لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۳

ورزش جهان در سال ۲۰۱۵


یکسال بعد از جام جهانی و یکسال پیش از جام ملت‌های اروپا، مهم‌ترین اتفاق این رشته ورزشی بیرون از مستطیل سبز رخ داد و رییس فیفا و یوفا از مسئولیت خود برکنار شدند.

کمیته اخلاقی فدراسیون جهانی فوتبال، سپ بلا‌تر و میشل پلاتینی را هشت سال از تمام فعالیت‌های فوتبالی محروم کرد.

دادستان آمریکا با همکاری پلیس سوییس، جمعی از مسئولین عالیرتبه فیفا و کنفدراسیون‌های قاره‌ای را بازداشت کرد و خانم لورتا لینچ دادستان کل ایالات متحده، بار‌ها در اظهاراتش از ابعاد وسیع فساد فیفا پرده برداشت.

۲۷ مقام فعلی یا پیشین فیفا از جمله هشت عضو پیشین کمیته اجرایی این ارگان، متهم شدند که در رابطه با مواردی مثل حق پخش تلویزیونی یا اعطای میزبانی‌ها رشوه دریافت کرده‌اند.

غیر از فساد مالی گسترده و سازمان یافته، تروریسم و وحشت نیز در سالی که گذشت بر فوتبال سایه انداخت. دیدار دوستانه تیم‌های ملی فوتبال فرانسه و آلمان، تحت‌الشعاع حملات تروریستی به پاریس قرار گرفت. تعدادی از بازی‌های رسمی و دوستانه در فرانسه، بلژیک و آلمان لغو شدند.

رسوایی دوپینگ

فدراسیون جهانی دوومیدانی به اهمال و تخلف در زمینه دوپینگ متهم شد. رسوایی دوپینگ بیش از هر کشور دیگری، روسیه را نشانه گرفت. تحقیقات سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ، تعدادی از ورزشکاران و مربیان مطرح روسیه را دربرمی‌گیرد که در بین آنها، برندگان مدال طلا و برنز در المپیک لندن نیز حضور دارند.

در گزارش کمیسیون مستقل این سازمان، به دخالت آگاهانه روسیه در مقوله دوپینگ سازمان یافته ورزشکاران کشورشان و نفوذ به آزمایشگاه‌های وادا در مسکو اشاره شده است.

گزارش کمیسیون مستقل تاکید کرد که مشابه همین ماجرا در المپیک زمستانی سوچی نیز رخ داده و این به آن معناست که تخلف مزبور، صرفاً شامل رشته دوومیدانی نمی‌شود.

در واپسین روزهای سال، آزمایش دوپینگ چهار وزنه بردار روسیه از جمله آلکسی لوفچف در فوق سنگین مثبت اعلام شد. او در مسابقات جهانی به میزبانی آمریکا موفق به کسب مدال طلا و شکستن رکوردهای حسین رضازاده شده بود.

در پی محرومیت بلغارستان از حضور در مسابقات وزنه برداری المپیک، روسیه و جمهوری آذربایجان نیز گرفتار جریمه‌های سنگینی خواهند شد که جزییات آن در سال جدید میلادی اعلام خواهد شد. تیم‌های دوومیدانی کنیا و روسیه هم با خطر محرومیت از حضور در المپیک ۲۰۱۶ مواجه‌اند.

فوتبال مردان و زنان

در مسیر راهیابی به جام ملت‌های اروپا، هلند ناکام بزرگ بود که نتوانست به جمع ۲۴ تیم پایانی برسد اما تیم ملی ولز با هنرنمایی گرت بیل، صعودی تاریخی را به جام ملت‌ها رقم زد.

افزایش تیم‌ها در مرحله نهایی، روند صعود تیم‌های کوچک‌تر را هم تسهیل کرد. گرچه ولز نه با این ارفاق یوفا بلکه با متوقف کردن بلژیک (تیم اول رنکینگ فیفا) در هر دو بازی رفت و برگشت توانست مسافر فرانسه شود.

ایرلند شمالی نیز برای اولین بار راهی مرحله نهایی شد. ایسلند هم اولین حضورش را در جام ملت‌ها جشن گرفت. انگلستان به عنوان تنها تیمی که تمام بازی‌هایش را برده، با ۲۷ امتیاز ۹ بازی صعود مقتدرانه‌ای داشت. پس از فرانسه میزبان بازی‌ها، انگلیس نخستین تیم راه‌یافته به مرحله نهایی بود.

