لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۸

«دهها کشته» در اعتراض‌های ضد دولتی روز جمعه سوریه


شهر حمص ۲۴ اکتبر
شهر حمص ۲۴ اکتبر
فعالان حقوق بشر سوریه می‌گویند روز جمعه نیروهای امنیتی این کشور دستکم ۴۰ نفر معترضان را کشته‌اند. به گفته این فعالان، سرکوب نیروهای امنیتی همزمان با خواست ایجاد منطقه پرواز ممنوع از سوی معترضان بوده است.

به گفته دیدبان حقوق بشر سوریه به غیر از یک نفر، همه کشته‌شدگان از شهرهای حماه و حمص بوده‌اند.

این گزارش می‌افزاید نیروهای امنیتی در این شهرها، مساجد را به محاصره درآورده تا مانع رفتن معترضان به خیابان‌ها بشوند.

آنچنانکه فعالان سوری می‌گویند در هفتمین ماه از اعتراض‌های سوریه، نیروهای امنیتی به سوی معترضان آتش گشودند و برای دستگیری آنها به جستجوی خانه به خانه پرداختند.

سازمان ملل برآورد کرده است از آغاز اعتراض‌ها در سوریه ۳۰۰۰ نفر جان خود را دراین کشور از دست داده‌اند.

بنا بر اعلام دیدبان حقوق بشر سوریه که در لندن مستقر است و همچنین کمیته هماهنگی داخلی در سوریه، تلفات روز جمعه دستکم ۲۹ نفر و حداکثر ۴۰ نفر است.

به گفته رامی عبدالرحمن، رئیس دیدبان حقوق بشر سوریه، در شهر حمص نیروهای امنیتی حین تعقیب معترضان با مسلسل به سوی آنها آتش می‌گشودند.

عبدالرحمن می‌افزاید در شهر حماه، درگیری سنگینی میان ارتش و افراد مسلحی که گمان می‌رود از جداشدگان ارتش باشند، در جریان بوده است.

از آنجا که دسترسی خبرنگاران خارجی به سوریه بسیار محدود است، بیشتر اطلاعات و آمار و ارقام، از ویدئوها و اخبار منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی و گروه‌های فعال سوری نزدیک به مخالفان است.

گزارش‌ها حاکی از آن است شبکه‌های ارتباطی در روز جمعه در حومه دمشق و حمص با اختلال همراه بوده است که به گفته مخالفان برای جلوگیری از اطلاع‌رسانی و سازماندهی معترضان بوده است.

یکی از معترضان به خبرگزاری آسوشتیدپرس گفته است نیروهای امنیتی به یک اجتماع ۲۰۰۰ نفری در شهر حمص آتش گشودند که شمار زیادی زخمی برجای گذاشته است؛ به این گفته این شاهد عینی مجروحان در حال حاضر بیمارستان‌ها در مداوای زخمی‌ها با مشکل مواجه هستند.

برپایه گزارش گروه‌های مخالف، روز جمعه، بسیاری از معترضان فریاد می‌کشیدند که خواستار برقراری منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه هستند.

بشار اسد از همان آغاز اعتراض‌ها، «توطئه خارجی» را عامل ناآرامی‌های سوریه خوانده و وعده‌های او برای انجام اصلاحات، نتوانسته معترضان را قانع کند.
XS
SM
MD
LG