لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۹

دهها کشته و زخمی دیگر در تظاهرات سراسری سوریه


حمص پنجشنبه شب چهارم اوت
حمص پنجشنبه شب چهارم اوت
همزمان با ادامه عملیات نظامی ارتش و نیروهای امنیتی سوریه در شهر حماه، تظاهرات اعتراض آمیز گسترده دیگر شهرهای سوریه را فراگرفت.

اتحادیه شوراهای محلی هماهنگ کننده اعتراض‌های سوریه، از کشته شدن دست کم ۵۷ نفر در حماه و ۱۵ نفر از معترضان توسط نیروهای امنیتی در شهرهای دیگر تا ساعات بعد از ظهر جمعه سخن می‌گویند.

اعتراض‌های سوریه هفته ۲۱ خود را به پایان رساند.

آب، برق و تلفن در شهر حماه از دو روز پیش به طور کامل قطع شده است. تنها راه انتقال اخبار از شهر شماری تلفن ماهواره‌ای «ثریا» است که از قبل در اختیار برخی اهالی قرار داشت.

دیدبان حقوق بشر سوریه به نقل از شاهدان عینی از حماه، از حضور دست کم ۲۵۰ تانک ارتش در میدان‌های اصلی شهر سخن می‌گوید. تک تیر انداز‌ها بر بالای ساختمان‌های بلند شهر مستقر شده‌اند و اقدام به شلیک گلوله به سمت کسانی می‌کنند که قصد حضور در میدان‌های اصلی را دارند.

برای اولین بار در تاریخ شهر حماه، صدای اذان از مساجد بلند نشد و مردم موفق به برگزاری نماز جمعه نشدند. تانک‌های ارتش گلدسته‌های مساجد را هدف قرار گرفتند.

در برخی محله‌ها نیروهای امنیتی به خانه‌ها یورش برده و پس از بازرسی آنها اقدام به دستگیری مردان حاضر کرده‌اند. گلوله باران شهر توسط تانک‌ها برای ششمین روز پیاپی همچنان ادامه دارد.

قطع برق و آب وضعیت انسانی را در شهر وخیم کرده. نبود برق و از کار افتادن تجهیزات پزشکی در بیمارستان‌ها باعث شده است که شماری از بیماران به ویژه کودکان جان خود را از دست بدهند. از کار افتادن وسایل منزل نیز باعث خراب شدن مواد غذایی مردم و در نتیجه کمبود آذوقه در شهر شده است. مغازه‌ها و داروخانه‌ها نیز تعطیل هستند و امکان تهیه ما یحتاج زندگی برای مردم وجود ندارد.

گلوله باران شهر‌ها توسط تانک‌های ارتش ادامه دارد. خبرهایی نیز از تیرباران برخی از معترضان در محله‌ها توسط رسانه‌ها منتشر شده است. بنا بر اعلام اتحادیه شوراهای محلی هماهنگ کننده اعتراض‌های سوریه روز جمعه دست کم ۵۷ نفر در حماه کشته شده‌اند.

در ۴۸ ساعت گذشته نزدیک به ۱۵۰۰ خانواده موفق به فرار از شهر شدند. آنها می‌گویند که نیروهای امنیتی و ارتش جلوی کسانی که قصد خروج از شهر دارند را می‌گیرند و نحوه خروج خود را «بسیار دشوار» توصیف کردند.

فعالان سوری می‌گویند که در ۶ روز گذشته دستکم ۳۰۰ نفر در شهر حماه کشته شدند.

بهانه نیروهای امنیتی و نظامی سوریه برای عملیات نظامی، وجود گروه‌های تروریستی مسلح است که اقدام به حمله به اماکن عمومی، مردم و نیروهای امنیتی می‌کنند. این روایت را معترضان سوری رد می‌کنند. شهر حماه به مدت یک ماه پیش از حمله شش روز پیش ارتش شاهد تظاهرات گسترده و‌ گاه با حضور بیش از نیم میلیون نفر بود. غیاب نیروهای امنیتی و نظامی در شهر باعث شده بود که به هیچ کس آسیب نرسد.

