لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۵

انفجار بمب در زینبیه دمشق چندین کشته و دهها زخمی برجاگذاشت


انفجار بمبی کار گذاشته شده در یک موتور سیکلت در روز چهارشنبه ۱۰ آبان در نزدیکی مزار زینیبه دمشق که از اماکن مذهبی شیعیان است، دستکم ۱۱ نفر را کشت و ده‌ها نفر دیگر را زخمی کرد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از دیده‌بان حقوق بشر سوریه گزارش داد که برپایه برآوردهای اولیه، در انفجار بمب کارگذاشته شده در یک موتور سیکلت که روبروی هتل آل یاسر در منطقه زینبیه منفجر شد، دستکم هشت نفر کشته شدند.

خبرگزاری دولتی سوریه هم به نقل از یک منبع در فرماندهی پلیس این کشور گزارش داده است که «گروه‌های مسلح تروریست، بمبی را در یکی از خیابان‌های شلوغ منطقه زینبیه منفجر کردند.»

تلویزیون الدنیا که نزدیک به نظام حاکم بر سوریه است نیز گزارش داد: «بمبی دیگر که در‌‌ همان منطقه کار گذاشته بود، توسط متخصصان ارتش سوریه خنثی شد.»

یکی از فعالان در منطقه که خواسته نامش فاش نشود، به خبرگزاری رویترز گفته است: «انفجار در شرق حرم زینبیه روی داد و بسیاری از مردم زخمی شدند.»

او افزود: «شمار زیادی از نیروهای امنیتی در منطقه حاضر شدند. روشن نیست که آیا این انفجار حرم را هدف قرار می‌داد یا ساختمان‌های امنیتی که در نزدیکی آن قرار دارند.»

منطقه زینبیه، منطقه‌ای است که در آن ترکیبی از شیعیان و سنی‌ها زندگی می‌کنند. مرقد زینبیه که در مرکز این منطقه قرار دارد، از زیارتگاه‌های شیعیان است که گرداگرد آن ساختمان‌های امنیتی و دفا‌تر شخصیت‌های مذهبی شیعه از جمله مقتدی صدر رهبر جریان صدر عراق قرار دارد.

از سوی دیگر خبرگزاری دولتی چین (شینهوا) به نقل از یانگ جی چی وزیر امور خارجه این کشور گزارش داده است که از جامعه بین‌الملل خواسته تلاش بیشتری به منظور حمایت از تلاش‌های میانجی‌گرانه اخضر ابراهیمی از خود نشان دهد.

اخضر ابراهیمی فرستاده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب سه شنبه برای گفت‌و‌گو با مقام‌های چین درباره بحران سوریه، به چین رفت.

شینهوا افزوده است که وزیر امور خارجه چین بار دیگر از طرف‌های درگیر در سوریه خواست تا ضمن برقراری آتش‌بس، گام‌هایی به منظور تشکیل دولت انتقالی بردارند.

او تاکید کرد: «چین معتقد است که اوضاع در سوریه روز به روز بحرانی‌تر می‌شود. تنها راه‌حل برای پایان دادن به این بحران، تلاش‌های سیاسی است.»

اخضر ابراهیمی پیش از چین به روسیه رفته بود و با مقام‌های این کشور درباره سوریه گفت‌و‌گو کرده بود.

روسیه و چین تاکنون سه بار قطعنامه‌های ارائه شده از سوی غرب به شورای امنیت سازمان ملل متحد برای افزایش فشار بر نظام بشار اسد رئیس جمهور سوریه را وتو کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG