لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۴

دیدبان حقوق بشر: سربازان سوری از ترس اعدام به سوی مردم شلیک می‌کنند


سازمان دیدبان حقوق بشر شنبه ۱۸ تیرماه در گزارشی اعلام کرد سربازان و نیروهای امنیتی سوریه با تهدید به اعدام، مجبور به شلیک به سمت تظاهرکنندگان بی‌سلاح می‌شوند.

۱۶ هفته از آغاز اعتراض‌ها در سوریه می‌گذرد و فعالان سیاسی و حقوق بشر سوریه می‌گویند در این مدت دست کم ۱۶۰۰ نفر از تظاهر کنندگان و ۳۵۰ نیروی امنیتی کشته شده‌اند.

دیدبان حقوق بشر اعلام کرده است ۱۲ سرباز فراری سوریه، در مصاحبه با این سازمان شهادت داده‌اند که اگر تمرد می‌کردند، با خطر مرگ روبرو بوده‌اند.

بنا بر این گزارش این سربازان تاکید کرده‌اند: «کسی که از فرمان شلیک به سمت تظاهرکنندگان سرپیچی کند، خود را در معرض کشته شدن قرار می‌دهد.»

به گفته مقام‌های سوری ماه گذشته در منطقه «جسر الشغور» واقع در استان شمال غربی ادلب، نزدیک به ۱۲۰ نیروی امنیتی سوریه در کمین «گروه‌های مسلح تروریست» کشته شدند.

اما فعالان مخالف دولت سوریه مدعی هستند که این افراد در نتیجه سرپچی از فرمان شلیک به تظاهرکنندگان توسط نیروهای «شبیحه» کشته شده‌اند.

«شبیحه» به افراد لباس شخصی هوادار نظام حاکم بر سوریه گفته می‌شود که در سرکوب اعتراض‌ها دست دارند.پس از این حادثه بود که ارتش به منطقه «جسر الشغور» وارد شد و هزاران نفر از ساکنان منطقه به ترکیه گریختند.

در بیاینه سازمان دیدبان حقوق بشر آمده است: «سربازان جدا شده از ارتش سوریه شهادت داده‌اند که فرماندهان به آنها می‌گفتند قرار است با افراد نفوذی سلفی و تروریست بجنگند. اما با تظاهرکنندگان بی‌سلاح روبرو شدند و سپس فرمان شلیک آتش به سوی این تظاهرکنندگان صادر شد.»

در همین باره ساره لیاه ویتسون مسئول بخش خاورمیانه دیدبان حقوق بشر تاکید کرد: «گواهی‌های سربازان جدا شده از ارتش سوریه نشان می‌دهد که تظاهرکنندگان به طور اشتباه در جریان نا‌آرامی‌ها کشته نشده‌اند بلکه این حوادث در نتیجه سیاست‌های سرکوب جنایتکارانه مسئولان عالی‌رتبه سوریه برای متفرق کردن تظاهرات رخ داده است.»

اشتون سرکوب معترضان در سوریه را محکوم کرد

در همین زمینه کا‌ترین اشتون مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای سرکوب معترضان در سوریه و اعزام نیروهای ارتش این کشور به حماه و دیگر شهر‌ها را محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه اشتون در بیانیه خود تاکید کرده است: «خشونت‌ها و سرکوب تحقق وعده‌های نظام سوریه در اصلاحات را از میان می‌برد.»

بشار اسد رئیس جمهور سوریه ۳۰ خرداد ماه در یک سخنرانی در دانشگاه دمشق وعده اصلاحات گسترده و آغاز گفت‌و‌گوی ملی با مشارکت تمام نیرو‌ها و جریان‌های سیاسی و اجتماعی را داد.

