لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۰

نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر


نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:15 0:00

تهران رنگ و روی تازه‌ای پیدا کرده است. روزنامه شرق می‌نویسد: اتفاق خیلی خوبی در شهر رخ داده است. یک حادثه، یک رخداد به مفهوم جدید آن. شهر یکپارچه تابلو شده است. شهری که تا دیروز روی عرشه‌های پل‌های عابرش تبلیغ چیپس و پفک بود، امروز به یک جشن بزرگ رنگ و خط و حرکت تبدیل شده است.

صبحت از اقدام شهرداری تهران است که تصویر صدها تابلوی هنرمندان ایرانی و غیرایرانی را در خیابان‌های تهران به معرض نمایش گذاشته است. جمال کامیاب، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران به خبرگزاری مهر می‌گوید با مکاتباتی با بعضی از موزه‌های بزرگ، ۷۰۰ اثر برای اکران در فضای عمومی انتخاب شد.

آقای کامیاب در واکنش به انتقادهایی که به شهرداری شده است، می‌گوید ما می‌دانیم که باید آثار هنری را در گالری‌ها دید. اما در این حرکت نمادین قصد داریم مردم را از وجود این آثار فاخر در موزه‌ها آگاه کنیم و هنر را به یاد مردم بیاوریم.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران با رد اخباری مبنی بر اینکه نصب تابلوهای تبلیغاتی برای شهرداری میلیاردها تومان هزینه داشته است، به خبرگزاری مهر می‌گوید شهرداری در قراردادهای تبلیغاتی خود سالانه ۷ تا ۱۵ درصد امکان استفاده از این فضاها برای کار فرهنگی را دارد که در ماه محرم و بهار از این سهم فرهنگی استفاده می‌کند. اما برای اجرایی شدن این طرح تمام این سهم را متمرکز در این ده روز کرده است و برای چاپ، نصب و دیگر خدمات ریالی نداده است،‌ چون تمامی این موارد از سهم فرهنگی قراردادهای سازه‌های تبلیغاتی پرداخت شده است.

از حبیب آقابخشی، جامعه‌شناس در تهران پرسیدم نمایش تصویری این آثار هنری چه تاثیری می‌تواند احتمالا‌ً بر رفتار بینندگان این آثار داشته باشد؟

حبیب آقابخشی: «اگر مردمان یک سرزمینی بتوانند با هنر و فرهنگ جامعه خودشان و آن چیزی که از پیش از این هم بوده، آشنا شوند، می‌تواند کمک کند به نوع ارتباطات اجتماعی‌شان، و اینکه هنر از عشق می‌‌آید، از زیبایی می‌آید، از خشونت پرهیز می‌کند، می‌تواند روی آنها تاثیر داشته باشد. ولی تصور من این است که در این دو سه دهه چیزی به عنوان هنر و خلاقیت و زیبایی‌شناسی خیلی کمرنگ بوده. حالا یا باید مردم را به طرف نگارخانه‌های موجود،‌ به طرف موزه‌هایی که این آثار هنری هستند، یک جوری راغب کرد، اگر مردم راغب نشوند شاید یکی از شیوه‌های دیگری که می‌شود مردمان یک سرزمینی را که خودشان علاقمندی نشان نمی‌دهند به موزه‌های هنری بروند و با این آثار قدیمی‌تر آشنا شوند،‌ این است که آن را بیاورند به طرف خود مردم. این می‌تواند آثار مثبتی داشته باشد. یکی از آثار مثبت آن این است که دیدن بعضی تابلوهای زیبا می‌تواند این گره را از جبین چهره شهروندان که عبور می‌کنند یک ذره باز کند، یک ذره حس زیبایی شناختی را بهشان بدهد. حس خوشایندی بهشان دست می‌دهد و این حالت اخم را از چهره‌شان باز کند می‌تواند یک مقدار روی رفتارشان تاثیر داشته باشد.»

در این میان خبرگزاری تسنیم با عجیب خواندن این اقدام شهرداری تهران می‌نویسد همزمان با آغاز به کار نمایشگاه کتاب تهران شهرداری بیلبوردها و بنرهای تبلیغاتی نمایشگاه را که می‌بایست تا ایام برگزاری نمایشگاه در سطح شهر باقی می‌ماند از سطح شهر جمع کرده است.

این اقدام شهرداری تهران از نظر رسانه‌های خارجی هم دور نمانده است. روزنامه بریتانیایی گاردین در گزارشی از این تابلوهای تبلیغاتی در تهران می‌نویسد: تصاویر آثار هنرمندان ایرانی و خارجی جای بنرهای تبلیغاتی ضد آمریکایی در خیابان‌های تهران را گرفته‌اند.

XS
SM
MD
LG