لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۵

ارتش ترکیه گلوله‌باران سوریه را از سرگرفت


نیروهای ارتش ترکیه که در مرز سوریه مستقر شده‌اند: عکس مربوط به پنجشنبه ۱۳ مهرماه است.
نیروهای ارتش ترکیه که در مرز سوریه مستقر شده‌اند: عکس مربوط به پنجشنبه ۱۳ مهرماه است.
خبرگزاری دولتی آناتولی ترکیه گزارش داده است نیروهای ارتش این کشور، روز جمعه، ۱۴ مهر، در پاسخ به اصابت یک خمپاره دیگر از سوریه به ترکیه، مناطقی از سوریه را هدف آتش توپخانه‌ای قرار دادند.

به گزارش آناتولی، یک خمپاره در شهرک یایلاداگی در استان جنوبی هاتای(ختای) ترکیه اصابت کرد که نیروهای این کشور بلافاصله به آن پاسخ دادند.

صلاح‌الدین لکسیز، فرماندار هاتای گفته است خمپاره‌ای که از سوی سوریه شلیک شده، در منطقه‌ای روستایی و در فاصله ۵۰ متری مرز سوریه اصابت کرده است.

از سرگیری گلوله‌باران خاک سوریه در حالی است که رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه، روز پنجشنبه در کنفرانس خبری خود با معاون رئیس جمهور ایران، اعلام کرد که این کشور خواهان جنگ با سوریه نیست.

پس از اصابت یک خمپاره که از سوی سوریه به شهرکی در ترکیه اصابت کرد و به مرگ پنج نفر انجامید، ارتش ترکیه از روز چهارشنبه برای دو روز متوالی سوریه را تو‌پ‌باران کرد.

در پی این تنش مرزی، روز پنجشنبه، پارلمان ترکیه به ارتش برای انجام عملیات در خاک سوریه مجوز صادر کرد. با این حال مقام‌های ترکیه گفته‌اند که این مصوبه تنها جنبه آمادگی برای شرایط در پیش رو دارد.

از سوی دیگر هنوز مشخص نشده که چه گروهی به خاک ترکیه آتش گشوده است. سوریه به خاطر کشته شدن شهروندان ترکیه‌ای بر اثر اصابت خمپاره ابراز تاسف کرده و گفته است که درباره این حادثه تحقیق می‌کند.

روز پنجشنبه، رجب طیب اردوغان گفته بود که تصمیم به گلوله‌باران سوریه پس از اصابت خمپاره در چند نوبت به خاک ترکیه صورت گرفته است. نخست‌وزیر ترکیه گفت اتفاق یک بار، دو بار یا سه‌بار روی می‌دهد اما ادامه چنین رویه‌ای را دیگر نمی‌توان به پای اتفاق و تصادف گذاشت.

رجب طیب اردوغان گفت: «من به آنهایی که می‌خواهند حد و حدود و قاطعیت ما را بسنجند می‌گویم: این کار اشتباه بسیار بزرگی خواهد بود.»

ترکیه ضمن اینکه حامی مخالفان مسلح بشار اسد است از هزاران آواره سوری نیز میزبانی می‌کند. پیشتر ترکیه خواستار ایجاد یک منطقه حائل در خاک سوریه شده بود.
XS
SM
MD
LG