لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۰

«مخالفان سوری آموزش دیده‌ توسط آمریکا به سوریه باز می‌گردند»


یکی از افراد ارتش آزاد سوریه در حومه دشمق. فوریه ۲۰۱۳
یکی از افراد ارتش آزاد سوریه در حومه دشمق. فوریه ۲۰۱۳
یکی از فرماندهان مخالفان مسلح بشار اسد رئیس جمهوری سوریه اعلام کرد نخستین گروه از نیروهایی که توسط افسران آمریکایی در اردن آموزش دیده‌اند، با پایان دوره آموزشی‌شان، برای نبرد با نیروهای دولتی سوریه به این کشور باز می‌گردند.

در همین حال دولت سوریه تهدید کرد، علیه مخالفان مسلح خود در خاک لبنان دست به عملیات خواهد زد.

از سوی دیگر، گزارش‌ها حاکی از آن است که اتحادیه اروپا با تلاش فرانسه و بریتانیا برای ارائه کمک‌های تسلیحاتی به مخالفان بشار اسد، مخالفت کرده است.

بازگشت نیروهای آموزش دیده توسط آمریکا

خبرگزاری رویترز به نقل از یکی از فرماندهان مخالفان مسلح دولت سوریه گزارش داده است که گروه نخست از نیروهایی که توسط افسران آمریکایی در اردن برای به کارگیری جنگ‌افزارهای ضدتانک و ضدهوایی آموزش دیده‌اند، برای نبرد با نیروهای دولتی سوریه به این کشور باز می‌گردند.

این فرمانده که نامش فاش نشده است تصریح کرده که دوره آموزشی گروه نخست، به پایان رسیده است.

هفته گذشته هفته نامه آلمانی اشپیگل گزارش داده بود که آمریکا در اردن به شماری از مخالفان مسلح بشار اسد آموزش می‌دهد.

مسئولان غربی و اکثر رهبران اپوزیسیون سوریه از اظهار نظر درباره این گزارش امتناع کرده‌اند. اما یکی از فرماندهان مخالفان مسلح بشار اسد به خبرگزاری رویترز تصریح کرده است که افسرانی در ارتش و سازمان اطلاعات آمریکا اقدام به آموزش شماری مخالفان دولت سوریه در اردن می‌کنند.

او افزوده است که بیشتر افراد گروه اول که ۳۰۰ نفر هستند، آموزش خود را به پایان رسانده‌اند.

او تاکید کرد که واشینگتن تصمیم آموزش مخالفان را به بدون سر وصدا گرفته است.

این فرمانده نظامی مخالفان اسد بیان کرد که اکثر افراد آموزش دیده از دمشق و حومه آن و همچنین درعا، خود را به اردن رسانده‌اند.

او تاکید کرد که آموزش‌ها بیشتر دفاعی است و آموزش نیرو‌ها که به گروه‌های ۵۰ نفره مستقل تقسیم می‌شوند، ۱۵ تا ۳۰ روز طول می‌کشد.

تهدید سوریه به انجام عملیات در خاک لبنان

خبرگزاری دولتی سوریه گزارش داده است که وزارت امور خارجه سوریه پنجشنبه ۲۴ اسفند، با ارسال یادداشتی برای وزارت امور خارجه لبنان بیان کرده است: «تعداد زیادی از گروه‌های تروریستی مسلح در ۳۶ ساعت گذشته از لبنان وارد خاک سوریه شده‌اند و خود را به روستای تلکلخ رسانده‌اند.»

این یادداشت ادامه داده است: «سوریه از طرف لبنانی انتظار دارد که به این افراد اجازه استفاده از مرز خود را ندهد زیرا آنها امنیت سوریه را هدف قرار می‌دهند، حاکمیت ملی سوریه را تقض می‌کنند و از روابط حسن همجواری دو کشور سوء استفاده می‌کنند.»

وزارت امور خارجه سوریه تاکید کرده است: «نیروهای مسلح سوریه همچنان در زمینه هدف قرار دادن گروه‌های مسلح در خاک لبنان برای جلوگیری از عبور آنها به خاک سوریه از خود خویشتنداری نشان می‌دهند، اما این وضعیت تا ابد ادامه نخواهد یافت.»

با شدت گرفتن بحران سوریه شمار زیادی از مردم این کشور به لبنان گریخته‌اند. آمار غیر رسمی شمار آوارگان سوری در لبنان را حدود یک میلیون نفر برآورد می‌کند.

مخالفت اتحادیه اروپا با مسلح‌ کردن مخالفان در سوریه

دولت‌های اتحادیه اروپا روز جمعه با تلاش‌های فرانسه و بریتانیا برای پایان تحریم تسلیحاتی مخالفان دولت سوریه مخالفت کردند.

خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌هایی در اتحادیه اروپا گزارش داده است که فرانسه و بریتانیا نتوانستند نظرات موافق چندانی برای پایان تحریم تسلیحاتی مخالفان در سوریه را به خود جلب کنند.

بنا بر این گزارش این دو کشور خواهان این شدند که این مساله هفته آینده بار دیگر به بحث گذاشته شود.

این گزارش افزوده است که بسیاری از کشورهای اروپایی بیم آن دارند که در صورت کمک تسلیحاتی به مخالفان در سوریه، این جنگ افزار‌ها به دست افراد نامناسب، به ویژه اسلامگرایان تندرو، برسد.

این در حالی است که فرانسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه در پایان نشست سران اتحادیه اروپا گفت که اپوزیسیون سوریه تضمین کرده است که اسلحه، به افراد مناسب خواهد رسید.

پیشتر لورن فبیوس وزیر امور خارجه فرانسه گفته بود در صورتی که اتحادیه اروپا با پایان تحریم تسلیحاتی مخالفان در سوریه مخالفت کند، احتمال دارد پاریس و لندن با نادیده گرفتن تحریم‌ها به طوا مستقل جنگ افزار به مخالفان اسد ارائه دهند.
XS
SM
MD
LG