لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۱

سوریه: از سلا‌ح‌های شیمیایی علیه مردم خود استفاده نخواهیم کرد


 شماری از پناهجویان سوری که روز دوشنبه پس از حمله هوایی از منطقه راس‌العین وارد خاک ترکیه می‌شوند.
شماری از پناهجویان سوری که روز دوشنبه پس از حمله هوایی از منطقه راس‌العین وارد خاک ترکیه می‌شوند.
وزارت امور خارجه سوریه دوشنبه ۱۳ آذر تاکید کرد که نیروهای دولتی این کشور تحت هیچ شرایطی از سلاح‌های شیمیایی علیه مردم خود استفاده نخواهند کرد.

این اعلام پس از هشدار هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا به مقام‌های سوری درباره به کارگیری سلاح‌های شیمیایی در نبردشان با مخالفان صورت گرفته است.

خبرگزاری دولتی سوریه به نقل از یک منبع در وزارت امور خارجه این کشور نقل کرده که گفته است: «در اشاره به سخنان کلینتون که به دمشق درباره استفاده از سلاح‌های شیمیایی هشدار داد، سوریه بار‌ها تاکید کرده است که تحت هیچ شرایطی از این سلاح‌ها در صورت وجود آن علیه مردم خود استفاده نمی‌کند.»

هیلاری کلینتون که دوشنبه در کنفرانس خبری مشترکی با همتای چک خود سخن می‌گفت، اظهار داشت که موضوع استفاده سوریه از سلاح‌های شیمیایی برای ایالات متحده خط قرمز است. او افزود: «بار دیگر به نظام بشار اسد،‌رئیس جمهور سوریه، هشدار می‌دهیم که رفتارش نفرت‌انگیز و نحوه تعاملش با مردم خود فاجعه‌آمیز است.»

این سخنان هیلاری کلینتون پس از آن مطرح شده است که روزنامه نیویورک تایمز به نقل از مقام‌های مسئول آمریکایی از وجود اطلاعاتی مبنی بر جابجایی سلاح‌های شیمیایی در سوریه توسط ارتش این کشور خبر داده است.

در گزارش نیویورک تایمز آمده است که هنوز معلوم نیست هدف دولت سوریه از جابجایی این سلا‌ح‌ها چیست.

اما یک مسئول آمریکایی گفته است که فعالیت‌های رصدشده نشانگر آن است که آمادگی احتمالی برای استفاده از سلاح‌های شیمیایی در این جابجایی صورت گرفته و این اقدام تنها یک نقل و انتقال معمولی نیست.

پیشتر نیز باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا با هشدار به مقام‌های سوری درباره استفاده از سلاح‌های شیمیایی در نبرد با مخالفان گفته بود که استفاده از این سلا‌ح‌های شیمیایی برای آمریکا خط قرمز است.

آن هنگام جهاد مقدسی، سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه سوریه، در پاسخ به سخنان اوباما گفته بود که سوریه از سلاح‌های شیمیایی و بیولوژیکی خود تنها در صورت قرار گرفتن در معرض حمله خارجی استفاده خواهد کرد و به هیچ عنوان این سلاح‌ها را در داخل به کار نخواهد برد.

این سخنان مقدسی نخستین اذعان رسمی مقام‌های سوریه مبنی بر در اختیار داشتن سلاح‌های شیمیایی و بیولوژیکی قلمداد شد. پیش از این مقام‌های سوریه در برابر سخنان مسئولان غربی مبنی بر وجود انبار سلاح‌های شیمیایی و بیولوژیکی در سوریه، سکوت می‌کردند.
XS
SM
MD
LG