لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۴

جنبش سبز و گروه‌های اجتماعی؛ «دانشجویان اعتراض‌ها را هدایت نمی‌کنند»


هواداران میرحسین موسوی در مشهد؛ سال ۲۰۰۹
هواداران میرحسین موسوی در مشهد؛ سال ۲۰۰۹
درحاليکه فشار بر دانشجويان همچنان ادامه دارد، جمعی از فعالان سابق دانشجويی ايران از گروه‌ها و افرادی که به گفته آنها دل در گروی آزادی و رهايی ايران از استبداد دارند، دعوت کرده‌اند از روز ۱۲ تا ۱۴ مارس، ۲۱ تا ۲۳ اسفند ماه در تجمع و تحصن اعتراضی نسبت به موارد نقض حقوق بشر در ايران در مقابل مقر سازمان ملل در شهر ژنو شرکت کنند.

در فراخوان فعالان دانشجويی آمده: «با تداوم اعتراضات گسترده مردم عليه حاکميت استبدادی و گسترش دامنه تجمعات به سراسر کشور، نهادهای نظامی و امنيتی درحالی به بازداشت غيرقانونی آقايان موسوی و کروبی و همسرانشان، اقدام کرده‌اند که با طرح ادعاهای مضحک در مجامع داخلی و بين‌المللی از پذيرش مسئوليت اقدامات غيرقانونی خود که ناقض اصول مسلم اعلاميه جهانی حقوق بشر و حتی قوانين جاری کشور است، طفره می‌روند.»

نريمان مصطفوی، نايب دبير سابق انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه امير کبير در گفت‌وگو با راديو فردا درباره اين فراخوان می‌گويد: «اين فراخوان در اعتراض به بازداشت آقای موسوی و کروبی، رهبران مخالفان دولت در ايران و همسرانشان است و فعالان دانشجويی سعی کرده‌اند همدل شوند و کسانی که فصل مشترک اعتقاداتشان احترام به حقوق بنيادين تک تک شهروندان يک اجتماع است در راستای حفظ کرامت انسانی و حق آزادی تک تک شهروندان و در اعتراض به بازداشت اين چهار نفر که حکومت انجام داده و حاضر نيست مسئوليت آن را بر عهده بگيرد، انجام می شود.»

نريمان مصطفوی همچنين می‌گويد اين تحصن همزمان است با روزی که بان گی مون، دبير کل سازمان ملل قرار است گزارش خود را درباره وضع حقوق بشر در ايران در مقر سازمان ملل قرائت کند.

منابع دانشجويی می‌گويند در هفته‌های اخير بيش از ۸۹ دانشجو بازداشت شده‌اند.

در پی اعلام برگزاری راهپيمايی‌های اعتراضی در روزهای سه شنبه با عنوان سه شنبه‌های سبز، دانشجويان دانشگاه صنعتی سهند تبريز هم نسبت به زندانی کردن مير حسين موسوی و مهدی کروبی و همسرانشان، تجمع های اعتراضی برگزار کرده‌اند.

سايت دانشجو نيوز گزارش داده اين اعتراضات باعث شده که ده نفر از دانشجويان بدون برگزاری هيچگونه جلسه کميته انضباطی و يا محاکمه‌ای يا بدون تذکر قبلی، نامه تخليه خوابگاه دريافت کنند.

اين دانشجويان با شعارهای شبانه در خوابگاه حمايت خود را از جنبش اعتراضی مردم ايران اعلام کرده بودند.

همچنين حراست دانشگاه سهند تبريز با احضار عده‌ای از دانشجويان به حراست به تهديد آنها پرداخته است.

از سوی ديگر ۷ نفر از دانشجويان دانشگاه نوشيروانی بابل هم در روزهای اخير به کميته انضباطی اين دانشگاه احضار شده‌اند. برپایه گزارش‌های منتشر شده روز يکشنبه هم چند مامور امنيتی با هجوم به منزل پدری معين اسلامی جم، دبير سابق انجمن اسلامی دانشجويان نوشيروانی بابل در شهر تهران، ضمن تفتيش وسايل و ضبط کامپيوتر شخصی اين دانشجو، مادر او را بازداشت کرده و با خود با مکان نامعلومی برده‌اند.

دو دانشجوی اين دانشگاه محسن برزگر و ايمان صديقی هم از روزهای ۲۵ بهمن و اول اسفند در بازداشت هستند.

انجمن اسلامی دانشکده مديريت دانشگاه شهيد بهشتی هم که از معدود تشکل‌های مستقل و منتقد در دانشگاه شهيد بهشتی محسوب می‌شود، اين روزها از سوی عوامل دانشگاه تحت محدوديت‌های شديد قرار گرفته است. برنامه‌های اين انجمن که دارای مجوز بوده هم توسط دانشگاه لغو شده است.

رضا کريم زاده، از اعضای فعال انجمن اسلامی دانشگاه آزاد شهرکرد هم به اداره اطلاعات اين شهر احضار شده است.

