لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۹

نیروهای دولتی سوریه وارد شهر درعا شدند


 نصب پرچم سوریه مقابل ساختمان پست در ناحیه البلدیه درعا
نصب پرچم سوریه مقابل ساختمان پست در ناحیه البلدیه درعا

ارتش سوریه روز پنجشنبه ۲۱ تیرماه وارد شهر درعا شد و پرچم سوریه را در این نقطه آغازین اعتراض‌های ضدحکومتی برافراشت. هفت سال پیش پس از بازداشت نوجوانانی که علیه حکومت اسد بر دیوار شعار نوشته بودند، اعتراض‌ها در این شهر شعله‌ور شد و به سرعت به سراسر کشور کشید.

نیروهای دولتی پس از ورود به شهر درعا پرچم سوریه را در میدان اصلی شهر نصب کردند.

حضور این نیروها در پی توافق نیروهای سوری و روس با شورشیان برای تحویل سلاح‌های سنگین و نیمه‌سنگین و خروج آنها از این شهر صورت گرفته است.

پس از سه هفته بمباران استان درعا به مرکزیت شهر درعا، هفته گذشته میان ائتلاف متحدان بشار اسد و شورشیان، آتش‌بس برقرار شد.

تا پیش از آن شمال شهر درعا در دست نیروهای دولتی بود و جنوب آن و از جمله منطقه البلد در دست شورشیان قرار داشت.

خبرگزاری فرانسه هم گزارش کرده که پلیس نظامی روسیه به همراه نیروهای دولتی به همراه خبرنگاران پرچم سوریه را بر فراز میدان اصلی شهر (مقابل ساختمان پست) برافراشتند.

با این حال دیدبان حقوق بشر سوریه که در لندن مستقر است، می‌گوید اهتزاز پرچم سوریه صرفا جنبه «نمادین» داشته و هنوز شورشیان سلاح‌های سنگین و نیمه‌ سنگین خود را تحویل نداده‌اند. دیدبان حقوق بشر که نزدیک به مخالفان است، می‌گوید هنوز شورشیان در درعا حضور دارند.

به گفته رامی عبدالرحمن مسئول دیدبان حقوق بشر سوریه مطابق توافق صورت گرفته شورشیانی که می‌خواهند وضعیت خود را با دولت مشخص کنند، پس از تحویل سلاح‌های سنگین خود می‌توانند در شهر درعا بمانند و سلاح سبک خود را هم می‌توانند همراه داشته باشند. آنها که حاضر به توافق با دولت نیستند به سوی شمال سوریه خواهند رفت.

پس از ورود روسیه به جنگ داخلی سوریه در سپتامبر سال ۲۰۱۵ بسیاری از مناطق این کشور طبق همین الگو از شورشیان بازپس گرفته شد.

این توافق‌ها پس از محاصره‌ و حملات گسترده هوایی به مواضع شورشیان صورت می‌‌گیرد.

توافق آتش‌بس با شورشیان در استان درعا شامل نیروهای وابسته به داعش نمی‌شود. نیروهای داعش منطقه کوچکی در جوار بلندی‌های جولان تحت اشغال اسرائیل و اردن را تحت کنترل دارند.

بنا بر اعلام دیدبان حقوق بشر سوریه از ۱۹ ماه ژوئن (۲۹ خرداد) نیروهای دولتی نزدیک به ۸۰ درصد استان درعا را از شورشیان بازپس گرفته‌اند و طی آن بیش از ۱۶۰ غیرنظامی کشته شدند.

نیروهای دولتی سوریه درصدند غرب استان درعا را که هم‌مرز با جولان اشغالی است، از شورشیان بازپس بگیرند.

اسرائیل می‌گوید شامگاه چهارشنبه پس از ورود یک پهپاد غیرمسلح به قلمرو‌ی خود، سه موشک به مواضع نیروهای دولتی شلیک کرده است.

اسرائیل در هفته‌های اخیر از حضور نیروهای ایرانی در نزدیکی مرزهایش ابراز نگرانی کرده و بنا برگزارش‌ها مواضع ایرانی‌ها را در سوریه در چند مورد هدف قرار داده است.

با استفاده از خبرگزاری فرانسه و سانا؛ ح.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG