لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۳

دو انفجار در دادگستری سوریه؛ یک عضو حماس در دمشق ترور شد


 انفجار روز پنجشنبه دمشق
انفجار روز پنجشنبه دمشق
تلویزیون دولتی سوریه گزارش داد که ظهر پنجشنبه ۸ تیر دو انفجار در پارکینگ کاخ دادگستری این کشور واقع در مرکز دمشق روی داد. پیش از این حادثه یکی از اعضای برجسته گروه فلسطینی حماس در دمشق ترور شد که این گروه به طور تلویحی اسرائیل را متهم این ترور کرده است.

انفجارهای دمشق در منطقه المرجه واقع در نزدیکی بازرهای قدیمی این شهر روی داده است. خبرگزاری فرانسه به نقل از یک منبع امنیتی که خواسته نامش فاش نشود گزارش داد که «دو انفجار تروریستی» ناشی از «دو بمب چسبان بودند که زیر خودروهای دو قاضی کار گذاشته شده بودند.»

این گزارش افزوده است که گروه‌های ویژه یک بمب دیگر را پیش از انفجار خنثی کرده‌اند. در این حادثه سه نفر زخمی شده‌اند و ۱۸ خودرو آسیب دیدند.

از سوی دیگر، سمیر الشامی سخنگوی اتحادیه جوانان سوری در این باره به تلویزویون الجزیره گفت که دو انفجار همزمان و حدود ساعت ۱۲ و ۵۵ دقیقه ظهر به وقت محلی روی داده‌اند.

الشامی نظام بشار اسد رئیس جمهور سوریه را متهم به دست داشتن در این انفجار‌ها کرد تا «تاجرانی که مغازه‌هایشان چند متر آن طرف‌تر از محل حادثه قرار دارند، به دلیل اعتصاب اخیرشان، مجازات کنند.»

انفجارهای دمشق همزمان بود با عملیات گسترده نیروهای دولتی سوریه در مناطق مخالف این کشور به ویژه در حومه دمشق.

نیروهای دولتی سوریه از صبح پنجشنبه، گلوله باران شهرک دوماه در حومه دمشق را آغاز کردند. دیرالزور و حمص هم شاهد درگیری شدید میان نیروهای دولتی و مخالفان مسلح بشار اسد بود. گزارش‌ها حاکی از آن است که ارتش سوریه در گلوله باران منطقه الحمیدیه حمص، از هلیکوپتر استفاده کرده است، به گونه‌ای که باعث شده چند منزل ویران شوند.

کشته شدن یک عضو حماس

از سوی دیگر، کمال حسنی غناجه، یکی از اعضای برجسته گروه فلسطینی حماس روز چهارشنبه در دمشق کشته شد. منابع حماس به طور تلویحی اسرائیل را متهم به کشتن او کرده‌اند.

ایهود باراک وزیر دفاع اسرائیل از موضع گیری صریح در خصوص اتهام انتساب داده شده از سوی حماس خودداری کرد. او در پاسخ به خبرنگار رادیو ارتش اسرائیل درباره متهم شدن سازمان اطلاعات خارجی اسرائیل (موساد) در ترور عناجه گفت: «این اطلاعات ضرورتا صحیح نیست.»

او ادامه داد: «من غناجه را نمی‌شناختم. آنچه که درباره او منتشر شده نشان می‌دهد که او قدیس نبود. تمایل ندارم درباره این حادثه سخنی بگویم.»

خبرگزاری فرانسه به نقل از یکی از مسئولان حماس که خواسته هویتش فاش نشود، نقل کرده که گفته است تمام اطلاعات در دسترس نشان از دست داشتن اسرائیل در قتل غناجه دارد.

خبرگزاری رویترز هم به نقل از یک منبع از حماس در نوار غزه نقل کرده که گفته است: «آثار شکنجه بر روی بدن غناجه مشاهده شده است.»

اسامه حمدان مسئول دفتر روابط بین الملل حماس در تماس تلفنی با شبکه الجزیره گفته بود که اسرائیل اولین و آخرین بهره بردار از ترور غناجه است.

غناجه که به نام «نزار ابو جهاد» شهرت دارد یکی از معاونان محبود عبد الرئوف المبحوح از رهبران حماس است که به دست موساد در یکی از هتل‌های دبی ترور شده بود.

از سوی دیگر، شورای انقلاب سوریه نظام بشار اسد را متهم به ترور غناجه کرده است.
دمشق زمانی پایگاه گروه حماس بود اما با آغاز اعتراض‌ها در سوریه مقام‌های بلند پایه حماس از جمله خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی این گروه، محل اقامت خود را تغییر دادند.
XS
SM
MD
LG