

در واکنش و به این‌موضع‌گیری‌ها و نیز اظهارات مدیرکل آژانس، علی‌اصغر سلطانیه گفت: «توصیه من نیز به این چند کشور غربی ساده است؛ دست از تقابل بردارید و قطبی‌سازی و سیاسی‌سازی آژانس را متوقف کنید و بدون تاخیر بیشتر، به میز گفت‌وگوها بازگردید تا گفت‌وگوهای خود را بر اساس احترام، برابری و اساس رویکرد گام به گام و متقابل شروع کنیم که دنباله گفت‌وگوها با پنج بعلاوه یک است. این تنها راه موجود است.»

سلطانیه تصریح کرد: «با اظهارات مدیرکل مبنی بر اینکه ما در یک چرخه بسته قرار گرفته‌ایم، موافق هستم. با این حال چه کسی مسئول این مساله است؟ ... هر کشوری که با اتهام‌هایی روبرو می‌شود، انتظار دارد که اسناد در اختیارش قرار دهند. از این رو تا زمانی که آژانس با این گفتمان مبنی بر تحویل اسناد مربوط به فعالیت‌های صورت گرفته در ایران موافقت نکند، ما نیز نمی‌توانیم این مسائل را بپذیریم. هیچ کشوری این را نمی‌پذیرد.»

یوکیا آمانو روز دوشنبه با اشاره به مذاکرات ایران و آژانس گفته بود ایران و آژانس به «دور باطل» گرفتار شده‌اند و هیچ پیشرفتی حاصل نشده است.

آمانو در گزارش‌های فصلی خود از برنامه اتمی ایران در بسیاری از موارد به اطلاعاتی استناد می‌کند که به گفته وی از سوی کشورهای عضو در اختیار این نهاد گذاشته شده است.

ایران می‌گوید خواهان بررسی اصل این مدارک است که یکی از آنها اتهاماتی است که درباره پارچین و فعالیت‌های ادعا شده اتمی در آن است. آژانس از تحویل اصل مدارک به خاطر حساسیت‌زا بودن آن به ایران خودداری کرده است. بخشی از این اطلاعات را سازمان‌های جاسوسی در اختیار آژانس گذاشته‌اند.

آژانس همچنین با استناد به تصاویر ماهواره‌ای می‌گوید ایران در حال پاکسازی محوطه نظامی پارچین است.

سلطانیه روز چهارشنبه با بیان اینکه ایران نمی‌تواند به آژانس «چک سفید» بدهد، گفت باید چارچوبی برای مذاکرات و اینکه پرونده ایران چه زمانی بسته می‌شود وجود داشته باشد.

وی اظهار داشت ایران نمی‌تواند به‌طور نامحدود محوطه‌های حساس نظامی خود را در اختیار دیگران بگذارد.

تهران به طور موازی با آژانس و گروه ۱+۵ درباره برنامه هسته‌ای خود مذاکره می‌کند که در هر دو محور تاکنون هیچگونه توافق ملموسی حاصل نشده و دو طرف حداکثر به ادامه گفت‌وگوها در آینده ابراز تمایل می‌کنند.


مذاکرات هسته‌ای و انتخابات

بن‌بست در مذاکرات و هزینه‌هایی که از این ناحیه بر کشور وارد شده، هم‌اکنون یکی از محورهای مباحث انتخاباتی در ایران است؛ به ویژه آنکه سرتیم پیشین و کنونی مذاکرات هسته‌ای، یعنی حسن روحانی و سعید جلیلی در این انتخابات نامزد شده‌اند.

حسن روحانی، که دبیری شورای عالی امنیت ملی در دوره محمد خاتمی را برعهده داشت می‌گوید تیم وی و دولت خاتمی، خطر جنگ و تحریم را از کشور دور کرد در عین حال که «حقوق هسته‌ای» ایران به رسمیت شناخته شد و پیشرفت‌های عملی نیز در این زمینه به دست آمد.

در مقابل سعید جلیلی با دفاع از کارنامه خود می‌گوید که ایران در دوره قبل به غربی‌ها امتیاز داده و چیز نگرفته است. وی بر گفتمان «مقاومت» و «تهدیدزدایی» به جای تنش‌زدایی تاکید دارد.

دیگر کاندیداها و از جمله محسن رضایی، محمدرضا عارف، محمدباقر قالیباف و علی‌اکبر ولایتی نیز از دیپلماسی هسته‌ای و سیاست خارجی ایران انتقاد کرده و آن را ناکارآمد توصیف کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG