لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۸

بازداشت «۴۹ جاسوس اطلاعات نظامی» در ترکیه


خبرگزاری «تودی زمان» ترکیه روز جمعه از دستگیری ۴۹ نفر و از جمله چند مقام کنونی و سابق ارتش ترکیه به اتهام جاسوسی برای به دست آوردن اطلاعات بسیار محرمانه نظامی این کشور خبر داده است.

یک مقام آگاه در اداره پلیس به این روزنامه گفته است که این گروه به همراه یک گروه بیست نفره دیگر که قبلا بازداشت شدند، اطلاعات بسیار محرمانه شامل نقشه سربازخانه‌ها و پایگاههای نظامی، انبارهای مهمات جنگی و برنامه‌های نرم افزاری هواپیما‌ها و دیگر تجهیزات جنگی ترکیه را بدست آورده‌اند.

برپایه این گزارش، این افراد همچنین اسرار زندگی خصوصی حدود ۲۵۰۰ پرسنل نظامی ترکیه که بسیاری از آنها هنوز در خدمت ارتش هستند را به دست آورده و از این اسرار بعنوان تهدید و باج خواهی از آنها برای همکاری با این گروه استفاده کرده‌اند.

اوایل هفته جاری پلیس ترکیه طی عملیاتی ۴۹ نفر را که برخی از آنها از نظامیان کنونی و بازنشسته این کشور بودند، بازداشت کرد. مرحله نخست بازداشت این اعضای این گروه با دستگیری ۲۰ نفر قبلا به انجام رسیده بود، افرادی که برخی از آنها در پستهای حساسی مانند وزارت دفاع، نیروهای پیاده ارتش، نیروهای دریایی ارتش و دانشکده پزشکی «گلخانه» ارتش ترکیه مشغول خدمت بوده‌اند.

بنا بر این گزارش، افراد این باند که تاکنون ۶۹ عضو آن بازداشت شده‌اند، متهم هستند که با اجیر کردن زنان خارجی بعنوان روسپی برای نظامیان ترکیه، فیلمبرداری مخفیانه از روابط جنسی آنها و استفاده از آن بعنوان تهدید و باج برای گرفتن اسرار نظامی استفاده کرده و اسرار بدست آمده را به طرفهای ثالث فروخته‌اند. در این گزارش توضیحی درباره «طرفهای ثالث» دریافت کننده اطلاعات محرمانه نظامی داده نشده است.

برپایه این گزارش، پایگاه اصلی این گروه در استان ازمیر ترکیه بوده است، اما برخی از اعضای این گروه در استانبول، آنکارا و چند شهر دیگر ترکیه نیز فعالیت می‌کرده‌اند. رئیس این باند یک زن ۲۵ ساله است که دانشجوی دانشگاه «پاموک کاله» ترکیه است. بنابر گزارش‌ها، تحقیقات پیرامون این باند جاسوسی از یک سال و نیم گذشته آغاز شده بود.

یک منبع آگاه در اداره پلیس ترکیه به این روزنامه گفته است که بازپرسی‌ها و تحقیقات در این زمینه ادامه دارد و احتمالا فاز سوم بازداشت اعضای دیگر این باند در روزهای آینده آغاز شود.

بنا بر این گزارش، از افراد بازداشت شده، مقادیر زیادی اسناد نظامی، دیسکهای حاوی فیلم روابط جنسی نظامیان ترکیه با روسپی‌های خارجی، یونیفورمهای نظامی و کارت شناسایی نظامی کشف و ضبط شده است.
XS
SM
MD
LG