شهرهای مختلف سوریه نیز در حمایت از حماه و با خواست سرنگونی نظام بشار اسد جمعه به تظاهرات برخاستند. معترضان سوری این جمعه را جمعه «خدا با ماست» نامیدند. نامگذاری جمعه‌ها که معمولا بزرگ‌ترین و گسترده‌ترین تظاهرات در آن برگزار می‌شود، به رسمی در میان معترضان سوری تبدیل شده است.

در شهر دیرالزور واقع در شرق سوریه که توسط نیروهای و خودورهای زرهی ارتش در محاصره است، ده‌ها هزار نفر تظاهرات کردند. این شهر در هفته‌های گذشته شاهد تظاهرات پرشوری بود که باعث شد بشار اسد استاندار آن را برکنار کند. استاندار جدید مردم را تهدید کرده بود که در صورت تظاهرات ارتش را فرا خواهد خواند. بر پایه تصاویر که شبکه الجزیره به نمایش گذاشت، تظاهرکنندگان در شعارهای خود فریاد می‌زدند که از نیروهای وابسته به نظام نمی‌ترسند. آنها همچنین در بیانیه‌ای بر مسالمت آمیز بودن اعتراض‌ها تاکید کردند.

شهر جنوبی درعا، آغاز گر اعتراض‌ها و حومه‌های آن نیز شاهد تظاهرات گسترده بود. نیروهای امنیتی با تظاهر کنندگان برخورد کردند که در اثر آن شماری کشته و زخمی شدند.

در شهر حلب که به تازگی به جمع شهرهای معترض پیوسته، تظاهر کنندگان و نیروهای امنیتی با سنگ و چوب با یکدیگر درگیر شدند. محله الصاخور در این شهر شاهد تظاهرات گسترده معترضان بود.

حمص دیگر شهر سوری است که با وجود حضور تانک‌های ارتش در برخی محله‌های آن، معترضان به خیابان‌ها آمدند. نیروهای امنیتی برای متفرق کردن اعتراض‌ها اقدام به شلیک گلواه جنگی کردند که شماری کشته و زخمی شدند.

شهر الزبدانی شاهد اعتراض‌های پراکنده بود. در یورش نیروهای امنیتی به این شهر صد‌ها نفر از مردم بازداشت شدند.

میدان اصلی شهر ادلب شاهد تحصن هزاران نفر از معترضان بود. در شهر کردنشین قامشلی نیز هزاران نفر تظاهرات کردند که این تظاهرات با سرکوب نیروهای امنیتی روبرو شد. شهر آلبوکمال واقع در مرز عراق که در روزهای اخیر توسط نیروهای ارتش محاصره شده بود نیز، شاهد تظاهرات صد‌ها نفر از معترضان بود.

دمشق پایتخت سوریه و حومه‌های آن نیز نا‌آرام بود. نیروهای امنیتی در برخی محله‌ها از جمله رکن الدین مانع از برگزاری نماز جمعه در مساجد شدند. در محله‌های مختلف دمشق از جمله المیدان، کفرسویه و ابورمانه، هزاران نفر از معترضان تظاهرات کردند. نیروهای امنیتی برای متفرق کردن تظاهرات اقدام به شلیک گاز اشکاور و گلوله کردند که در اثر آن شماری کشته و زخمی شدند.

در مناطق حومه دمشق نیز وضعیت به همین ترتیب بود. در القدم و دوما به علاوه کشته و زخمی شدن ده‌ها تظاهر کننده، شماری دستگیر شدند.

سازمان‌ها و فعالان حقوق بشر سوریه می‌گویند تا ساعات بعد از ظهر دست کم ۱۵ نفر به جز در حماه کشته شدند. بر طبق آخرین آمار اعلام شده توسط فعالان سوری بر روی سایت‌ها و صفحه‌های شبکه‌های اجتماعی، از زمان آغاز اعتراض‌ها تا کنون، دستکم ۲۴۷۰ نفر کشته شدند.

پس از غروب آفتاب و برگزاری مراسم مذهبی، تظاهرات گسترده دی در دمشق و دیگر شهرهای سوریه در خیابان‌ها و میدان‌های اصلی برگزار شد.
XS
SM
MD
LG