لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۵

استفاده از سلول‌های بنیادی برای درمان آب مروارید


دو گروه از دانشمندان به راه‌حل‌هایی ابتکاری برای کمک به رفع عیوب بینایی دست یافته‌اند.

به گزارش پایگاه خبری ان‌بی‌سی، محققان در یک آزمایش، روشی برای جراحی ابداع کردند که بافت‌های صدمه‌دیده در اثر آب مروارید را با سلول‌های بنیادی جانشین می‌کند.

در آزمایشی دیگر، یک گروه از محققان ژاپنی روشی برای تبدیل سلول‌های معمولی پوست به انواع سلول‌های چشمی یافتند.

هر دو آزمایش روش‌هایی برای جایگزینی جراحی‌های کنونی آب مروارید یا قرنیه پیشنهاد می‌کنند.

دکترجولی دانیلز، متخصص بیماری‌های چشم از دانشگاه کالج لندن، می‌گوید این دو آزمایش بیانگر قدرت قابل توجه درمانی و احیا‌کنندگی سلول‌های بنیادی است.

آب مروارید، كدر شدن عدسی چشم است كه منجر به مشكلات بینایی می‌شود. عدسی از آب و پروتئین ساخته شده و شفاف است تا نور بتواند از آن عبور كند. گاهی اوقات بخشی از این پروتئین‌ها تغییر یافته و منجر به كدر شدن قسمت‌هایی از عدسی می‌شود. در نتیجه نور به خوبی به شبكیه نمی‌رسد و اختلال بینایی ایجاد می‌شود.

در مراحل اولیه، استفاده از نور قوی و عینک، مشكلات بینایی ناشی از آب مروارید را كمتر می‌كند. اما در مراحل بعدی بیماری، انجام جراحی برای بهبود بینایی ضروری است.

آب مروارید عامل اصلی نابینایی در دنیاست. مطالعات نشان می‌دهد بیش از نیمی از مردم آمریکا تا سن ۸۰ سالگی مبتلا به آب مروارید می‌شوند. سالانه حدود ۲۰ میلیون نفر در سراسر دنیاجراحی آب مروارید انجام می‌دهند. بعضی از نوزادان هم در بدو تولد مبتلا به آب مروارید هستند.

به گزارش یونایتدپرس در آزمایشی که روی نوزادان مبتلا به آب مروارید انجام گرفته، محققان از روشی برای برداشتن عدسی صدمه دیده چشم و حفظ سلول‌های بنیادی اصلی استفاده کردند.

دکتر علی جلیلیان، سخنگوی آکادمی چشم پزشکی آمریکا، که در این تحقیق شرکت نداشته، می‌گوید مشخص نیست بتوان این روش را در مورد آب مروارید که در بزرگسالان شایع است نیز به کار برد. اما قطعا این یافته‌ها جالب و هیجان‌انگیز هستند.

جلیلیان همچنین می‌گوید این مطالعه فقط برای مدتی کوتاه بر روی این کودکان انجام شده و مشخص نیست اثرات بلندمدت آن بر بینایی چه خواهد بود. یک ریسک این است که آب مروارید به عدسی ترمیم شده با سلول‌های بنیادی بازگردد.

نوزادان ممکن است از یک چشم یا هر دو چشم مبتلا به آب مروارید باشند. تقریبا از هر ۱۰ هزار کودک سه نفر مبتلا به آب مروارید است.

دانشمندان این روش‌های جدید را ابتدا روی خرگوش‌ها، سپس روی میمون‌ها، و در نهایت روی ۱۲ نوزاد مبتلا به آب مروارید امتحان کردند.

آنها آزمایش‌های بالینی را روی کودکان مبتلا به آب مروارید با سن بیش از دو سال انجام دادند تا ببینند آیا عدسی چشم را می توان در انسان‌ها به وسیله روش‌های جراحی ترمیم کرد یا نه.

عدسی چشم همه آن ۱۲ نوزاد شفاف شد. بینایی آنان در حین رشد آزمایش خواهد شد.

XS
SM
MD
LG