لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۴

دستگیری حدود هزار نفر از ناراضیان در سودان


 عمرالبشیر
عمرالبشیر
نیروهای امنیتی سودان، نزدیک به هزار نفر از ناراضیان این کشور را دستگیر کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از فعالان سودانی، نیروهای امنیتی حدود هزار نفر را که در تظاهرات روز جمعه علیه موج جدید گرانی‌ها و حکومت عمر حسن البشیر شرکت داشتند، دستگیر کردند. بازداشت ناراضیان از دو هفته پیش آغاز شده بود.

سازمان دفاع از حقوق و آزادی‌ها گزارش داده است که سرکوب تظاهرات جمعه به دست نیروهای دولتی، صد‌ها زخمی در پی داشته است.

شماری از آسیب‌دیدگان افراد مسنی هستند که دچار آسب‌دبدگی از گاز اشکاور شلیک شده از سوی نیروهای امنیتی شدند. همچنین شماری با اصابت گلوله ساچمه‌ای و باتوم زخمی شدند.

فرماندهی پلیس سودان در بیانیه‌ای علام کرد: «روز جمعه گروه‌های اندکی اقدام به برگزاری تظاهرات در خارطوم پایتخت سودان و مناطق دیگر کردند. پلیس ناچار به استفاده از پایین‌ترین حد از زور شد و اکنون آرامش به خیابان‌ها بازگشته است.»

این بیانیه افزوده است که شماری از «آشوب‌طلبان» دستگیر و به مراجع قضایی معرفی شده‌اند. پلیس در بیانیه خود شمار دستگیر شدگان را ذکر نکرد.

یک مقام مسئول در پلیس سودان به خبرگزاری فرانسه گفته است که شماری از دستگیر‌شدگان آزاد شدند اما بقیه روانه زندان شدند.

او در خصوص زندان محل نگهداری دستگیر شدگان گفت: «حق ندارید محل نگهداری آنها بدانید. حق این سئوال را ندارید.»

غازی الصدیق وزیر اطلاع رسانی سودان شنبه در مصاحبه با تلویزیون دولتی این کشور گفت: «سودانی‌ها حق اظهار نظر به شکل مسالمت‌آمیز دارند.» او اما از مردم خواست «به آشوب‌طلبان اجازه در معرض خطر قرار دادند ثبات و امنیت سودان» را ندهند.

فعالان سودانی از مردم خواسته بودند در آستانه بیست و سومین سالگرد کودتایی که عمر حسن البشیر را به قدرت رساند، دست به تظاهرات گسترده بزنند.

در یکی از درگیری‌ها نیروهای پلیس سودان تظاهراتی در نزدیکی مسجدی که به پایگاهی برای حزب امت معترض در شهر‌ام درمان در نزدیکی خاطروم تبدیل شده است را به زور متفرق کردند.

تظاهر کنندگان در پاسخ به یورش پلیس، اقدام به آتش زدن لاستیک و پرتاب سنگ به سوی نیروهای پلیس کردند. چنین صحنه‌هایی در دو هفته اخیر بار‌ها در مناطق مختلف سودان تکرار شده است.

اعتراض‌های اخیر در سودان در اعتراض به لایحه بودجه جدید این کشور که به پارلمان ارائه شده صورت می‌گیرد. در این لایحه دولت یارانه کالاهای اساسی و از جمله یارانه سوخت حذف کرده است. این تظاهرات اعتراض‌آمیز که نختسین بار از دانشگاه خاطروم آغاز شد و سپس به مناطق دیگر کشیده شد، به تظاهرات ضد دولتی تبدیل شده است که در آن درخواست سرنگونی نظام عمر حسن البشیر رئیس جمهور سودان مطرح می‌شود.

عمر البیشر پیشتر این تظاهرات را غیر مهم خواند که عده‌ای «کم خرد» آن را به راه می‌اندازند.
XS
SM
MD
LG