لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۱

تصرف بخش‌های عمده طرابلس به دست مخالفان قذافی


خوشحالی ساکنان بنغازی، پس از ورود مخالفان قذافی به طرابلس
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:34 0:00

ساکنان بنغازی یکشنبه‌شب پس از تصرف بخش‌هایی از طرابلس توسط مخالفان قذافی، به خیابان‌ها ریختند و با شلیک گلوله به شادی و پایکوبی پرداختند. مخالفان از پیروزی خود و سقط حکومت قذافی می‌گویند و ارزیابی ناتو نیز حاکی از پایان قریب‌الوقوع بیش از چهار دهه حکومت ق

بخش‌های اصلی طرابلس پایتخت لیبی بامداد دوشنبه ۳۱ مرداد به دست مخالفان مسلح دولت معمر قذافی رهبر این کشور افتاده است. فرانکو فراتینی، وزیر خارجه ایتالیا، روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که حکومت قذافی هم‌اینک تنها «۱۰ تا ۱۵ درصد» از طرابلس را تحت کنترل خود دارد. در همین حال یک دیپلمات ارشد مخالف قذافی در لندن نیز از تصرف «۹۵ درصد از طرابلس» توسط مخالفان قذافی سخن می‌گوید.
شورای ملی انتقالی لیبی که رهبری مخالفان را در دست داشت، در بیانیه‌ای ضمن اعلام پیروزی، خاطرنشان کرده است که نظام قذافی به گذشته سپرده شده است.
عملیات تصرف طرابلس به دست مخالفان شامگاه یکشنبه با نام عملیات سپیده‌دم عروس دریا آغاز شد و مخالفان از چند محور طرابلس را محاصره کردند.

همچنین برخی از مخالفان قذافی از داخل شهر طرابلس قیام خود را آزاد کرده و تخلیه برخی مناطق این شهر را از دست نیروهای قذافی اعلام کردند.

نیروهای ناتو نیز برخی از پایگاه‌های هواداران قذافی را بمباران کردند. پس از آن نیروهای مخالف از چند محور ورود خود را به طرابلس آغاز کردند.
بر خلاف انتظار مخالفان تاکنون با مقاومت چندانی در داخل طرابلس روبه‌رو نشدند. مهم‌ترین رخدادی که سقوط طرابلس به دست مخالفان را تسریع خواهد کرد، تسلیم شدن فوری گردان حفاظت از قذافی بودن هیچ مقاومتی بود.

مصطفی عبدالجلیل رئیس شورای ملی انتقالی، در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها اعلام کرد که با فرمانده این گردان در تماس بوده و او قول تسلیم به محض ورود مخالفان را داده بود.

میدان سبز لیبی نیز به دست مخالفان افتاده و بلافاصله نام آن به میدان شهدا تغییر کرده است. این میدان همواره محل تجمع هواداران قذافی بود. همچنین پرچم مخالفان که به پرچم استقلال شهرت یافته بر فراز ساختمان‌های دولتی طرابلس برافراشته شده است.
همزمان با تصرف بخش‌های عمده طرابلس به دست مخالفان، معمر قذافی نیز در پیامی صوتی که از تلویزیون دولتی لیبی پخش شد، از هواداران خود خواست به سمت طرابلس پیش روی کنند.

او در این پیام مخالفان را آلت دست استعمار خواند و گفت که اگر مردم لیبی در برابر سقوط طرابلس نایستند، برای همیشه برده استعمار خواهند شد.
مصطفی عبد الجلیل در پیامی از انقلابی‌ها خواست که به فکر انتقام‌گیری نباشند. او تأکید کرد هر کس در جنایت‌ها علیه مردم لیبی دست داشته در دادگاه محاکمه خواهد شد.
«پسران قذافی در دست مخالفان»
مصطفی عبدالجلیل رئیس شورای انتقالی لیبی در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها از دستگیری سیف‌الاسلام فرزند معمر قذافی خبر داد. به گفته او محمد فرزند ارشد قذافی به همراه همسر، فرزندان و مادرش خود را تسلیم نیروهای مخالفان کرده‌اند.
محمد قذافی در گفت‌و‌گوی تلفنی با شبکه خبری الجزیره تأکید کرد که او در به سلامت در دست انقلابیون است. او نبود حکمت را عامل قرار گرفتن لیبی در اوضاع امروز خود دانست.
همزمان لویس اوکامبو دادستان دادگاه بین المللی جنایت‌های جنگی لاهه در گفت‌و‌گو با تلویزیون العربیه دستگیری سیف‌الاسلام قذافی را تأیید کرد. او گفت که با شورای ملی انتقالی لیبی بر سر تحویل سیف‌الاسلام به دادگاه مذاکره خواهد کرد.
خبرهای ضد و نقیض از سرنوشت قذافی
در همین حال خبرهای ضد و نقیض از سرنوشت معمر قذافی منتشر می‌شود. برخی خبرهای تأیید نشده از دستگیری قذافی توسط مخالفان سخن می‌گویند. برخی منابع مخالفان از چنین خبری اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند.
سخنگوی شورای انتقالی لیبی گفت به زودی خبری خوشحال‌کننده برای مردم لیبی اعلام خواهد شد. او تأکید کرد که بر پایه اطلاعاتی که در دست دارد، قذافی همچنان در طرابلس حضور دارد.

در همین حال دو هواپیما از آفریقای جنوبی در فرودگاه طرابلس فرود آمدند. مأموریت این دو هواپیما اعلام نشده است.
XS
SM
MD
LG