در سالی که گذشت بارسلونا با برتری مقابل یوونتوس، فاتح لیگ قهرمانان اروپا شد و فصل درخشان خود را با سه جام به پایان رساند. این پنجمین قهرمانی آبی و اناری‌ها در تاریخ لیگ قهرمانان و چهارمین قهرمانی آن‌ها طی ۹ سال اخیر بود.

بارسا با این قهرمانی به لیورپول و بایرن مونیخ رسید که آنها نیز پنج دوره قهرمان شده‌اند. رئال مادرید با ۱۰ جام و آث میلان با هفت قهرمانی در صدر تیم‌های اروپایی هستند.

فینال جام جهانی ۲۰۱۵ فوتبال زنان بین آمریکا و ژاپن برگزار شد که آمریکا با نتیجه پر گل ۵ بر ۲ حریفش را شکست داده و جام قهرمانی را به دست آورد. این بازی با حضور بیش از ۵۳ هزار نفر در ونکوور برگزار شد.

فضایی که پیش از این مسابقه ایجاد شده بود، در تمام ادوار جام جهانی زنان بی‌سابقه بود. فوتبال زنان با شتابی چشمگیر، رو به رشد است. جذابیت‌ها، هیجان و حساسیت مسابقات امسال، به مراتب بیشتر از تمام دوره‌های قبلی بود.

تلاقی موفقیت فوتبالیست‌های آمریکا با جشن چهارم جولای و سالگرد استقلال کشورشان، بیانگر «عزم ملی» برای فتح جام بود. هشتگ «یک ملت، یک تیم» در تیراژی بی‌سابقه باز نشر شد که برای فوتبال زنان، نظیر قبلی نداشت.

حتی ناو هواپیمابر تئودور روزولت هم تصویری نمادین از حمایت خود را بر روی عرشه ثبت کرد. فدراسیون فوتبال آمریکا در اقدامی مشابه، عکس هوپ سولو دروازه‌بانی که تا فینال فقط یک گل خورده بود را روی اسکناس یک دلاری درج کرد. کارلی لوید شماره ۱۰ هم روی اسکناس ۱۰ دلاری!

والیبال

جام جهانی، لیگ جهانی و مسابقات گزینشی المپیک، مهم‌ترین رقابت‌های والیبال جهان در سال ۲۰۱۵ بودند. در این بین فرانسه با برتری مقابل صربستان، عنوان قهرمانی لیگ جهانی را نصیب خود کرد.

فرانسه از مجموع ۱۸ بازی در لیگ جهانی، فقط یک شکست مقابل آمریکا متحمل شد. این تیم از سطح ۲ توانست به مرحله نهایی رسید و سرانجام نیز برای اولین بار روی سکوی نخست ایستاد.

هدایت این تیم شگفت‌انگیز را لورن تیلیه برعهده دارد. پسرش کوین تیلیه، تیم را در مسیر قهرمانی همراهی کرد. غیر از او ​آنتونین روزیه، اروین گاپه، کوین لورو، بنجامین تونیوتی، نیکولا مارشال و ژنیا گربنیکوف در نقش لیبرو، مردان کلیدی آبی‌پوش در جام بیست و ششم بودند.

قهرمانی فرانسه در حالی رقم خورد که حتی صعود این تیم به فینال، بازتاب چندانی در رسانه‌های آن کشور نداشت. تور دو فرانس در دوچرخه سواری و دیویس کاپ در تنیس، فضایی برای پوشش خبرهای والیبال باقی نگذاشته بود.

سیزدهمین دوره جام جهانی در این رشته ورزشی با قهرمانی آمریکا به پایان رسید. این تیم همراه با ایتالیا مجوز حضور در المپیک را دریافت کرد. آمریکا در آخرین دیدارش آرژانتین را شکست داد تا با این برتری، ۳۰ امتیازی شود و در ژاپن، عنوان قهرمانی جام جهانی را به دست بیاورد.

