لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۲۱

سوریه: جنگنده‌های اسرائیلی یک مرکز تحقیقاتی در دمشق را بمباران کردند


ارتش سوریه شامگاه چهارشنبه ۱۱ بهمن اعلام کرد که جنگنده‌های اسرائیلی، یک مرکز پژوهش‌های نظامی در حومه دمشق پایتخت سوریه را بمباران کرده‌اند.

پیشتر، خبرگزاری فرانسه به نقل از یک منبع امنیتی گزارش داده بود: «جنگنده‌های ارتش اسرائیل یک کاروان را در نقطه مرزی منهدم کردند.»

یک منبع امنیتی دیگر که به این خبرگزاری خواسته نامش فاش نشود گفته است که به احتمال زیاد این کاروان حامل جنگ افزار بوده که برای قرار گرفتن در اختیار گروه حزب الله، به لبنان می‌رفته است.

این منبع افزدوه است: «فعالیت غیر عادی جنگنده‌های ارتش اسرائیل در حریم هوایی لبنان از شامگاه سه شنبه آغاز شده است.»

به گزارش خبرگزاری دولتی سوریه، در بیانیه ارتش این کشور در مورد «حمله اسرائیل» آمده است: «جنگنده‌های ارتش اسرائیل بامداد امروز یکی از مراکز پژوهشی را که مسئول افزایش توانمندی‌های مقاومت و دفاعی بود و در منطقه جمرایا در حومه دمشق واقع است را بمباران کردند.»

این بیانیه افزوده است: «جنگنده‌های ارتش اسرائیل از شمال بلندی‌های جبل الشیخ (در مرز با لبنان) با ارتفاعی پایین و دور از چشم رادار‌ها وارد سوریه شدند، به منطقه جمرایا رفته و مرکز پژوهشی را بمباران کردند.»

این بیانیه ادامه داده است: «این تجاوز به کشته شدن دو نفر، زخمی شدن پنج نفر دیگر، آسیب‌های مادی بزرگ و منهدم شدن مرکز و شماری از ساختمان‌های اطراف آن انجامیده است.»

بیانیه ارتش سوریه گزارش‌های پیشین مبنی بر حمله جنگنده‌های اسرائیلی به یک کاروان از کامیون‌ها در مرز لبنان را تکذیب کرده است.

از سوی دیگر، خبرگزاری دولتی لبنان به نقل از ارتش این کشور گزارش داده است که شامگاه سه شنبه تا صبح چهارشنبه، ۱۶ جنگنده اسرائیلی، حریم هوایی لبنان را نقض کردند.

مقام‌های اسرائیلی پیشتر تاکید کرده بودند در صورتی که جنگ افزارهایی از سوریه به ویژه جنگ افزارهای شیمیایی بخواهد در اختیار «گروه‌های تندرو» از جمله «حزب الله لبنان» قرار گیرد، اسرائیل مداخله نظامی خواهد کرد.

آخرین حمله هوایی اسرائیل به سوریه سال ۲۰۰۷ میلادی روی داد که در آن یک ساختمان که گفته می‌شد پایگاهی برای فعالیت‌های اتمی سوریه بود، منهدم شد.
XS
SM
MD
LG