لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۹

اپوزیسیون سوریه: در صورت ادامه بمباران حلب در کنفرانس صلح شرکت نمی‌کنیم


 حلب؛ تصویری که از سوی مخالفان اسد در ماه دسامبر منتشر شده
حلب؛ تصویری که از سوی مخالفان اسد در ماه دسامبر منتشر شده
ائتلاف ملی اپوزیسیون سوریه سه‌شنبه ۳ دی اعلام کرد در صورتی که حملات هوایی نیروهای بشار اسد به شهر شمالی حلب متوقف نشود، در کنفرانس بین‌المللی صلح سوریه شرکت نخواهد کرد.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه، گروهی نزدیک به مخالفان اسد، اعلام کرده که در یک هفته گذشته، حدود ۳۰۰ نفر در حملات هوایی ارتش سوریه به مناطق تحت کنترل مخالفان در حلب کشته شده‌اند.

بنا بر این اعلام، اکثر قربانیان در نتیجه پرتاب بشکه‌های حاوی مواد منفجره از هلیکوپترهای ارتش سوریه، کشته شده‌اند که بیشتر آنها، غیر نظامی هستند.

مقام‌های دولتی سوریه می‌گویند در حال مبارزه با تروریست‌هایی هستند که از ۱۸ ماه پیش، کنترل بخش‌هایی از حلب را در دست گرفته‌اند.

اما سازمان‌های حقوق بشری، بکارگیری بشکه‌های انفجاری را که قابلیت هدفگیری مشخص ندارند، محکوم کرده‌اند. این بمب‌ها معمولا از بشکه‌های نفت ساخته می‌شوند که توسط مواد منفجره و ترکش‌هایی از انواع فلزات پر می‌شوند و توسط هلیکوپتر‌ها‌‌ رها می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ائتلاف ملی اپوزیسیون سوریه در بیانیه‌ای اعلام کرده است که تا زمان ادامه بمباران شهر حلب و حومه آن، نمی‌تواند با وجدانی آسوده در مذاکرات بین‌المللی صلح، شرکت کند.

قدرت‌های جهانی به ویژه آمریکا و روسیه، برای شرکت دادن دولت و اپوزیسیون سوریه در کنفرانس صلحی که قرار است ۲ بهمن ماه آینده در سوئیس برگزار شود، تلاش می‌کنند.

هدف از این کنفرانس تشکیل دولتی انتقالی در سوریه به منظور پایان دادن به بیش از دو سال و نیم تنش و جنگ داخلی است که بنا بر آخرین آمار سازمان ملل متحد، بیش از ۱۰۰هزار کشته بر جای گذاشته است.

منذر اقبیق مشاور رئیس ائتلاف ملی اپوزیسیون سوریه هم در بیانیه‌ای از جامعه جهانی خواست برای متوقف کردن حملات به حلب اقدام کند.

اقبیق در بیانیه‌ای، بمباران حلب را «جدید‌ترین جنایت جنگی» حکومت سوریه توصیف کرد و افزود که نبود اجماعی جهانی برای متوقف کردن این حملات، تشویق مستقیم اسد برای افزایش خشونت علیه مردم سوریه است.
XS
SM
MD
LG