لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۴

ترکیه: هواپیمای ما به دست سوریه سرنگون شد؛ اقدام لازم را انجام می‌دهیم


 فانتوم نیروی هوایی ترکیه
فانتوم نیروی هوایی ترکیه
ترکیه سرانجام تایید کرد که یک فروند جنگنده این کشور روز جمعه به دست نیروهای پدافند سوریه سرنگون شده است.

پس از نشست اضطراری دو ساعته رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر این کشور با کابینه و ژنرال‌های ارتش،‌ دفتر اردوغان خبر سرنگونی جنگنده این کشور به دست سوریه را تایید کرد.

در این بیانیه آمده است که پس از بررسی اطلاعات به دست آمده و ارزیابی نهادهای مربوط و نیز پس از عملیات جستجوی مشترک با سوریه مشخص شد که هواپیمای نظامی ترکیه به دست سوریه سرنگون شده است.

در این بیانیه تصریح شده به محض اینکه که همه جزییات مشخص شود ترکیه «به طور قطع اقدامات لازم» را انجام خواهد داد.

دفتر اردوغان جزییات بیشتری درباره نحوه اقدامات احتمالی ترکیه منتشر نکرده است.

روز جمعه رسانه‌های از سقوط یک فروند فانتوم نیروی هوایی ترکیه در نزدیکی ساحل شهر لاذقیه خبر دادند.

شبکه المنار، وابسته به حزب‌الله لبنان، به نقل از منابع امنیتی سوریه اعلام کرد که پدافند سوریه این هواپیما را در آب‌های مدیترانه سرنگون کرد.

سپس به نقل از رجب‌ طیب اردوغان رسانه‌ها گزارش کردند که این جنگنده را سوریه سرنگون کرده و دمشق هم به خاطر آن پوزش‌خواهی کرده است. با این حال رجب طیب اردوغان که از برزیل به ترکیه بازگشته بود، در یک کنفرانس خبری، اظهار داشت که نمی‌تواند تایید کند که این هواپیما هدف قرار گرفته است. وی همچنین برخلاف اظهارات منتسب به وی، اظهار داشت از وضعیت خلبان‌ها نیز اطلاعی در دست نیست.

با این حال خبرنگاران اعلام کردند که اردوغان هنگام پرواز از برزیل به ترکیه، این مطالب را به خبرنگاران گفته بود اما پس از آن در کنفرانس خبری آن را تکذیب کرد.

پس از کنفرانس خبری اردوغان، وی به همراه کابینه‌اش با ارتش نشست اضطراری داشت که بیانیه دفتر نخست‌وزیر پس از آن منتشر شد.

ترکیه پیشتر اعلام کرده بود که ارتباط یکی از هواپیماهای نظامی‌اش که از فرودگاه ارهاک در استان شرقی ملطیه به پرواز درآمده بود، با برج مراقبت قطع شده است.

اردوغان در کنفرانس خبری خود گفته بود که این هواپیما در ۱۳ کیلومتری ساحل بندر لاذقیه سوریه سقوط کرده است؛ وی با این حال توضیح نداد که این فانتوم در نزدیکی بندر لاذقیه چه می‌کرده است.

هنوز ارتش هم درباره ماموریت این هواپیما اظهار نظر نکرده اما برخی از شبکه‌های ترکیه‌ای گفته‌اند که این جنگنده مشغول پرواز شناسایی بوده است.
XS
SM
MD
LG