لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۹

تظاهرات شبانه و یورش ارتش به شهرهای سوریه؛ اوضاع بحرانی در حماه


 حمات روز دوشنبه
حمات روز دوشنبه
شهرهای مختلف سوریه، شب نا‌آرامی را پشت سرگذاشت. حماه، شاهد شدید‌ترین حملات ارتش از زمان آغاز اعتراض‌های سوریه از حدود ۲۰ هفته گذشته بود، اعتراض‌هایی که هدفش سرنگونی بشار اسد رئیس جمهور سوریه است.

نیروهای امنیتی و ارتش سوریه، برای روز دوم، حملات خود به شهر حماه را ادامه دادند. این شهر روز یکشنبه شاهد یورش ارتش، ورود تانک‌ها و گلوله باران برخی مناطق مسکونی بود که در جریان آن بیش از ۱۰۰ نفر از ساکنان کشته شدند.

شامگاه دوشنبه اولین روز ماه رمضان پس از غروب آفتاب ارتش سوریه حملات توپخانه‌ای خود را به شهر آغاز کرد و تانک‌ها، برخی مناطق مسکونی را هدف قرار گرفتند. خبرگزاری رویترز گزارش داد که هر ۱۰ دقیقه حماه هدف حملات خمپاره‌ای قرار می‌گیرد.

هنوز از میزان تلفات حملات شبانه ارتش به شهر اطلاعی در دست نیست. اما روز یکشنبه ۴ نفر در اثر حملات پراکنده ارتش کشته شدند.

فعالان معترض سوری در صفحات فیس بوک خود از یورش نیروهای امنیتی به زندان مرکزی شهر و کشتن برخی زندانیان خبر داده‌اند. بیمارستان مرکزی شهر نیز هدف گلوله باران تانک‌های ارتش قرار گرفت.

حماه به مدت یک ماه در محاصره ارتش قرار داشت. در این شهر تظاهرات گسترده برگزار می‌شود تا جایی که در برخی جمعه‌ها شمار تظاهر کنندگان از نیم ملیون نفر تجاوز می‌کرد.

حماه در سال ۱۹۸۲ نیز شاهد حوادث خونباری بود. در آن هنگام نظام حاکم به رهبری حافظ اسد رئیس جمهور سابق سوریه اعتراض‌ها در آن شهر را با بمباران هوایی و گلوله باران زمینی در هم کوبید. تلفات آن سال هنوز مشخص نیست اما منابع غیر رسمی رقمی بیش از ۲۰ هزار نفر را ذکر می‌کنند.

در آن سال مقام‌های سوری می‌گفتند که در حال مبارزه با افراد مسلح وابسته به گروه اخوان المسلمین هستند. این بار نیز عملیات نظامی ارتش با عنوانی مشابه توجیه می‌شود. مقام‌های سوری می‌گویند که با گروه‌های تروریستی مسلح مقابله می‌کنند. فعالان و معترضان اما این روایت رد می‌کنند و می‌گویند هدف از این عملیات در هم کوبیدن تظاهرات مسالمت آمیز است.

تانک‌های ارتش همچنین پس از غروب آفتاب دوشنبه، وارد شهر زبدانی در نزدیکی مرز سوریه با لبنان شدند. شاهدان عینی گفتند که پس از اینکه اهالی تظاهراتی در حمایت از حماه برگزار کردند، بیش از ۲۰ تانک و نفربر وارد شهر شده و با مستقر شدن در مناطق حاشیه‌ای، اقدام به گلوله باران تظاهرکنندگان کردند. در این حادثه دست کم ۳ نفر زخمی شدند.

نیروهای امنیتی سوریه به شهرک عربین در حومه دمشق نیز یورش برده و دست کم ۶ نفر را در این منطقه به ضرب گلوله کشتند. رویترز گزارش داد که اهالی نیمه شب تظاهراتی در حمایت از حماه ترتیب دادند. خودروهای حامل سربازان مسلح پس از ورود به منطقه در میدان اصلی مستقر شدند و سپس سربازان در محله‌ها پراکنده شدند و شلیک را آغاز کردند.