آرژانتین در مسابقات گزینشی آمریکای جنوبی، با هدایت خولیو ولاسکو چهارمین کشوری شد که سهمیه المپیک را دریافت می‌کند. ولاسکو پس از جدایی از تیم ملی ایران موفق شد در مدت زمانی کوتاه با ایجاد تحول در تیم کشورش، این تیم را المپیکی کند.

تنیس

تنیس آزاد آمریکا که آخرین رویداد از چهار گرنداسلم سال است را نوواک جوکوویچ فتح کرد. او در فینال از سد راجر فدرر گذشت تا تعداد عناوین گرنداسلم خود را در ۲۸ سالگی، دو رقمی کند. او پنج بار در ملبورن، سه بار ویمبلدون و دو بار هم در یواس اوپن قهرمان شده.

جوکوویچ در فهرست افتخاراتش، هنوز موفق به فتح تنها گرنداسلم خاک رس یعنی فرنچ اوپن نشده، در حالیکه سه بار در آن به فینال رسیده.

عملکرد جوکوویچ در سال ۲۰۱۵ بسیار درخشان بود. در هر چهار گرنداسلم فینالیست شد و در سه تا به قهرمانی رسید. او سال را با برتری کامل و اختلافی چشمگیر در رنکینگ به پایان رساند.

در جام دیویس، بریتانیا با درخشش اندر ماری پس از ۷۹ سال قهرمان شد. ماری در شهر گنت بلژیک توانست حریف بلژیکی خود دیوید گوفن را در سه ست پیاپی شکست دهد و قهرمانی بریتانیا را قطعی کند.

ماری در روز نخست هم مسابقه انفرادی را برده بود. در روز دوم اندی و برادرش جیمی ماری که متخصص تنیس دوبل است، توانستند تیم دو نفره گوفن-دارسیس را پشت سر بگذارند.

راجر فدرر و رافائل نادال دو مرد تمام نشدنی تنیس جهان هم فصلی خوب را سپری کردند. فدرر برای ارتقای کیفیت فنی خود مقابل جوکوویچ در مسابقات فصل آینده، تصمیم گرفت ایوان لیوبیجیچ را به کادر فنی خود اضافه کند.

در تنیس زنان سرینا ویلیامز آمریکایی باز هم سال را با صدرنشینی به پایان رساند. سیمونه هالپ رومانیایی در رده دوم ایستاد. جذاب‌ترین و پرحادثه‌ترین مسابقات در یو اس اوپن رقم خورد و با قهرمانی فلاویا پنه‌تا از ایتالیا به پایان رسید. او در فینال هموطنش روبرتا وینچی را شکست داد. هر دو برای نخستین بار بود که فینال انفرادی گرنداسلم را تجربه می‌کردند.

وینچی شگفتی بزرگ را با حذف سرینا ویلیامز رقم زد تا ویلیامز که هر سه گرنداسلم قبلی ۲۰۱۵ را برده بود، نتواند طلسم فتح هر چهار جام در یک فصل را بشکند.

در این بین مارتینا هینگیس از سوئیس پرافتخار‌ترین تنیس باز سال جهان بود. او در ویمبلدون و یواس اوپن توانست مسابقات دو نفره زنان را فتح کند. سه عنوان قهرمانی هم در مسابقات مختلط نصیب خود کرد تا سال رویایی را با پنج گرنداسلم به پایان برساند.

دوومیدانی

مسابقات جهانی با قهرمانی کنیایی‌ها به پایان رسید. آنها هفت مدال طلا را نصیب خود کردند. شگفتی بزرگ در پرتاب نیزه مردان رخ داد و جولیوس یگو از کنیا قهرمان شد تا کشورش را از حیث مدال طلا، از جامائیکا و آمریکا پیش بیاندازد. کنیایی‌ها در ماده ۸۰۰ متر نیز با دیوید رودیشا و در ۴۰۰ متر بامانع توسط نیکولاس بت طلایی شدند.

یوسین بولت در این مسابقات هم شاخص‌ترین ورزشکار بود. یوزپلنگ جامائیکایی در ۲۹ سالگی با شش طلای المپیک توانست جمع طلاهای جهانی‌اش را از مرز ده نشان بگذراند. او در ماده ۲۰۰ متر مانند ۱۰۰ متر در مصاف با جاستین گاتلین به برتری رسید.

