لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۵

تدابیر امنیتی تونس برای حفاظت از جان مخالفان و روزنامه‌نگاران


حمادی جبالی نخست وزیر تونس
حمادی جبالی نخست وزیر تونس
دولت تونس چهارشنبه، ۲۵ بهمن، اعلام کرد تدابیری برای حفاظت از جان شخصیت‌های اپوزیسیون و خبرنگاران این کشور اتخاذ کرده است. در همین حال راشد غنوشی رئیس حزب اسلامگرای نهضت در تونس گفت در صورت اصرار نخست‌وزیر این کشور بر تشکیل دولت تکنوکرات، احتمال دارد حزب نهضت به طور کامل از حکومت خارج شود.

لطفی حیدراوی سخنگوی وزارت کشور تونس به خبرگزاری رویترز گفته است که این وزارتخانه محافظت از جان سیاستمداران معترض و خبرنگارانی را که تهدید به قتل شده‌اند، آغاز کرده است.

این اقدام پس از آن صورت می‌گیرد که هفته گذشته شکری بلعید از شخصیت‌های سکولار منتقد حکومت تونس و حزب نهضت، مقابل منزلش در پایتخت این کشور ترور شد.

اما در تحولات سیاسی راشد غنوشی رئیس حزب اسلامگرای نهضت با طرح حمادی جبالی نخست وزیر تونس مبنی بر تشکیل دولت تکنوکرات اعلام مخالفت کرد.

حمادی جبالی این طرح را پس از ترور شکری بلعید بدون مشورت با حزبش مطرح کرده است. جبالی دبیرکل حزب نهضت است.

غنوشی در مصاحبه با خبرگزاری رویترز گفته است انتظار می‌رود که به زودی توافقی در درون حزب نهضت صورت بگیرد و حمادی جبالی یک دولت ائتلافی با حضور شخصیت‌های تکنوکرات و سیاسی تشکیل دهد.

غنوشی درپاسخ به سئوالی درباره احتمال خروج حزب نهضت از حکومت در صورت اصرار جبالی بر تشکیل دولت تکنوکرات گفت: «احتمال آن زیاد است.»

ترور جبالی فضای سیاسی و اجتماعی تونس را به شدت تحت تاثیر قرار داده، چرا که انقلاب دو سال پیش این کشور یکی از مسالمت‌آمیز‌ترین انقلاب‌های کشورهای عربی به شمار می‌آید.

غنوشی در مصاحبه‌اش اظهار داشت: «نهضت با پیشنهاد جبالی موافقت نمی‌کند. طرحی برای تشکیل دولتی سیاسی به رئیس دولت ارائه خواهد شد تا برای گفت‌و‌گو‌ها جهت دستیبابی به ترکیبی از وزرا و شخصیت‌های تکنوکرات آغاز شود.»

حزب کنگره که منصف مرزوقی رئیس جمهور تونس رئیس آن است، روز یکشنبه اعلام کرد که از دولت خارج خواهد شد. این اقدام به دلیل عملی نشدن درخواست‌های تغییر وزرای دادگستری و رفیق عبد السلام وزیر امور خارجه صورت گرفته است. اما پس از آن حزب کنگره اعلام که در انتظار نتایج گفت‌و‌گو‌ها برای تشکیل دولت ائتلافی، تصمیم خود را به حالت تعلیق در می‌آورد.

حمادی جبالی گفته بود در صورتی که پیشنهادش برای تشکیل دولت تکنوکرات از حمایت کافی برخوردار نشود، از نخست‌وزیری کناره‌گیری خواهد کرد.

اما غنوشی می‌گوید که تونس نیازمند دولتی سیاسی است نه تکنوکرات. او پیشنهاد جبالی را پیشنادی نافرجام توصیف کرد.

راشد غنوشی گفت: «تجربه تشکیل دولتی سکولار-اسلامگرا همچنان مورد نیاز است. هر نظام حکم باثباتی در تونس به ائتلاف میان اسلامگرایان و سکولارهای میانه‌رو نیاز دارد تا جلوی هرگونه تندروی گرفته شود.»

بستگان شکری بلعید حزب نهضت را به دست داشتن در ترور او متهم کرده‌اند. اما غنوشی با رد این اتهام گفته است که بقایای نظام زین العابدین بن علی رئیس جمهور پیشین تونس دست به این ترور زده‌اند.
XS
SM
MD
LG