لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۶

«آمریکا به اسرائیل بمب‌های سنگرکوب فروخته است»


 بمب سنگرکوب جی بی یو ۲۸. عکس مربوط به نیروی هوایی آمریکا در سال ۲۰۰۳ است.
بمب سنگرکوب جی بی یو ۲۸. عکس مربوط به نیروی هوایی آمریکا در سال ۲۰۰۳ است.
یک سایت وابسته به هفته نامه نیوزویک خبر داده است در حالی که اوباما از یک طرف آشکارا به اسرائیل فشار آورده بود که در مورد شهرک‌های یهودی‌نشین با فلسطینی‌ها به توافق دست یابد، پنهانی بمب‌های سنگر شکن به اسرائیل فروخته است.

الی لیک در وب‌سایت «دیلی بیست» (وابسته به شرکت نیوزویک-دیلی بیست) در یک گزارش ویژه از صدور پنهانی اجازه فروش ویژه‌ای به ارتش اسرائیل خبر می‌دهد که شامل فروش ۵۵ بمب ضد پناهگاه معروف به «سنگر شکن» است.

در گزارش اختصاصی که قرار است روز دوشنبه آینده درباره جزییات همکاری‌های میان دو کشور در نیوزویک منتشر شود، مقام‌های آمریکایی و اسرائیلی به این هفته نامه می‌گویند که بمب‌های جی‌بی‌یو ۲۸ سنگر شکن که می‌تواند به صورت بالقوه در عملیات احتمالی نظامی علیه مراکز هسته‌ای ایران به کار گرفته شود در سال ۲۰۰۹ تنها چندماه پس از آغاز ریاست جمهوری باراک اوباما به اسرائیل تحویل شده است.

بنا بر این گزارش فروش این سلاح‌ها به اسرائیل در حالی صورت گرفته است که اوباما در ظاهر خواستار توقف روند شهرسازی در مناطق مورد اختلاف با فلسطینی‌ها بود. اسرائیل نخستین بار در سال ۲۰۰۵ خواهان خرید این بمب‌ها بود اما در آن زمان دولت بوش با واگذاری این بمب‌ها به اسرائیل مخالفت کرد. پنتاگون با توجه به نگرانی‌های آن در مورد انتقال فناوری نظامی پیشرفته به چین هر گونه فعالیت مشترک میان ارتش آمریکا و اسرائیل را به حال تعلیق درآورده بود.

برپایه این گزارش و به گفته مقام‌های آشنا به این مسایل سال ۲۰۰۷ بوش به اهود اولمرت نخست وزیر وقت اسرائیل اطلاع داد که دستور داده است تحویل این سلاح‌ها به اسرائیل در سال ۲۰۰۹ یا ۲۰۱۰ صورت گیرد.

جیمز کارترایت از فرماندهان نیروی دریایی آمریکا که تا ماه اوت به عنوان معاون فرمانده ستاد مشترک خدمت کرده بود به هفته نامه نیوزویک گفته است فرماندهان نظامی با فروش این جنگ افزار به اسرائیل مخالفتی نکردند. کاترایت می‌گوید نگرانی این بود که «ایران با مساله چگونه رو به رو خواهد شد» و «اسرائیل با آن چگونه رو به رو خواهد شد» زیرا بیم آن می‌رفت که این برای اسرائیل به منزله چراغ سبزی برای حمله به تاسیسات پنهان هسته‌ای ایران تلقی شود.

کارترایت می‌گوید: اگر بله بگوییم آیا این به منزله چراغ سبزی تلقی نخواهد شد، بدون اینکه واقعا قصد آن را داشتیم؟ یا اینکه آیا این چراغ سبز، چراغ سبزی برای اسرائیل بود که کاری انجام دهد، یا پیامی به ایران که بگوید اینها(طرف‌های غیرایرانی) مذاکره را خیلی جدی نمی‌گیرند چون خودشان را دارند به سلاح‌های تازه مجهز می‌کنند.

مقام‌های آمریکا و اسرائیل به نیوزویک گفتند که اسرائیل میان سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۹ مدل‌های اسرائیلی این سلاح را توسعه داده بود اما خرید آن از آمریکا ارزان‌تر تمام می‌شد.

اوزی رابین، نخستین فرمانده سازمان دفاع موشکی اسرائیل میان سال‌های ۱۹۹۱ و ۱۹۹۹ و مشاور کنونی تکنولوژی نظامی وزارت دفاع آمریکا می‌گوید مقام‌های آمریکا نگران چگونگی استفاده از بمب و محل استفاده از بمب بودند. وی می‌گوید چنین بمب‌هایی را می‌شد بر علیه مناطق شهری به کار گرفت زیرا حماس و حزب الله موشک‌های خود را در روستا‌ها و شهرک‌ها دفن می‌کنند.

این گزارش می‌افزاید اما همکاری امنیتی اوباما و اسرائیل فرا‌تر از این بمب‌ها است. استیو راثمن نماینده جمهوریخواه که از اعضای کمیته مسئول بررسی بودجه نظامی آمریکا و بودجه کمک‌های خارجی است می‌گوید اوباما «به ارتش دستور داد درجه همکاری نظامی با اسرائیل را در همه زمینه‌ها افزایش دهند.»

دیلی بیست می‌افزاید در حالی که مقام‌های دولت اوباما آشکارا درباره همکاری‌های علنی با ارتش اسرائیل بار‌ها سخن گفته است، گزارش دوشنبه نیوزویک پرده از روی همکاری‌های پنهان میان دو کشور در منطقه حساس خاورمیانه برخواهد داشت. این همکاری‌ها در روابط گهگاه سرد میان اوباما و بنیامین نتانیاهو اثرات مثبتی گذاشته و میزان محبوبیت رئیس جمهور را در میان شهروندان یهودی آمریکا افزایش داده است.
XS
SM
MD
LG