در ۴۰۰ متر زنان آلیسون فلیکس آمریکایی به قهرمانی رسید. در پرش سه گام، هموطنش کریستین تیلور موفق به کسب مدال طلا شد. نشان طلای پرش با نیزه زنان نصیب یاریسلی سیلوا از کوبا شد.شان باربر کانادایی هم با یک متر بیشتر، مسابقات مردان را فتح کرد.

در ۴۰۰ متر بامانع زنان سوزانا هژنووا از جمهوری چک قهرمان شد تا یک شگفتی دیگر به ثبت برسد.

شلی آن فریزر جامائیکایی از عنوان قهرمانی‌اش در ۱۰۰ متر زنان دفاع کرد. سریع‌ترین بانوی جهان ۷ طلای جهانی و دو طلای المپیک دارد. او می‌تواند رکورد خود را در ریودوژانیرو ترقی دهد.

MMA

ورزش جدید اما محبوب و پولساز هنرهای رزمی ترکیبی، سالی پر حاشیه و پرماجرا را پشت سر گذاشت. روندا راوزی ستاره زن آمریکایی در ورزش هنرهای رزمی-ترکیبی، فقط ۳۴ ثانیه زمان می‌خواست تا حریف برزیلی‌اش را شکست دهد و ضمن دفاع از عنوان قهرمانی، کمربند یو. اف. سی را حفظ کند.

او پس از این مسابقه، فلوید می‌ودر را دعوت به مسابقه‌ کرد. موضوعی که بازتابی چشمگیر در رسانه‌ها داشت. راوزی اما در پایان سال، در مدتی کوتاه مقابل هموطنش هالی هولم شکست خورد تا هم کمربند را از دست بدهد و هم فضای داغ رسانه‌ای که پیرامون او ایجاد شده بود، فرو بنشیند.

کانر مک گرگور ایرلندی هم از ستارگان این ورزش در سال ۲۰۱۵ بود که در آخرین رویداد مهم سال، توانست خوزه آلدو رقیب برزیلی‌اش را به راحتی شکست دهد و کمربند قهرمانی را نزد خود نگه دارد. هر دو مبارز، از ماه‌ها قبل نبرد کلامی را آغاز کرده بودند که بر حساسیت این مسابقه افزوده بود.

بوکس

فلوید می‌ودر قهرمان آمریکایی بوکس حرفه‌ای سبک وزن جهان در چهل و نهمین مسابقه حرفه‌ای خود مقابل آندره برتو قهرمان سابق جهان پیروز شد و قهرمان جهانی باقی ماند. او با این مبارزه، از دنیای قهرمانی خداحافظی کرد.

پیشتر در گران‌ترین مسابقه بوکس تاریخ، فلوید می‌ودر موفق شد پس از ۱۲ راند مبارزه نزدیک بر مانی پاکیائو از فیلیپین غلبه کند.میودر ۳۸ ساله در بوکس حرفه‌ای هرگز متحمل شکست نشده.

«نبرد قرن» در لاس وگاس برگزار شد و می‌ودر ۱۸۰ میلیون دلار به خاطر کسب پیروزی دریافت کرد. سهم پاکیائو هم ۱۲۰ میلیون دلار بود که بالا‌ترین مبلغ پرداختی در تاریخ ورزش به یک بازنده است!

در رده‌بندی پردرآمد‌ترین ورزشکاران جهان، حتی پیش از این مسابقه هم می‌ودر با اختلافی چشمگیر بالا‌تر از سایرین بود. درآمد کریستیانو رونالدو و لیونل مسی در فوتبال، کوبی برایانت در بسکتبال، راجر فدرر در تنیس، تایگر وودز در گلف یا ستارگان فرمول یک، قابل قیاس با مشتزن بازنشسته آمریکایی نیست.

بلیت تماشای مسابقه در بازار آزاد به سقف ۳۵۰ هزار دلار رسید تا در این خصوص هم رکورد تازه‌ای ثبت شود. حتی تماشای مسابقه از تلویزیون نیز تقریباً ۱۰۰ دلار برای بینندگان آمریکایی هزینه داشت.

در سالی که گذشت، تایسون فیوری بوکسور سنگین‌ وزن بریتانیایی موفق شد با شکست ولادمیر کلیچکو، عنوان قهرمانی مشت‌زنی وزن جهان را به خود اختصاص دهد.

