لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۵

کنسرسیوم ژاپنی ـ فرانسوی دومین نیروگاه اتمی ترکیه را احداث می‌کند


رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، از احداث دومین نیروگاه اتمی آن کشور توسط یک کنسرسیوم ژاپنی و فرانسوی خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه و به نقل از هفته‌نامه نیکی ژاپن شرکت صنایع سنگین میتسوبیشی و شرکت آریوای فرانسه به طور مشترک چهار راکتور اتمی در شهر ساحلی سینوپ ترکیه خواهند ساخت.

هزینه راه‌اندازی این نیروگاه حدود ۲۰ میلیارد دلار برآورد شده و قرار است عملیات ساختمانی در سال ۲۰۱۷ میلادی آغاز شود و در سال ۲۰۲۳ به مرحله بهره‌برداری برسد.

نیروگاه اتمی سینوپ ۴۵۰۰ تا ۴۸۰۰ مگا وات برق تولید خواهد کرد و شرکت فرانسوی سوئز جی دی اف هم به عنوان اپراتور این نیروگاه معرفی شده است.

رجب طیب اردوغان یکی از دلایل برگزیدن شرکتی ژاپنی برای احداث این نیروگاه را تجربه و دانش ژاپن در زمینه مواجهه با زمین‌لرزه عنوان کرده است.

به گفته اردوغان ترکیه در نظر دارد تا حد امکان تا ۱۰ سال دیگر نیروگاه‌های اتمی بیشتری را آماده بهره‌برداری کند.

برای ساخت این نیروگاه اتمی ترکیه شرکت‌هایی از ژاپن ، چین، کره جنوبی و کانادا با یکدیگر رقابت می‌کردند.

شهر سینوپ که به‌عنوان محل ساخت این نیروگاه تعیین شده در سواحل دریای سیاه قرار دارد؛ بسیاری از ساکنان این منطقه و گروه‌های مخالف انرژی هسته‌ای در یکی دو سال گذشته با برگزاری تظاهرات و گردهمایی‌ خواهان لغو این طرح شده‌اند.

در مقابل دولت رجب طیب اردوغان می‌گوید با توجه به وابستگی آن کشور به نفت و گاز وارداتی و رشد جمعیت، ترکیه باید به دنبال منابع دیگری برای تامین انرژی مورد نیازش باشد.

بخش بزرگی از نفت و گاز مورد نیاز ترکیه از طرف ایران تامین می‌شود ولی در یکی دو سال اخیر این کشور برای کاهش وابستگی‌اش به نفت و گاز ایران از طرف کشورهای غربی تحت فشار قرار گرفته است.

شرکت روس‌اتم روسیه نیر قرار است نخستین نیروگاه اتمی ترکیه را احداث کند. انتظار می‌رود ساخت این نیروگاه در سال ۲۰۱۵ آغاز شود. این نیروگاه ۲۰ میلیارد دلاری در استان مرسین واقع در ساحل دریای مدیترانه قرار دارد و از ظرفیت تولید ۴۸۰۰ مگاوات برق برخوردار خواهد بود.
XS
SM
MD
LG