لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۷

دونالد ترامپ فرمان ساخت دیوار مکزیک را صادر کرد


دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا، روز چهارشنبه ششم بهمن دستور ساخت دیوار میان مرز این کشور با مکزیک را صادر کرد.

ساخت دیوار مکزیک از وعده‌های دونالد ترامپ در زمان مبارزات انتخابات ریاست جمهوری پارسال بود.

فرمان دیگر دونالد ترامپ برخورد با شهرهایی است که به مهاجران غیرقانونی مکزیکی پناه می‌دهند. این فرمان مربوط به سختگیری درباره شهرها و ایالت‌هایی است که به اصطلاح‌ «پناهگاه» مهاجران غیرقانونی هستند. بیشتر این شهرها که مدیریت آنها دست‌ دمکرات‌هاست برخورد شدیدی با مهاجران غیرقانونی ندارند.

رییس‌جمهوری آمریکا این دو فرمان را هنگام بازدید از وزارت امنیت داخلی صادر کرده است.

دونالد ترامپ پیش از امضای این دو فرمان در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ای‌بی‌سی گفته بود که عملیات ساخت این دیوار ظرف چند ماه آینده آغاز می‌شود و مکزیک ۱۰۰ درصد هزینه آن را به آمریکا پرداخت خواهد کرد.

فرمان‌های اجرایی امروز آقای ترامپ در حالی است که انریکه پینا نیه‌تو، رییس‌جمهوری مکزیک، روز ۲۲ دی گفته بود کشورش هزینه دیواری را که دونالد ترامپ وعده داده است که در مرزهای آمریکا و مکزیک احداث کند، نمی‌پردازد.

طول مرز آمریکا و مکزیک ۳۲۰۰ کیلومتر است.

وی در اجتماع سفرا و کنسول‌های مکزیک گفته بود: «کاملا مشخص است که ما با دولت آینده آمریکا اختلاف نظرهایی داریم، مثل مسئله دیوار که البته مکزیک هزینه آن را نخواهد پرداخت».

رییس‌جمهوری مکزیک تاکید کرده بود: «اصول بنیادین ما مثل استقلال کشور قابل معامله نیستند».

دونالد ترامپ در واکنش گفته است رییس‌جمهوری مکزیک «طبیعی است که این حرف را بزند».

یکی دیگر از مسائل میان دو کشور، مذاکره مجدد بر سر پیمان تجارت آزاد آمریکای شمالی- نفتا- است که آقای ترامپ خواستار انجام آن است.

روز پنجم بهمن، ایلدوفونسو گواخاردو، وزیر اقتصاد مکزیک، در واکنش گفت مکزیک در صورتی که مذاکره مجدد بر سر مفاد نفتا به نفع این کشور نباشد از آن خارج خواهد شد.

گواخاردو افزوده بود: «هیچ گزینه دیگری وجود ندارد. برای چیزی کمتر از آنچه در حال حاضر داریم نمی‌مانیم. ماندن ما هیچ دلیل منطقی نخواهد داشت».

پیمان نفتا، از سال ۱۹۹۴ بین سه کشور آمریکا، کانادا و مکزیک به اجرا گذاشته شده است.

XS
SM
MD
LG