اشتون در بیانیه خود با اشاره به این وعده‌ها افزوده است: «کدام گفت‌و‌گو در سایه این فضای تهدید و ارعاب امکان پذیر است؟»

او همچینن بر ضرورت ایفای نقش اپوزیسیون در گفت‌و‌گوهای مد نظر اسد تاکید کرد و افزود: «دولت سوریه باید بدون هیچ درنگی اجازه حضور ناظران مستقل، خبرنگاران رسانه‌های خارجی و نمایندگان آژانس‌های حقوق بشری را بدهد.»

رد اتهام‌ها به سفیر سوریه در دمشق

از سوی دیگر وزارت امور خارجه آمریکا اتهام‌های وزارتخانه‌های کشور و خارجه سوریه به رابرت فورت سفیر ایالات متحده در دمشق در خصوص تحریک معترضان در شهر حماه را رد کرد.

سفیر آمریکا روز پنجشنبه به شهر حماه رفت و روز جمعه از مرکز این شهر پیش از آغاز تظاهرات معترضان بازدید کرد و سپس به دمشق بازگشت.

به گزارش خبرگزاری رویترز ویکتوریا نولاند سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا درباره این سفر گفت: «هنگامی که وارد شهر حماه شدیم معترضان خودرو را احاطه کردند و بر روی آن گل و شاخه‌های زیتون گذاشتند. آنها برای سرنگونی نظام حاکم شعار می‌دادند.»

به گزارش خبرگزاری «سانا» وزارت کشور سوریه در واکنش به سفر سفیر آمریکا به حماه در مقابل در بیانه‌ای او را متهم به دیدار با «افرادی که خرابکار» نامید و تشویق آنها به خشونت کرد.

وزارت خارجه سوریه نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد حضور بدون مجوز رابرت فورد سفیر آمریکا در شهر حماه نشان از دخالت ایالات متحده در نا‌آرامی‌های سوریه و تلاش این کشور برای ادامه آشوب و بی‌ثباتی دارد.

بنا بر گزارش خبرگزاری‌ها، روز جمعه در شهر حماه نزدیک به نیم ملیون نفر از مخالفان نظام بشار اسد تظاهرات کردند. این دومین جمعه پیاپی است که حماه شاهد چنین تظاهراتی است. به گفته فعالان سوری ارتش سوریه در ورودی‌های شهر حماه مستقر شده است. این اقدام باعث فرار صد‌ها خانواده از شهر شده است. آنها بیم آن دارند که عملیات ارتش در دیگر استان‌ها در شهرشان نیز تکرار شود. به همین جهت معترضان برای جلوگیری از پیش روی نیروهای امیتی و ارتش در خیابان‌ها و کوچه‌ها مانع ایجاد کرده‌اند.

حما در سال ۱۹۸۲ شاهد اعتراض‌هایی علیه حکومت حافظ اسد پدر بشار اسد بود. در آن هنگام ارتش سوریه اعتراض‌های این شهر را سرکوب کرد.

شمار قربانیان آن حادثه تا کنون نیز مشخص نیست. اپوزیسیون سوریه از کشته شدن بیش از ۲۰ هزار نفر در آن سال سخن می‌گویند.

احضار سفیر سوریه در واشنگتن به وزارت خارجه

از سوی دیگر وزارت امور خارجه امریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد عماد مصطفی سفیر سوریه را احضار و نسبت زیر نظر گرفتن معترضان سوری در ایالات متحده توسط دیپمات‌های سوری اعتراض کرد.

بنا بر این گزارش، اریک بوسویل معاون وزیر امور خارجه آمریکا در دیدار با سفیر سوریه اعتراض کشور خود نسبت به فیلمبرداری از اتباع سوریه که علیه نظام بشار اسد در آمریکا تظاهرات می‌کنند توسط دیپلمات‌های کشورشان اعتراض کرد.

وزارت امور خارجه امریکا افزوده است که در حال بررسی برخی گزارش‌هایی است که از آزار و اذیت برخی خانواده‌ها توسط نیروهای امنیتی سوریه حکایت دارد تنها به این دلیل که بستگان آنها در خارج از کشور دست به فعالیت‌هایی علیه نظام حاکم می‌زنند.
XS
SM
MD
LG