لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۶

دولت سوریه: در کنفرانس ژنو۲ شرکت می‌کنیم اما نه برای واگذاری قدرت


دولت سوریه اعلام کرد که در کنفرانس ژنو۲ شرکت خواهد کرد اما قصد ندارد قدرت را واگذار کند. در همین حال ایران و ترکیه خواستار آتش‌بس میان گروه‌های درگیر در سوریه شده‌اند.

این سخنان دو روز پس از آن صورت می‌گیرد که سازمان ملل متحد، روز ۲۲ ژانویه مصادف با ۳ بهمن را به عنوان روز آغاز به کار کنفرانس بین‌المللی صلح سوریه موسوم به ژنو ۲ اعلام کرد.

موضع دولت نشان از عمق شکاف‌ها در میان گروه‌های درگیر سوریه دارد.

در پاسخ به فراخوان‌های فرانسه و بریتانیا از اسد برای کناره‌گیری از قدرت، وزارت امور خارجه سوریه در بیانیه‌ای که چهارشنبه ۶ آذر توسط خبرگزاری دولتی این کشور منتشر شد اعلام کرد: «دوره استعمار و عزل و نصب‌ها توسط استعمارگران .... به پایان رسیده است و باید آنها از خواب و خیال خود بیدار شوند.»

این بیانیه افزوده است: «اگر آنها بر این اوهام اصرار کنند، نیازی نیست در کنفرانس ژنو۲ حاضر شوند چرا که مردم ما به کسی اجازه نمی‌دهد حق انحصاری خود را در تعیین سرنوشت و رهبری خود برباید.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «هیات سوری به ژنو خواهد رفت اما نه برای واگذاری قدرت به کسی، بلکه برای تشریک مساعی با کسانی که منافع مردم سوریه برایشان مهم است و خواستار راه‌حل سیاسی برای بنای آینده سوریه هستند.»

این بیانیه در حالی منتشر شده که سه‌شنبه سلیم ادریس فرمانده ارتش آزاد سوریه که از حمایت غربی‌ها برخوردار است، مخالفت خود را با حضور در کنفرانس ژنو۲ یا آتش‌بس در روزهای برگزاری کنفرانس را رد کرده است.

گردان‌های اسلامگرا هم پا را فرا‌تر گذاشته و تهدید به محاکمه شرکت‌کنندگان در گفت‌و‌گوهایی کرده‌اند که به برکناری بشار اسد از قدرت منتهی نشود.

ائتلاف ملی اپوزیسیون سوریه که از سوی غرب پشتیبانی می‌شود اما از نفوذ زیادی میان مخالفان مسلح حاضر در میدان برخوردار نیست، اعلام کرده که ماه آینده بر سر حضور در کنفرانس ژنو۲ تصمیم‌گیری خواهد کرد. این ائتلاف پیشتر اعلام کرده بود در صورت باز شدن دالان‌های امن برای رسیدن کمک‌های انسانی به نیازمندان و آزادی زندانیان سیاسی، حاضر در مشارکت در کنفرانس خواهد بود. ائتلاف همچنین اصرار دارد که اسد هیچ نقشی در آینده سوریه نداشته باشد.

در چند ماه گذشته نیروهای دولتی سوریه با پیروزهایی که در حومه دمشق و مناطق مرکزی به دست آورده‌اند، توانستند حضور نظامی خود را تقویت کنند. نیروهای اسد توانسته‌اند در این ماه، کنترل بر چند شهرک حومه دمشق و مناطقی از جنوب استان حلب را با پشتیبانی ایران و روسیه و کمک شبه‌نظامیانی از لبنان و عراق، از مخالفان باز پس گیرند.

در همین حال چهارشنبه، وزرای امور خارجه ایران و ترکیه خواستار آتش بس در سوریه پیش از کنفرانس ژنو ۲ شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر، ظریف در کنفرانس خبری مشترک خود با احمد داوود اغلو وزیر امور خارجه ترکیه در تهران گفت: «همه تلاش ما باید برای پایان دادن به درگیری و آتش‌بس و حتی در صورت امکان قبل از برگزاری اجلاس ژنو ۲ در سوریه باشد. ما باید با یکدیگر برای کمک‌رسانی به مردم سوریه که در شرایط ناگوار بسر می‌برند همکاری کنیم.»

داوود اغلو هم در این کنفرانس خبری اظهار داشت: «ژنو ۲ باید موفق شود و آتش‌بسی در حوزه میدانی به وجود بیاید و ژنو ۲ اینگونه می‌تواند موفق شود.»
XS
SM
MD
LG