لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۹

سازمان جهانی بهداشت از مشاهده بیماری فلج اطفال در سوریه خبر داد


یک کودک سوری
یک کودک سوری
سازمان جهانی بهداشت سه شنبه ۷ آبان اعلام کرد که ازمشاهده بیماری فلج اطفال در بخش‌هایی از سوریه اطمینان حاصل شده و خطر انتشار این بیماری در داخل و خارج این کشور وجود دارد.

بیماری فلج اطفال واگیردار است و از طریق غذا و آب آلوده میان کودکان زیر پنج سال به سرعت منتقل می‌شود؛ به ویژه اینکه بسیاری از سوری‌ها هم اینک در اردوگاه‌های پرازدحام آوارگان زندگی می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اولیور روزنباور سخنگوی برنامه مبارزه با فلج اطفال سازمان جهانی بهداشت در کنفرانسی خبری در ژنو گفته است: «آزمایش‌ها تاکنون نشان داده که از میان ۲۲ کودک مشکوک به ابتلا به ویروس فلج اطفال، ۱۰ کودک به طور حتم به این بیماری مبتلا شده‌اند.»

او افزود که بیشتر قربانیان، زیر ۲۲ سال سن دارند و به نظر می‌رسد تاکنون یا در مقابل بیماری فلج اطفال واکسینه نشده‌اند یا از سه نوبت واکسن، فقط یک نوبتش را دریافت کرده‌اند.

سازمان یونیسف اعلام کرده است که به دلیل جنگ داخلی، نیم میلیون کودک سوری واکنسن فلج اطفال و دیگر بیماری‌ها از جمله اوریون و حصبه، دریافت نکرده‌اند.

این اولین باری است که از سال ۱۹۹۹ میلادی، بیماری فلج اطفال در سوریه نشان گزارش می‌شود.

روزنباور گفته است که واکسینه کردن کودکان در استان دیرالزور آغاز شده است. بنا بر برآورد سازمان جهانی بهداشت، ۶۴ هزار کودک زیر پنج ساله سوری، در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

بیماری فلج اطفال سیستم عصبی کودک را دچار اختلال می‌کند و می‌تواند در عرض چند ساعت، او را فلج کند.

آنتونی لیک مدیر اجرای سازمان یونیسف گفته است که مذاکرات «کاربردی و موفقی» با وائل الحلقی نخست وزیر سوریه و دیگر مسئولان این کشور برای آغاز عملیات واکسینه کردن کودکان سوری در روزهای اخیر داشته است.

در تحولی دیگر قدری جمیل معاون نخست وزیر سوریه از سمت خود برکنار شد.

تلویزیون دولتی سوریه غیبت‌های مکرر جمیل از محل کار خود بدون اجازه قبلی و عمل نکردن به وظایفی که به عنوان معاون اقتصادی نخست وزیر به او محول شده بود را دلیل برکناری او عنوان کرده است.

این گزارش افزوده است که قدری جمیل در خارج از سوریه دست به اقداماتی بدون هماهنگی با دولت و خارج از چارجوب مقررات حکومتی زده است.

برکناری جمیل پس از دیدار با مسئولان آمریکایی در سوئیس صورت گرفته است. او جزو آن گروهی است که بشار اسد رئیس جمهوری سوریه آن را «اپوزیسیون ملی گرا» می‌نامد.

خبرگزاری رویترز به نقل از مسئولانی از آمریکا و خاورمیانه گزارش داده است که جمیل روز شنبه در ژنو با رابرت فورد سفیر سابق آمریکا در سوریه، دیدار و گفت‌و‌گو کرد. دو طرف درباره کنفرانس بین‌المللی صلح سوریه موسوم به کنفرانس ژنو-۲ گفت‌و‌گو کرده‌اند.

آمریکا و روسیه بر سر برگزاری کنفرانس بین‌المللی صلح سوریه به توافق رسیده‌اند. برگزاری این کنفرانس مورد حمایت قدرت‌های غربی و عربی قرار گرفته است. اما به دلیل ابهام در حضور دولت و مخالفان سوری در این کنفرانس، زمان آن هنوز مشخص نشده است.
XS
SM
MD
LG