لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۰

عضو انجمن محیط زیست: بنزین توزیعی در تهران صد درصد سرطان‌زاست


یکی از اعضای انجمن علمی ارزیابی محیط زیست ایران٬ بنزین توزیع‌شده در تهران را صددرصد «سرطان‌زا» دانسته است.

خبرگزاری صداوسیما روز سه‌شنبه دوم آبان گزارش کرده که نرگس روحانی این اظهارات را در گفت‌و‌گو با رادیو اقتصاد بیان کرده است.

به گفته وی٬ بنزین توزیعی در تهران از آن رو که حاوی «بَنزن» است٬ موجب ابتلا به «سرطان» می‌شود.

بَنزن ماده‌ای سمی و سرطان‌زا و متعلق به خانواده هیدروکربن‌ها است که با توجه به اثرات منفی آن بر سلامتی انسان‌ها٬ مقررات سفت‌ و سختی در مورد میزان آن در بنزین وضع شده‌ که معمولاً به کمتر از یک درصد محدود شده است.

خانم روحانی بنزین مصرفی در شهر تهران را دارای «آلاینده» و «فاقد استاندارد یورو چهار» معرفی کرده است.

اظهارات وی در حالی مطرح شده که رdیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران در سال ۹۳ با اشاره به بَنزن به عنوان عامل جدی بسیاری از سرطان‌ها به ویژه سرطان خون٬ گفته بود: «در تهران، کرج، اراک و تبریز از بنزین یورو ۴ استفاده می‌شود و تا پایان آذر ۸ کلانشهر دیگر به این شهرها اضافه خواهند شد».

وی همچنین همراه با دو عضو دیگر کابینه حسن روحانی در نامه‌ای به علی لاریجانی٬ رییس مجلس ضمن اعلام «موضع مشترک» خود در مورد حذف کامل «بنزین پتروشیمی» در کشور٬ نوشته بودند که ماده «سرطان‌زای» بَنزِن در هوای برخی شهرهای ایران در سال‌های گذشته «صد تا هزار برابرِ» استاندارد بوده است.

نرگس روحانی در بخش دیگری از سخنانش٬ با انتقاد از نبود «اطلاعات دقیقی» درباره میزان خسارت آلودگی هوا در حوزه سلامت و محیط زیست ایران٬ اضافه کرده که تنها مرجع اعلام خسارت آلودگی هوا در ایران در چند ساله اخیر بانک جهانی بوده است.

این عضو انجمن علمی ارزیابی محیط زیست کشور بر اساس شاخص بانک جهانی٬ خسارت ناشی از آلودگی هوا در هشت کلان شهر ایران در سال ۲۰۱۴ را شش هزار و ۵۰۰ میلیون دلار٬ معادل ۲۲ هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان اعلام کرده است.

بر اساس این گزارش٬ علی‌اصغر رجبی٬ رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست ایران نیز در این گفت‌وگو خواستار توجه بیشتر به خسارت اقتصادی ناشی از آلودگی هوا در دو حوزه سلامت و بهداشت عمومی و زیست محیطی کشور شده است.

به گفته وی٬ «آلودگی هوا افزون بر بروز تبعات منفی در حوزه اقتصادی، ضریب سلامت و بهداشت شهروندان را به شدت در معرض خطر جدی قرار می‌دهد».

رجبی از جمله هزینه‌های «سنگین» و تاثیر مستقیم و غیرمستقیم آلودگی هوا را علاوه بر حوزه سلامت و بهداشت عمومی٬ مواردی چون «خشکیدگی و مرگ تدریجی پوشش‌های گیاهی، کشاورزی و آلودگی آب‌های زیر زمینی» اعلام کرده است.

XS
SM
MD
LG