لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۶

افراد دوقطبی و افسرده «بیشتر چاق می‌شوند و زودتر می‌میرند»


تحقیقات تازه نشان می‌دهد که میزان پایین هورمون استرس (یا کورتیزول) با چاقی مفرط و بیماری‌های قلبی و عروقی در بیماران مبتلا به افسردگی و دو قطبی در ارتباط است.

به گزارش وب سایت‌سایک سنترال (که به طور تخصصی در خصوص بیماری‌های اعصاب و روان می‌نویسد) محققان می‌گویند که در بیماری‌های روانی میزان پایین هورمون به افزایش چربی خون و همینطور سندرم متابولیک مرتبط است.

دکتر مارتین ماریپو، از مرکز روانپزشکی دانشگاه اومه‌او در سوئد می‌گوید: «نتایج این تحقیق به ما سرنخ‌هایی می‌دهد که دلیل ابتلای بالای بیماران مبتلا به افسردگی و بیماری دو قطبی به بیماری‌های قلبی و عروقی را دریابیم. این نتایج ممکن است به ما کمک کنند که در آینده بهتر بتوانیم به این بیماران کمک کنیم و همینطور از بروز آنها جلوگیری کنیم.»

به گزارش وب‌سایت مدیکال پرس، بیماری دو قطبی و همینطور افسردگی‌هایی پی‌درپی و عودکننده، می‌توانند بین ده تا پانزده سال از مدت زمان زندگی بیماران مبتلا بکاهند. به گفته پزشکان یکی از دلایل اصلی کم شدن این امید به زندگی شیوع بالای بیماری‌های قلبی و عروقی در این بیماران است. استرس، کمبود فعالیت‌های بدنی و مصرف انرژی زیاد (در غالب غذاهای چرب و ناسالم)‌از عوامل اصلی ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی است که اغلب در بیماران مبتلا به افسردگی و دو قطبی مشاهده می‌شود.

در طی ۲۵ سال گذشته محققان موفق به کشف یکی از پیچیده‌ترین سیستم‌های مرتبط با استرس در بدن شده‌اند که به اختصار محور HPA نامیده می‌شود. این محور مجموعه‌ای پیچیده از اثرات و همینطور عوارض رابطه بین هیپوتالاموس، غده هیپوفیز و همینطور غدد ترشح کننده آدرنالین در بدن است. این مجموعه پیشرفته، میزان ترشح هورمون حیاتی کورتیزال در بدن را مشخص می‌کند.

کورتیزال در میزان استرس و همینطور بر سیستم گوارشی بدن تاثیر زیادی دارد. میزان بالای کورتیزال در بدن در طولانی مدت باعث انباشت چربی در بدن می‌شود. استرس باعث فعالیت بالای محور HPA در بدن می‌شود که کورتیزال را بیشتر می‌کند.

محققان می‌گویند که تغییرات کورتیزال در بیماران مبتلا به افسردگی و دو قطبی بیشتر از افراد دیگر منجر به چاقی مفرط می‌شود. اما به تحقیقات بیشتری برای فهمیدن علت این رابطه نیاز است.

XS
SM
MD
LG