لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۸

تانزانیا تردد کشتی‌های ایرانی با پرچم این کشور را بررسی می‌کند


وزیر خارجه تانزانیا در واکنش به نامه هاوارد برمن، عضو کمیته سیاست خارجی مجلس نمایندگان آمریکا خطاب به رئیس جمهوری تانزانیا درباره استفاده تعدادی از نفتکش‌های ایرانی از پرچم این کشور برای دور زدن تحریم‌های نفتی، اعلام کرده است که دولت تانزانیا در حال بررسی این موضوع است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای برمان در نامه خود (در تاریخ ۲۹ ژوئن)، تانزانیا را متهم به تغییر مشخصات ثبت حداقل ۶ و احتمالا ۱۰ نفتکش ایران کرده بود؛ موضوعی که به گفته وی، باعث می‌شود که ایران تحریم‌های بین‌المللی مربوط به صادرات و حمل و نقل نفت را دور بزند. وی، هشدار داده بود که تانزانیا با این عمل خود ممکن است با تحریم‌های آمریکا مواجه شود.

برنارد ممبه، وزیر خارجه تانزانیا روز پنجشنبه به خبرنگاران گفته است که اگر واقعا ثابت شود که پرچم این کشور به جای پرچم ایران بر فراز کشتی‌های ایرانی نصب شده است، کلیه مشخصات ثبت شده برای این کشتی‌ها را لغو خواهد کرد.

وی، از دولت آمریکا و اتحادیه اروپا درخواست کرده است که برای روشن شدن موضوع و تحقیقات لازم به دولت تانزانیا کمک کنند.

آقای برمان در نامه خود گفته بود که نفتکش‌های ایرانی متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران هستند.

وزیر خارجه تانزانیا تاکید کرده است که این کشور با «جدیت» موضوع استفاده نفتکش‌های ایرانی از پرچم تانزانیا را تحقیق خواهد کرد.

در همین حال روز چهارشنبه، کنیا، کشور همسایه تانزانیا، تحت فشار آمریکا قرارداد خرید ۴. ۴ میلیون تن خرید نفت از ایران را لغو کرد.

ظرفیت شرکت ملی نفتکش ایران با ۳۶ نفتکش که نیمی از آنها از نوع نفتکش غول پیکر هستند، کمی بیش از ۱۰ میلیون تن است، اما بخش عظیمی از این ظرفیت ناوگان برای انبار کردن نفتی که بخاطر تحریم‌ها و کاهش صادرات نفت ایران انباشته شده، اختصاص داده شده است. ایران با اتکا به ظرفیت کنونی ناوگان نفتکش‌های خود قادر است تنها تا سقف ۱. ۱ میلیون بشکه در روز نفت جابجا کند.

بنا به گزارش‌ها، صادرات نفت ایران از دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در سال گذشته، به یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه کاهش یافته است.

شرکت‌های بیمه گر اتحادیه اروپا که ۹۰ درصد از خدمات بیمه‌ای نفتکش‌های جهان را ارائه می‌دهند، از اول ماه ژوئیه خدمات بیمه به نفتکش‌های حامل نفت ایران را متوقف کرده‌اند.

بنا به گزارش روز چهارشنبه خبرگزاری بلومبرگ، طبق اطلاعات مرکز نظارت بر حمل و نقل دریایی وابسته به کمیسیون اروپا، نفتکش‌های متعلق به ایران قبلا در کشورهایی نظیر مالت و یا قبرس ثبت شده بودند ولی اخیرا بیش از ۱۰ مورد از این نفتکش‌ها در تانزانیا ثبت شده و با پرچم این کشور تردد می‌کنند.

خبرگزاری «بلومبرگ» اولین بار روز ۲۵ ماه ژوئن این خبر را منتشر کرد. در واکنش به آن یکی از وزرای دولت تانزانیا در پارلمان این کشور گزارش یاد شده را تکذیب کرد و گفت این کشتی‌ها متعلق به ایران نیستند.

اما اسامی و جزییات یازده نفتکشی که توسط این مقام تانزانیایی اعلام شد نشان می‌دهد که حداقل ۱۰ مورد از آنها‌‌ همان نفتکش‌هایی هستند که قبلا در مالت و یا قبرس ثبت شده بودند و هنوز هم توسط یکی از شرکت‌های حمل و نقل دریایی ایران مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به گزارش بلومبرگ، اطلاعات جمع آوری شده از اسناد مربوط به ثبت حمل و نقل دریایی نشان می‌دهد که از مجموع ۳۹ نفتکش ایرانی که قبلا در کشورهای اروپایی نظیر مالت و قبرس ثبت شده بودند در ماه‌های اخیر حدود ۲۱ مورد از آنها تغییر نام داده و در کشورهای دیگر ثبت شده‌اند.
XS
SM
MD
LG