کلیچکو که ۳۹ سال دارد، از سال ۲۰۰۴ تا پیش از ناکامی مقابل رقیب انگلیسی در هیچ مسابقه‌ای شکست نخورده بود. پس از قهرمانی فیوری، صحبت‌های او در خصوص زنان، مسئله سقط جنین و همجنسگرایی جنجالی شد.

پلیس منچستر اعلام کرد در حال بررسی شکایتی است که به دنبال اظهارات فیوری در بی‌بی‌سی دریافت کرده. بوکسور جنجالی اما برای تعدیل اظهاراتش اعلام کرد از هیچکس متنفر نیست و همه مردم را دوست دارد.

اتومبیلرانی

لوئیز همیلتون، راننده بریتانیایی تیم مرسدس برای سومین بار قهرمان مسابقات فرمول یک شد. همیلتون ۳۰ ساله در این فصل نمایش تحسین برانگیزی داشت. او با قرار گرفتن روی سکوی نخست جایزه بزرگ آمریکا تعداد پیروزی‌های فصل خود را به ۱۰ عنوان رساند. او پیش‌تر در سال ۲۰۰۸ و ۲۰۱۴ فاتح فرمول یک شده بود.

در سالی که می‌شاییل شوماخر آلمانی دور از دیدرس رسانه‌ها دوران نقاهت را سپری کرد و وضعیت سلامتی او در آینده نامشخص است، دو هموطنش نیکو روزبرگ و سباستین فتل در رده‌های دوم و سوم قرار گرفتند.

دو فنلاندی (کیمی رایکونن و فالتری بوتاس) به اتفاق فیلیپه ماسا از برزیل هم در رده‌های بعدی ایستادند. فرناندو آلونسو اتومبیلران سر‌شناس اسپانیایی به جایگاهی بهتر از هفدهمی نرسید.

بسکتبال

سال ۲۰۱۵ در حالی به پایان رسید که رقابتهای NBA در اوج هیجان در حال پیگیری است. جنگجویان گلدن استیت با هنرنمایی خیره کننده استیفن کوری توانستند تا جشن کریسمس، رکورد خیره کنند ۲۹ پیروزی و فقط یک شکست را به جا بگذارند. در روزهای آخر سال، شاگردان استیو کر در تکرار فینال فصل قبل و در مصاف با کلیولند با فوق ستاره‌اش لبرون جیمز، پیروزی را نصیب خود کردند.

تیم مدافع عنوان قهرمانی با نفراتی چون کوری به عنوان بهترین شوت‌زن بسکتبال جهان، درایموند گرین، آندره ایگودالا، کلی تامسون و باربوسا، برای فصل جاری هم مدعی شماره یک قهرمانی است.

برای مسابقات بسکتبال مردان در المپیک ۲۰۱۶ تاکنون غیر از برزیل که میزبان است، تیم‌های آمریکا به عنوان قهرمان جهان همراه با استرالیا، نیجریه، ونزوئلا، آرژانتین، اسپانیا، لیتوانی و چین قهرمان آسیا، موفق به کسب سهمیه شده‌اند.

هندبال

فرانسه موفق شد در فینال مسابقات جهانی ۲۰۱۵، تیم بین‌المللی قطر را در خانه‌اش شکست دهد و برای دهمین بار قهرمان جهان شود. لهستان در رده سوم ایستاد.

در تیم قطر غیر از دو بازیکن که آنها نیز از نفرات کلیدی تیم نیستند، بقیه از کشورهای دیگر به عضویت این تیم درآمده‌اند. قطر با همین ترکیب در مسابقات گزینشی المپیک در منطقه آسیا، موفق شد در دیدار نهایی بر ایران غلبه کند و جواز حضور در المپیک ۲۰۱۶ را دریافت کند.

برزیل، فرانسه، آرژانتین و قطر چهار کشوری هستند که حضورشان در المپیک قطعی است. جمعاً ۱۲ تیم در مسابقات مردان حضور خواهند داشت. همین تعداد تیم هم در رقابت‌های زنان شرکت خواهند کرد که فعلاً حضور شش کشور برزیل، اسپانیا، نروژ، آرژانتین، کره جنوبی و آنگولا قطعی است.

XS
SM
MD
LG