لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۰

مصطفی تاجزاده: ۱۰ ماه در قرنطینه اوین بوده‌ام


مصطفی تاجزاده در کنار همسرش فخری محتمشی‌پور
مصطفی تاجزاده در کنار همسرش فخری محتمشی‌پور
مصطفی تاجزاده، معاون سیاسی وزارت کشور دولت خاتمی، پیش از بازگشت دوباره به زندان اوین اعلام کرد که ۱۰ ماه از دوران حبس خود را در قرنطینه زندان اوین و در شرایط نامساعدی به سر برده است.

مصطفی تاجزاده که روز شنبه بار دیگر به زندان اوین فراخوانده شد، در مصاحبه با سایت کلمه گفته است از ۱۰ ماهی که در قرنطینه بوده، ۷ ماه آن را به نشانه اعتراض به شرایط زندان دست به روزه سیاسی زده و به محض رفتن به قرنطینه زندان دوباره روزه خود را از سر خواهد گرفت.

مصطفی ‌تاجزاده، یک روز پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸، دستگیر و به همراه دهها زندانی دیگر در دادگاه‌های موسوم به «کودتای مخملی» به محاکمه کشیده شد و به زندان رفت.

وی در مدتی که برای مرخصی بیرون از زندان بود به همراه شش عضو دیگر از سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و جبهه مشارکت، از سردار مشفق و فرماندهان قرارگاه ثارالله شکایت کرد و دوباره به زندان فراخوانده شد.

به گفته «سردار مشفق» که سخنرانی‌اش در اینترنت منتشر شد، سپاه و نهادهای امنیتی، برای اصلاح‌طلبان حتی پیش از انتخابات کیفرخواست نیز آماده کرده بودند و شخص آیت‌الله خامنه‌ای نیز در جریان امور بوده است.

اکنون مصطفی تاجزاده درباره دوران حبس خود می‌گوید: «از زمانی که به اوین برگشته است وی را به یکی از اتاق‌های حفاظت زندان‌ها برد‌ه‌اند و محمد نوری‌زاد را پیش وی آوردند تا اینکه نوری‌زاد دست به اعتصاب غذا زد و به جای دیگری منتقل شد.»

تاجزاده می‌افزاید: «من دوباره تنها شدم تا آنکه پس از گذشت مدتی فردی را آوردند که سیاسی نیست و به دلیل شکنجه‌های وحشتناکی که بر او صورت گرفته است از حالت روحی مساعدی نیز برخوردار نیست.»

تاجزاده درباره هم‌سلولی خود می‌گوید: «بر اساس گفته‌های این فرد، او را ۵۰ روز در انفرادی بدون برق نگه داشته بودند، شرایطی که فرد عادی را نیز از حالت طبیعی خارج می‌کند، بعد این فرد را کنار من گذاشته‌اند، او شرایط بسیار سختی را پشت سر گذاشته و بر اساس گفته خودش تا کنون ۷ بار خودکشی کرده است و البته به مرخصی‌های یک یا دو هفته ایی نیز رفته که من تنها شدم. اکنون این فرد را به سلول من آورده‌اند و در یک جا ما را با هم گذاشته‌اند و شرایطی فراهم کرده‌اند که تنهایی را به حضور فرد دیگری ترجیح می‌دهم. یعنی انفرادی را بر وضعیتی که بر من تحمیل شده بیشتر می‌پسندم. باید تاکید کنم که مشکلی با هم اتاقی خود ندارم و می‌دانم که هرکس هم که جای او بود از تعادل خارج می‌شد.»

تاجزاده همچنین تاکید کرده که پس از قطع ملاقات‌‌های هفتگی‌اش از آبان سال گذشته روزه گرفته و اگر دوباره به قرنطینه برود به روزه خود ادامه می‌دهد.

وی درباره این شیوه اعتراض خود می‌گوید: «مانند بقیه کار‌ها نیز عجله ندارم و به صورت مستمر این امر را دنبال می‌کنم تا بالاخره این صدا شنیده شود.»

این عضو جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب می‌گوید قصد مسئولان این است که وی را از جمع دور نگه دارند و حتی به وی «اجازه سلام و علیک ساده» با دیگر زندانیان را نمی‌دهند.

وی در تشریح شرایط خود می‌گوید: «معمولا از ساعت ۶ تا ۷ بعد از ظهر به هواخوری می‌برند و اگر در آن زمان کسی بخواهد به بهداری و یا دادسرا برود و از آن مسیر عبور کند، او را طوری می‌برند که نتواند من را ببینید یا سلامی کند... البته باید تاکید کنم که در طی این مدت هیچ بی‌احترامی نکرده‌اند و رفتار‌ها با دفعه اول بسیار متفاوت است. اما با این حال با این رفتارشان حقوق من را نقص کرده‌اند.»

مصطفی‌ تاجزاده می‌گوید که می‌خواهد در زندان روزنامه‌هایی مانند شرق و اعتماد و روزگار را بخواند اما تاکنون با آن موافقت نشده اما با این حال اجازه داده‌اند که همسرش کتاب به او برساند.

تاجزاده می‌افزاید: «از این لحاظ یک فرصت تاریخی و طلایی در اختیار دارم تا بتوانم مطالعه کنم. البته به دلیل مشکل گردن معمولا در سلول به صورت درازکش ۷ ، ۸ ساعت مطالعه می‌کنم و مابقی را می‌خوابم، به هوا خوری می‌روم و مشغول نماز و عبادت هستم.»

مصطفی ‌تاجزاده در ادامه تاکید می‌کند همچنان پیگیر شکایت دیرینه خود از احمد جنتی دبیر شورای نگهبان، و همچنین سردار مشفق است که به گفته او «در سخنان خود به کودتای انتخاباتی اعتراف» کرده است.

وی ضمن اینکه حبس خود را غیر قانونی می‌داند ‌می‌گوید از قرارگاه ثارالله به خاطر «ضرب و شتم و توهین» نیز شکایت دارد.

وی روزنامه ایران و ایرنا را نیز متهم به نشر خبر غیر واقع علیه خود کرده است.

معاون سیاسی وزارت کشور دولت خاتمی همچنین قوه قضاییه را متهم کرده که از دستگاه‌های امنیتی دستور می‌گیرد و حتی به گفته او بعضی از احکام دادگاه‌ها نیز توسط دستگاه‌های امنیتی نوشته می‌شود.
XS
SM
MD
LG