لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۲

معترضان سوری در داخل کشور کنفرانس برگزار کردند


معترضان سوریه شنبه ۲۶ شهریور ماه موفق شدند کنفرانسی در داخل این کشور برگزار کنند که طی آن برای تشکیل شورایی ملی که در برگیرنده تمام طیف‌های معترض باشد، دعوتبه عمل آمد.

این کنفرانس در حالی برگزار شد که جمعه تاسیس کمیته پشتیبانی از انقلاب سوریه در پاریس پایتخت فرانسه توسط شماری از شخصیت‌های معترض اعلام شده بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در نشست سوریه که در مزرعه‌ای در منطقه الدرج در حومه دمشق برگزار شد، نزدیک به ۳۰۰ تن از شخصیت‌های معترض شرکت کردند. مقامهای سوریه مجوز برگزاری این کنفرانس را در داخل دمشق نداده بودند. شخصیت‌های حاضر برگزاری این کنفرانس را یک پیروزی و نتیجه ماه‌ها اعتراض خستگی ناپذیر توصیف کردند.

حسین العودات از شخصیت‌های معترض و حسن عبد العظیم دبیر کمیته هماهنگی ملی، ریاست کنفرانس را برعهده داشتند. شرکت کنندگان در کنفرانس به ارزیابی موضع اپوزیسون در داخل و خارج و خواسته‌های اعتراض‌های خیابانی پرداختند.


دعوت به اتحاد

کنفرانس معترضان سوریه با شعار «سه نه: نه به دخالت خارجی، نه به خشونت و نه به فرقه گرایی» برگزار شد.

حسن عبد العظیم در سخنانی خواستار اتحاد معترضان سوریه شد و گفت: «ما سخن برخی برادران معترض خود را که می‌گویند برگزاری کنفرانس در سوریه به معنی این است که ما در آغوش نظام هستیم را نمی‌پذیریم.»

او تاکید کرد که تمام اسناد در خصوص فعالیت‌های حاضران در کنفرانس موجود است. به گفته او خواسته آن‌ها تغییر مسالمت آمیز به سمت نظام دموکراتیک است و «این به معنی سرنگونی نظام حاکم است که بر پایه‌های سرکوب و استبداد بنا شده است.»

او افزود که بهار عربی به سوریه رسیده است و نباید متوقف شود.

میشل کیلو دیگر شخصیت سخنرانی کننده در این کنفرانس از کسانی که به گفته او «می‌خواهند پوست خرس را پیش از شکارش تقسیم کنند» ابراز تعجب کرد و اتحاد معترضان را ضروری‌ترین اقدام دانست.

ریاض ضرار که به عنوان نماینده جریان اسلامگرا حضور داشت گفت که معترضان ترجیح می‌دهند تغییر از داخل باشد نه از خارج. او همچنین از تمام طیف‌های معترض خواست در برابر نظام حاکم متحد شوند.

ماموریت روسی

در همین حال خبرگزاری اینتر فکس هیاتی از پارلمان روسیه شنبه وارد دمشق شد. ماموریت این هیات گفت‌و‌گو با طرف‌های تنش در سوریه و تلاش برای باز کردن باب گفت‌و‌گو میان دو طرف است.

ماموریت هیات روسی چند روز پس از گفت‌و‌گوی هیاتی از معترضان روسی با مقام‌های روس در مسکو و پس از آن دیدار پثینه شعبان مشاور سیاسی بشار اسد با مقام‌های روس، آغاز می‌شود.

روسیه در برابر صدور قطعنامه پیشنهادی برخی کشورهای غربی در شورای امنیت سازمان ملل متحد که در آن حکومت سوریه به دلیل سرکوب معترضان محکوم می‌شود، مقاومت می‌کند.

اینترفکس به نقل از ایلیاس اوماخانوف رئیس هیات روسی گزارش داد که گفته است: «روسیه در مقابل آن چه که بر سر مردم سوریه می‌آید، بی‌تفاوت نمی‌ایستد. به همین دلیل سعی می‌کنیم اوضاع به سمت بد‌تر شدن پیش نرود.»

اوماخانوف افزود که هیات می‌خواهد اوضاع را از نزدیک ارزیابی کند و با نیروهای سیاسی مختلف گفت‌و‌گو کند. او تاکید کرد که کشورش می‌خواهد تا حد امکان به گفتمام سیاسی داخلی در سوریه کمک کند که به گفته او نیازمند فضایی مسالت آمیز و بدون خشونت است.

تشییع جنازه کشته شدگان

همزمان با تحولات سیاسی، شنبه تظاهرات خیابانی در شهرهای مختلف سوریه ادامه یافت. هزاران نفر در شهرهای مختلف برای تشییع جنازه برخی از کشته شدگان جمعه به خیابان‌ها آمدند. دست کم ۴۷ نفر روز جمعه به دست نیروهای امنیتی و ارتش در شهرهای مختلف، کشته شدند. تشییع جنازه‌های شنبه نیز با سرکوب نیروهای امنیتی روبرو شد.

مردم در‌‌ همان مناطقی که جمعه معترضان کشته شدند، شنبه تظاهرات کردند. و این گونه ایستادگی خود را در برابر سرکوب‌ها نشان دادند. بزرگ‌ترین تظاهرات در شهر حمص برگزار شد. تظاهرات شبانه در مناطق حومه دمشق و درعا نیز برگزار شد.
XS
SM
MD
LG