شهر دیر الزور نیز شاهد یورش دوباره ارتش بود. در ساعات روز دست کم ۲ نفر در این شهر کشته شدند. حملات ارتش به شهر آل بوکمال در مرز با عراق ادامه یافت. تلفات در این شهر نیز هنوز مشخص نیست.

تظاهرات گسترده در حمایت از حمات

در شهرهای مختلف سوریه تظاهرات گسترده‌ای در حمایت از شهر حمات برگزار شد. برجسته‌ترین تظاهرات در دمشق بود. دو تظاهرات یکی از مسجد الدقاق و دیگری از مسجد الحسن در پایتخت سوریه به راه افتاد که با یکدیگر تلاقی کردند. گسترش تظاهرات در دمشق می‌تواند اعتراض‌ها در سوریه را در مسیری جدید قرار دهد.

در محله‌های المیدان و حجر الاسود دمشق نیز تظاهرات برگزار شد. شهرک المعظمیه در حومه دمشق نیز شاهد تظاهرات در حمایت از حمات بود. نیروهای امنیتی به این تظاهرات یورش بردند که در پی آن شماری کشته و زخمی شدند.

حمص نیز شاهد تظاهرات گسترده‌ای بود. فعالان سوری می‌گویند در این شهر نیروهای امنیتی برای متفرق کردن تظاهرات تیر جنگی شلیک کردند که در اثر ان تعدادی کشته و زخمی شدند. این شهر در هفته‌های گذشته شاهد عملیات ارتش و دستگیری صد‌ها تن از اهالی بود.

لاذقیه و درعا دیگر شهرهای سوریه هستند که مردم در آنها در پس از نیمه شب به خیابان‌ها آمدند و در حمایت از حماه برگزار تظاهرات کردند.

جلسه بی‌نتیجه شورای امنیت

شورای امنیت سازمان ملل متحد دوشنبه برای بررسی اوضاع سوریه پشت درهای بسته تشکیل جلسه فوق العاده داد. این جلسه اما بی‌نتیجه بود. قرار است سه شنبه جلسه شورای امنیت از سر گرفته شود. آلمان که ریاست دوره‌ای شورای امنیت را برعهده دارد، خواستار تشکیل جلسه فوق العاده شده بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل دیپلمات‌های غربی، کشورهای اروپایی پیش نویس قطعنامه‌ای را مطرح کردند که نظام سوریه را به دلیل سرکوب اعتراض‌ها محکوم می‌کند.

این پیش نویس پیشتر نیز مطرح شده بود اما مخالفت روسیه و چین دو عضو دائم شورای امنیت با آن باعث مسکوت ماندن بحث بر سر آن شده بود.

در جلسه دوشنبه نمایندگان پنج عضو شورای امنیت بر سر این آیا باید پیش نویس همانگونه که هست پذیرفته شود یا اینکه متن آن تعدیل شود، اختلاف نظر داشتند.

به جز روسیه و چین، برزیل، هند، لبنان و آفریقای جنوبی اعضای غیر دائم شورای امنیت نیز مخالف قطعنامه علیه سوریه هستند.

منتقدان قطعنامه می‌گویند که محکومیت سوریه هرچند خفیف، می‌تواند گامی نخست در مسیر دخالت نظامی غرب در سوریه باشد همانگونه که در لیبی رخ داد. اما سوزان رایس نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد این سخنان را «شایعه‌های دروغین» توصیف کرد و تاکید کرد که قطعنامه دعوت به مداخله نظامی نمی‌کند.

دیدار کلینتون با معترضان

از سوی دیگر قرار است هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا با برخی از فعالان معترض سوری سه شنبه دیدار کتد. این اولین دیدار کلینتون با معترضان از زمان آغاز اعتراض‌ها در سوریه خواهد بود.

هیلاری کلینتون دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرده بود: «امروز و با ادامه حملات خشونت آمیز علیه معترضان بشار اسد و نظامش به انزوا کشیده خواهند شد و مردم سوریه هستند که درباره آینده خود تصمیم خواهند گرفت.»

او در بیانیه خود افزوده است: «بشار اسد مشروعیت خود را نزد مردم سوریه از دست داد و با برقراری نظامی دموکراتیک، این کشور به محل بهتری برای زندگی تبدیل خواهد شد.»
XS
SM
MD
LG