لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۴

حزب عدالت و توسعه ترکیه بیش از نیمی از کل آرا را کسب کرد


حزب «عدالت و توسعه» ترکیه که از سال ۲۰۰۲ حزب حاکم این کشور است، با اختلاف زیادی از احزاب رقیب، پیشتاز انتخابات پارلمانی این کشور است.

صبح روز یکشنبه، انتخابات پارلمانی ترکیه که نتایج آن دولت آینده ترکیه را تعیین خواهد کرد، برگزار شد.

شمارش آرا هم اکنون در حال انجام است و طبق آخرین گزارش‌ها، ۹۳ درصد صندوق‌های رای شمارش شده است. نتیجه نهایی نیمه‌های شب روز دوشنبه اعلام خواهد شد.

بر اساس نتایج اولیه شمارش آرای ۹۳ درصد صندوق‌ها، حزب «عدالت و توسعه» به رهبری رجب طیب اردوغان با جذب بیشتر از ۵۰ درصد کل آرای مردم در صدر قرار دارد. «جمهوریت ملی» بزرگ‌ترین حزب مخالف با ۲۸ درصد و حزب «حرکت ملی» با ۱۳.۵ درصد در جایگاه‌های دوم و سوم جذب آرای مردم قرار دارند.

حدود ۱۵ حزب با ۷۵۰۰ نامزد در این انتخابات شرکت کرده است، ۲۰۳ کاندیدای مستقل نیز در انتخابات پارلمانی وارد رقابت شده‌اند. طبق قوانین انتخاباتی ترکیه، اگر حزبی در ترکیه حداقل ۱۰ درصد حدنصاب آرا را کسب نکند، نماینده‌ای در پارلمان ۵۵۰ نفری ترکیه (مجلس بزرگ) نخواهد داشت.

به گزارش «سی ان ان ترک» بعد از حزب اسلامگرای «عدالت و توسعه» دومین حزب بزرگ ترکیه «جمهوریت ملی» حزبی که «مصطفی کمال آتاتورک» بانی آن بوده، دومین جایگاه را در جذب آرای مردم داشته است.

حزب «عدالت و توسعه» ترکیه در انتخابات پارلمانی ۲۰۰۲ با ۳۴ درصد و در انتخابات ۲۰۰۷ با ۴۷ درصد جذب آرا، دولت تک حزبی تشکیل داده است.

تعداد واجدین شرایط ترکیه برای رای دهی ۵۰ میلیون نفر تخمین زده می‌شود.
اگر حزب عدالت و توسعه دوباره بتواند حداقل دو سوم آرا را جذب کند و ۳۶۵ نماینده در مجلس داشته باشد، برای سومین بار مجاز به تشکیل دولت تک حزبی خواهد شد.

همچنین این حزب خواهد توانست بدون جلب رضایت احزاب دیگر، قانون اساسی این کشور را که برای آخرین بار در پی کودتای نظامیان در سال ۱۹۸۲ بر پایه رژیم دوران «جنگ سرد» نوشته شده، به تنهایی و با میل خود از تصویب مجلس بگذراند.
XS
SM
MD
LG