لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۱

تظاهرات هزاران سکولار علیه دولت رجب طیب اردوغان


 تظاهرات سکولارها در ترکیه در روز دوشنبه
تظاهرات سکولارها در ترکیه در روز دوشنبه
گزارش‌ها حاکی است که هزاران نفر طرفداران جدایی دین از سیاست روز دوشنبه، ۸ آبان، علیه دولت اسلامگرای رجب طیب اردوغان در پایتخت ترکیه دست به تظاهرات زدند.

به گزارش روزنامه حریت، هزاران نفر در روز «جمهوریت» ترکیه از میدان «اولوس» به سمت آرامگاه بنیانگذار جمهوری ترکیه «مصطفی کمال آتاترک» در حال تظاهرات بودند که با واکنش سخت پلیس مواجه شدند. بر اساس گزارش‌ها پلیس با آب و گاز اشک‌آور، سعی در پراکنده کردن معترضان به «سیاست انحصار روز افزون قدرت در دست اسلامگرایان حاکم ترکیه» کرده است.

برپایه این گزارش،‌ کمال کلیجدار اوغلو، رهبر حزب اپوزیسیون جمهوری خلق، در واکنش به اقدام «خشن» دولت ترکیه گفته است که معترضان در دست خود فقط پرچم ترکیه را در دست داشتند، اما دولت ترکیه در مقابل نیروهای پلیس و گاز اشک‌آور را برای مواجهه انتخاب کرد. به گزارش روزنامه حریت وی گفته است که ما فقط سالگرد روز جمهوری ترکیه را تجلیل می‌کردیم.

خبرگزاری رویترز نیز طی گزارشی با اشاره به مرد و زن‌هایی که با پرچم ترکیه و عکس‌های آتاترک در خیابان شعار می‌دادند، نوشته است که آقای اردوغان برای سومین بار با کسب ۵۰ درصد آرای مردمی در سال گذشته قدرت را در دست گرفت و طرفداران جدایی دین از مذهب نگران هستند که دولت محافظه کار اسلامی برخواسته از حزب «عدالت و توسعه» تهدیدی برای نظام سکولار ترکیه باشد.

یکی از شرکت‌کنندگان در تظاهرات روز دوشنبه به رویترز گفته است که دولت اردوغان در صدد است ترکیه را به ایرانی دیگر، یا نظامی مانند امپراتوری عثمانی جدید تبدیل کند و پیام ما به آنها این است که هرگز اجازه نخواهیم داد تا اصول جمهوریت در کشور خدشه‌دار شود.

دولت ترکیه با استناد به «منابع امنیتی» خود با این استدلال که تظاهرات روز جمهوری ترکیه به آشوب کشیده خواهد شد، از دادن مجوز راهپیمایی ۸۹-مین روز ایجاد جمهوری ترکیه خودداری کرده است.

هزاران تظاهرکننده با فریاد «ما سربازان آتاترک هستیم»، شعار «ننگ بر تو اردوغان» سر داده‌اند. خبرگزاری رویترز گزارش داده است که پلیس در مقابل وارد عمل شده و به تجمع معترضان که شامل کودکان، افراد مسن و زن‌ها نیز می‌شد، گاز اشک آور پرتاب کرده و آب پاشیده است.

دولت اردوغان که یک دهه قبل حاکمیت را در ترکیه با اقتصادی بسیار بد در دست گرفت، طی مدتی اندک این کشور را با رشد اقتصادی چشمگیر به یکی از کشورهای نوظهور اقتصادی جهان تبدیل کرد. اما در کنار این، مجامع بی‌ المللی از بازداشت صد‌ها نفر خبرنگار، استاد دانشگاه و نظامیان به اتهام توطئه علیه دولت اردوغان خبر داده‌اند و هفته گذشته «کمیته دفاع از خبرنگاران» ترکیه را متهم کرد که بیشترین آمار خبرنگار بازداشتی را در جهان دارد.

ماه گذشته نیز ۳۰۰ نظامی عالی‌رتبه به اتهام کودتا علیه دولت اردوغان به حبس‌های دراز مدت محکوم شدند.
XS
SM
MD
LG