لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۰

ادامه اعتراض‌ها و عزل و نصب‌های تازه در سوریه


بشار اسد و برادرش ماهر
بشار اسد و برادرش ماهر
بازداشت‌های گسترده، تظاهرات شبانه و تغییر فرماندار شهر دیر الزور که شاهد اعتراض‌های گسترده در روز جمعه بود، چهره سیاسی سوریه در ۲۴ ساعت گذشته را ترسیم می‌کند. اعتراض‌ها در سوریه هفته نوزدهم خود را پشت سر می‌گذارد.

خبرگزاری دولتی سوریه دوشنبه دوم مرداد ماه اعلام کرد بشار اسد در حکمی سمیر عثمان الشیخ را به عنوان فرماندار جدید دیر الزور منصوب کرد. محل ماموریت حسین عرنوس پیشین دیر الزور نیز تغییر کرده و به عنوان استاندار استان مرزی قنیطره منصوب شد. خلیل مشهدیه استاندار پیشین قنیطره از کار برکنار شد.

دیر الزور در تظاهرات روز جمعه که معترضان آن را «جمعه فرزندان خالد» نامیده بودند، شاهد تظاهرات بیش از ۴۰۰ هزار نفر بود.

هنوز دلیل این عزل و نصب‌ها مشخص نشده اما این اولین بار نیست که بشار اسد استاندار منطقه‌ای که در آن تظاهرات گسترده و پرشمار برگزار می‌شود را برکنار می‌کند. شهر حمات پیش‌تر شاهد چنین تغییری بود.

از سوی دیگر نیروهای امنیتی سوریه صد‌ها نفر از معترضان را در شهرهای مختلف بازداشت کردند. به گزارش خبرگزاری فرانسه عبدالکریم ریحاوی، دبیر «انجمن سوری حمایت از حقوق بشر» از حضور گسترده اعضای ارتش و نیروهای امنیتی سوری در برخی مناطق حمص خبر داده و افزوده است که عملیات نیروهای حکومتی سوری در این منطقه در حال افزایش است. نیروهای امنیتی در عملیاتی شبانه، ده‌ها نفر از معترضان را در این شهر دستگیر کردند. رویترز به نقل از فعالان سوری گزارش داده که شماری از دستگیر شدگان، زن هستند.

شهر حمص از زمان آغاز ناآرامی‌ها در سوریه بار‌ها شاهد سرکوب‌های شدید بوده است. فعالان حقوق بشری می‌گویند در تظاهراتی که بیش از یک هفته گذشته در حمص جریان داشت، بیش از ۵۰ نفر بر اثر ضربات گلوله ارتش یا درگیری‌های قومی و فرقه‌ای جان خود را از دست دادند.

فعالان سوری حکومت بشار اسد را به دامن زدن به درگیری‌های فرقه‌ای میان مسیحیان، سنی‌مذهبان و اقلیت علویه سوریه متهم می‌کنند.

آقای ریحاوی که اکنون در نیکوزیا، پایتخت قبرس به سر می‌برد همچنین به خبرگزاری فرانسه گفته است که روز یکشنبه صد‌ها نفر در دمشق و در محله‌های «القابون» و «رکن‌الدین»، که بیشتر ساکنین آن کرد هستند، توسط نیروهای امنیتی و ارتش بازداشت شده‌اند.

وی افزوده است که ارتش سوریه تمام جاده‌های منتهی به «القابون» را مسدود کرده‌اند و تمامی ورود‌ی‌های این محله را تحت کنترل خود دارند. نیروهای امنیتی به همراه نیروهای لشکر چهارم ارتش سوریه، به منزل‌ها یورش برده و د‌ها نفر را دستگیر کردند. وسایل بسیاری از خانه‌ها نیز تخریب شد. گفته می‌شود فرماندهی لشکر چهارم بر عهده ماهر اسد برادر رئیس جمهور سوریه است.

در شهر درعا، نیروهای امنیتی تقریبا در تمام محله‌ها مستقر شده و قانون منع آمد و شد برقرار کردند.

به گزارش رویترز ساکنان از مستقر شدن تک تیر انداز‌ها بر بالای پشت بام‌ها برای هدف قرار دادن شرکت کنندگان در تظاهرات احتمالی سخن می‌گویند. شهر درعا آغازگر اعتراض‌های سوریه بود.

به گفته ناظران سوری از زمان آغاز سرکوب‌ها در سوریه از اواسط ماه مارس تا کنون، نزدیک به ۱۵۰۰ تن از معترضان جان باخته‌اند. به گزارش خبرگزاری فرانسه در این مدت همچنین ۳۶۵ نیروی نظامی و امنیتی نیز کشته شده‌اند.

همچنین خبرگزاری‌های مختلف اعلام کرده‌اند که در چند ماه گذشته دستکم ۱۲ هزار نفر، خاک سوریه را ترک کرده و به ترکیه و لبنان پناه برده‌اند.

از سوی دیگر دیدبان حقوق بشر سوریه در بیانیه‌ای اعلام کرد فعالانی که خود را تسلیم نیروهای امنیتی کرده‌اند، از زندان آزاد نشده‌اند. پیش‌تر وزارت کشور سوریه اعلام کرده بود، فعالان تحت تعقیب در صورت معرفی خود به سازمان‌های امنیتی، از آنها تعهد گرفته و آزاد خواهند شد.

حزب بعث سوریه از دهه ۱۹۶۰ قدرت را در این کشور در اختیار دارد. پس از مرگ حافظ اسد در سال ۲۰۰۰ فرزندش بشار رئیس جمهور این کشور شد.
XS
SM
MD
LG