نريمان مصطفوی، نايب دبير سابق انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه امير کبير، دليل فشارهای اخير بر دانشجويان را چنين برمی‌شمرد: «حاکميت بعد از انتخابات رياست جمهوری سال گذشته تلاش کرده صدای مردم را خاموش کند. جريان اقتدارگرا ادعاهای زيادی کرد مبنی بر اينکه جنبش سبز مرده و صدای مردم خاموش شده اما بعد از فراخوان تظاهرات ۲۵ بهمن مشخص شد اين جنبش گسترده‌تر شده و به شهرستان‌ها هم کشيده شده. به نظر من اين بازداشت‌ها، بازداشت‌هايی کور هستند . چون امروز نمی‌شود گفت که جريان دانشجويی هدايتگر اين جنبش هست. اين جنبش به توده‌های مردمی کشيده شده و دانشجويان هم عضوی از اين جامعه هستند و دانشجويان در بين مردم هستند و در کنار مردم برای مطالبات آزاديخواهانه تلاش می‌کنند.»

نريمان مصطفوی هدف از اين بازداشت‌ها را تزريق ترس و وحشت در جامعه می‌داند و می‌گويد :«صرفا هدف از اين فشارها، از بين بردن انگيزه شرکت در تجمعات پيش رو خواهد بود.»

منابع دانشجويی گزارش داده‌اند که در پی اعتراض‌های اخير در تهران و شهرهای ديگر، حراست دانشگاه امير کبير برای کنترل ورود و خروج دانشجويان دوربين‌هايی در ورودی خوابگاه‌های اين دانشگاه نصب کرده است.

نريمان مصطفوی، نايب دبير سابق انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه امير کبير می‌گويد:«جنبش دانشجويی امروز فشارهای زيادی را تجربه می‌کند. فعالان سرشناس اين جنبش در زندان هستند. بهاره هدايت، از اعضای دفتر تحکيم وحدت، ميلاد اسدی و دانشجويان ديگر ماه‌هاست در زندان هستند.»

اين فعال دانشجويی درباره تاثير فشارها بر جنبش دانشجويی می‌گويد:«من فکر نمی‌کنم که در دراز مدت بتواند تاثيری بر جنبش دانشجويی بگذارد زيرا هدايت اعتراض‌ها، امروز صرفا در دست جريان دانشجويی نيست و مطالبه آزادی و مطالبه حقوق شهروندی و حقوق بنيادين انسانی و آنچه جنبش سبز به عنوان کرامت انسانی از آن ياد می‌کند، خواسته تمام مردم و دانشجويان هم هست. به همين علت جنبش دانشجويی در بين جريان اجتماعی که مطالبه آزادی می‌کند حل شده است و همگام با آن پيش می‌رود. تجربه نشان داده که هرگز اين سرکوب‌ها نتوانسته مطالبه آزادی را به فراموشی بسپارد.»

برپایه گزارش‌های منتشر شده،‌ بيش از بيست دانشجوی دانشگاه صنعتی شريف پس از برگزاری تجمع اعتراضی در اين دانشگاه هم زمان با اعتراضات خيابانی روز ۲۵ بهمن، توسط نيروهای امنيتی دستگير شدند که اين دستگيری ها با احضار تعدادی ديگر از دانشجويان به دفتر پيگيری وزارت اطلاعات در روزهای اخير ادامه داشته است. انجمن صنفی دانشگاه شريف با انتشار بيانيه‌ای در روز سه شنبه ۱۰ اسفند از اساتيد اين دانشگاه خواسته بود تا در دفاع از حقوق دانشجويان آنها را ياری کند.

کامران دانشجو، وزير علوم، تحقيقات و فناوری پيشتر در مراسمی در دانشگاه تربيت مدرس گفت که همراهی با به گفته او جريان فتنه، همراهی با ضد انقلاب است و به مديران دانشگاه‌ها هشدار داد که هيچ مديری در هيچ دانشگاه دولتی يا غير دولتی حق مسامحه با اين افراد را ندارد.

تهديد های وزير علوم در حالی انجام می‌شود که تعداد زيادی از دانشجويان در يک سال گذشته دستگير و به حبس‌های طولانی مدت محکوم شده‌اند و بسياری از اساتيد و روسای دانشگاه‌ها هم از کار برکنار يا اجبارا بازنشسته شده‌اند.

سايت ادوار نيوز، ارگان خبری سازمان دانش آموختگان ايران، ادوار تحکيم وحدت گزارش داده که عبدالله مومنی، سخنگوی سازمان ادوار تحکيم وحدت نه ماه است از ملاقات حضوری با همسر و فرزندانش محروم بوده است.

احمد زيدآبادی، دبير کل سازمان دانش آموختگان ايران، ادوار تحکيم وحدت، ميلاد اسدی، عضو شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت، مجيد توکلی، عضو انجمن اسلامی دانشگاه امير کبير، مرتضی سمياری، عضو شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت، بهاره هدايت، عضو شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت و مهدی عربشاهی، از ديگر اعضای دفتر تحکيم وحدت، علی مليحی، مسوول روابط عمومی ادوار تحکيم وحدت، حسن اسدی زيد آبادی، عضو شورای مرکزی ادوار تحکيم وحدت و چندين فعال دانشجويی ديگر بيش از يک سال است که در بازداشت هستند.
XS
SM
MD
LG