لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۸

جایزه ساخاروف به نمایندگان نسرین ستوده و جعفر پناهی اهدا شد


 مراسم اهدای جایزه ساخاروف در استراسبورگ
مراسم اهدای جایزه ساخاروف در استراسبورگ
پارلمان اروپا جایزه آزادی اندیشه ساخاروف را در غیاب نسرین ستوده و جعفر پناهی روز چهارشنبه، ۲۲ آذر به نمایندگان این دو اهدا کرد.

به گزارش خبرگزاری آلمان مارتین شولتز، رئیس پارلمان اروپا، در مراسمی که به این مناسبت در استراسبورگ فرانسه برگزار شد، اظهار داشت که این جایزه بر «تلاش‌های فوق‌العاده‌ای که خانم ستوده و آقای پناهی در مبارزه برای مقام انسان و آزادی‌های اساسی و تغییر سیاسی در ایران به کار بسته‌اند» صحه می‌گذارد.

نسرین ستوده، وکیل دادگستری به اتهام تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی به شش سال حبس تعزیری و ۱۰ سال محرومیت از وکالت محکوم شده است. او وکالت بسیاری از مخالفان حکومت ایران را بر عهده داشته و در زمینه حقوق بشر و حقوق زنان به چهره‌ای شاخص تبدیل شده است.

جعفر پناهی نیز که فیلم‌ساز است از اواسط دهه ۱۹۹۰ جوایز بین‌المللی بسیاری را تصاحب کرده که از جمله آنها می‌توان به جوایز جشنواره‌های کن، ونیز و برلین اشاره کرد. اما از آنجا که قاضی دادگاه ایران فیلم‌ها، متن‌ها و مصاحبه‌های او را «تهدیدی برای امنیت ملی» دانسته، او هم به شش سال حبس تعزیری و ۲۰ سال محرومیت از فیلم‌سازی محکوم شده است.

بر اساس این گزارش، نسرین ستوده که اکنون دوران محکومیت خود را در زندان می‌گذراند، پیامی برای مراسم دریافت جایزه ساخاروف فرستاده بود که شیرین عبادی، فعال حقوق بشر و برنده جایزه صلح نوبل، آن پیام را خواند.

خانم ستوده در این پیام جایزه ساخاروف را «باعث افتخار» خود نامیده بود که او را برای ادامه مسیر تشویق می‌کند.

در بخشی از این پیام آمده است: «من از رویای عدالت در کشوری سخن می‌گویم که به دنبال یک روز انتخابات، صد‌ها تن از معترضان انتخابات را که همهٔ افتخارشان به آن است که با پرهیز از هرگونه خشونتی اعتراض خود را اعلام کرده‌اند، راهی زندان نمود. جرم آنها شک در صحت نتیجهٔ انتخابات بوده است!»

خانم ستوده می‌افزاید: «من یک رویا بیشتر ندارم؛ رویای تحقق "عدالت" و بر این باورم این رویا در کشوری که به من تعلق دارد جز با استقلال قضایی محقق نمی‌‌شود.»

کوستا گاوراس، فیلم‌ساز فرانسوی نیز پیام جعفر پناهی را خواند که پناهی در آن می‌گوید در دوراهی «فرار یا زندگی زیر شمشیر داموکلس»، گزینه دوم را انتخاب کرده و در ایران مانده است.

پناهی گفت: «فیلم نساختن برای یک فیلم‌ساز یک مرگ تدریجی است ... مقامات کشور من آن‌قدر متعصب شده‌اند که حتی نمی‌توانند یک روزنامه‌نگار یا یک فیلم‌ساز مستقل را تحمل کنند.»

در ادامه مراسم مارتین شولتز اظهار داشت که این جایزه همچنین ستایشی از مردم ایران نیز محسوب می‌شود، مردمی که صاحب «جامعه مدنی سرزنده و خلاقی» هستند.

او گفت: «شرایط ایران حیاتی است. ریشه این شرارت‌های متعدد که این مردم پرغرور را عذاب می‌دهد سیاسی است و به نظام قضایی بازمی‌گردد که به افراط گرایش پیدا کرده‌ است.»

آقای شولتز در ‌‌نهایت گفت که این جایزه حاکی از مخالفت پارلمان اروپا با حکومت ایران است.

پیش از این در ماه اکتبر هیاتی از پارلمان اروپا فصد بازدید از تهران را داشت، اما از آنجا که این هیات خواستار دیدار با نسرین ستوده و جعفر پناهی شد، مقامات ایران مانع این سفر شدند.

جایزه ساخاروف که به نام آندری ساخاروف از مخالفان حکومت اتحاد جماهیر شوروی است در سال ۱۹۸۸ توسط پارلمان اروپا بنیان گذاشته شد. اولین برنده این جایزه نیز نلسون ماندلا، فعال سیاسی سر‌شناس آفریقای جنوبی بود.
XS
SM
MD
LG