لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۴

برژینسکی: باید روسیه را به همکاری با آمریکا در مورد سوریه ترغیب کرد


ژبیگنیو برژینسکی سیاستمدار مشهور آمریکایی می‌گوید باید روسیه را برای همکاری با آمریکا در حل مسئله سوریه ترغیب کرد.

در واشینگتن بسیاری از شخصیت‌های مشهور مانند هیلاری کلینتون از اقدامات روسیه در سوریه ابراز نگرانی و از سیاست دولت اوباما انتقاد می‌کنند، ولی رئیس جمهوری آمریکا از به‌گفته او - آمیزه‌های ناپخته - انتقاد کرده و از منتقدان خواسته است تا دقیقا سیاست خود را در قبال سوریه تشریح کنند.

ژبیگنیو برژینسکی مشاور امور امنیت ملی در ودران ریاست جمهوری جیمی کارتر رئیس جمهوری دموکرات آمریکا در نیمه دوم دهه هفتاد میلادی و از شخصیت‌های سیاسی مشهور این کشور، در مقاله‌ای در روزنامه فایننشال تایمز می‌گوید که روسیه در مورد بحران سوریه باید با آمریکا همکاری کند.

او اضافه می‌کند که برای حل مسایلی مانند بحران سوریه، باید روسیه را به همکاری با آمریکا ترغیب و تشویق کرد.

آقای برژینسکی توضیح می‌دهد که: «همه می‌دانیم که جنگ جهانی اول، چگونه آغاز شد؛ اقدامات انفرادی خشم آلود، در مجموع سبب عملیات نظامی شد که از هیچگونه رهبری استراتژیک و هدفی روشن برخوردار نبود. این بار چنین رویدادی می‌تواند در خاورمیانه و به‌طور دقیق در سوریه رخ دهد، ولی هنوز هم زمان برای جلوگیری از تکرار دردآور جنگ جهانی اول وجود دارد».

برژینسکی از تصمیم اولیه باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در خودداری از به‌کار بردن نیروی نظامی در سوریه پشتیبانی می‌کند و می‌گوید که: «استفاده از قدرت نظامی برای برافکندن بشار اسد از حکومت که از سوی برخی از دوستان آمریکا در خاورمیانه تشویق می‌شود، در نبود یک اجماع واقعی در داخل آمریکا و نیز در درون سوریه هیچ معنا و مفهومی ندارد».

آقای برژینسکی در ادامه مقاله خود با اشاره به اینکه روسیه تصمیم به دخالت در سوریه گرفته بی‌آنکه از همکاری سیاسی و یا تاکتیکی ایالات متحده برخوردار باشد، می‌افزاید که مسکو به‌طور غیرقانونی به حمله‌های هوایی علیه مخالفان بشار اسد دست یازیده که توسط آمریکا آموزش دیده و مسلح شده‌اند.

در بخش پایانی این مقاله آمده است که چین خود را از این ماجرا کنار کشیده، شاید به این دلیل که در آینده در موقعیت بهتری قرار خواهد گرفت؛ ولی آشفتگی منطقه‌ای به آسانی می تواند به سوی شمال خاوری گسترش پیدا کند آسیای مرکزی و منطقه شمال شرقی را هم در برگیرد، در این صورت روسیه و چین هم می‌توانند در آشفتگی این منطقه از آسیا درگیر شوند، البته منافع آمریکا و دوستانش نیز از این تحول متاثر خواهد شد و آسیب خواهد دید؛ از این رو یک جسارت استراتژیک لازم است تا از چنین رویداد ناگواری جلوگیری شود.

در مورد خطرهای ناشی از دخالت یکجانبه روسیه در سوریه هفته گذشته وزیران خارجه و دفاع آمریکا هم هشدار دادند.

جان کری وزیر خارجه آمریکا گفته که در سوریه روشن است که مواضع حکومت اسلامی مورد هدف روس‌ها نیست. او افزود که با همتای روس خود توافق کرده‌اند که هرچه زودتر در مورد جلوگیری از برخورد احتمالی نظامی رایزنی صورت گیرد و این امر از فوریت برخوردار است.

اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا نیز اقدام روسیه در سوریه را موجب دامن زدن به جنگ‌های داخلی این کشور توصیف کرد و افزود که اینگونه عملیات برای پشتیبانی از بشار اسد بدون در نظر گرفتن انتقال سیاسی موثر نخواهد بود.

در واشینگتن سیاست‌های دولت اوباما در قبال بحران‌های جاری به‌ویژه در سوریه مورد انتقاد بوده است.

روز جمعه گذشته رئیس جمهوری آمریکا این مخالفت‌ها را به‌ویژه از جانب نامزدهای کسب مقام ریاست جمهوری آینده و از آن جمله هیلاری کلینتون وزیر خارجه پیشین خود را «آمیزه‌های ناپخته» توصیف کرد و آنها را مردود شمرد.

هیلاری کلینتون پنجشنبه گذشته منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه را مطرح کرده بود و جمهوریخواهان هم به طور کلی دولت اوباما را فاقد استراتژی در سوریه می‌دانند.

XS
SM
MD
LG