لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۳

اردوغان: به خرید گاز از ایران ادامه خواهیم داد


کنفرانس خبری رجب طیب اردوغان و پوتین روز دوشنبه در استانبول
کنفرانس خبری رجب طیب اردوغان و پوتین روز دوشنبه در استانبول
رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه طی کنفرانس مطبوعاتی با رئیس جمهوری روسیه در پاسخ به سئوالی درباره دور جدید تحریم‌های غرب بر بخش انرژی ایران اعلام کرد که این کشور به هیچ وجه قصد قطع واردات گاز از ایران را ندارد.

به گزارش روزنامه حریت ترکیه، اردوغان روز دوشنبه ۱۳ آذرماه طی کنفرانس خبری مشترک با ولادیمیر پوتین در استانبول اعلام کرد که ایران بعد از روسیه دومین تامین‌کننده عمده گاز ترکیه است.

به گفته وی، در جریان دور جدید تحریم‌های غرب به ترکیه گفته شده است که «باید با این موضوع هم کنار بیایید»، اما ترکیه جواب رد داده است.

رجب طیب اردوغان افزود، ترکیه به در واکنش به درخواست‌ها برای پایان دادن به خرید گاز ایران گفته است که این موضوعی استراتژیک برای ترکیه است.

اردوغان در ادامه گفت که ترکیه به خاطر نیازهای استراتژیک خود خرید گاز ایران را ادامه خواهد داد و (به غربی‌ها) نیز گوشزد کرده است که در ازای دریافت گاز ایران هرچه لازم باشد، به این کشور پرداخت خواهد کرد.

با این حال رجب طیب اردوغان به طور مشخص اشاره نکرد که منظور وی از غرب کدام کشور است؛ اما اخیرا خبرگزاری‌ها از تلاش آمریکا برای متقاعد کردن ترکیه به توقف صادرات طلا به ایران در ازای واردات گاز خبر داده‌اند.

خبرگزاری رویترز نیز در جریان پوشش خبری سخنان روز دوشنبه اردوغان، گزارش داد که دور جدید تحریم‌های واشینگتن که روز جمعه به تصویب سنای آمریکا رسید، قطع صادرات طلای ترکیه به ایران را نیز هدف قرار داده است.

اين تحريم‌ها بعد از تصویب مجلس نمایندگان و امضای رئیس جمهوری آمریکا، در بخش‌های انرژی، ‌کشتيرانی، ‌بنادر و ساخت کشتی به اجرا در خواهند آمد.

ترکیه سالانه نزدیک به ۱۰ میلیارد متر مکعب گاز از ایران وارد می‌کند.

علی باباجان، معاون نخست وزیر ترکیه، سوم آذرماه اعلام کرد که ترکیه برای خرید گاز از ایران، به تهران لیره ترک پرداخت می‌کند و از آنجا ایران با این پول از ترکیه طلا خریداری می‌کند.

وال استریت جورنال چهارم آذرماه گزارش داد که به دنبال کنار گذاشته شدن ایران از خدمات الکترونیکی بانکی سوییفت در اسفندماه سال ۱۳۹۰، به ناگهان صادرات کالا از ترکیه به ایران به طور غیرعادی‌ای شدت گرفت. بر اساس این گزارش، در ۹ ماهه اول سال ۲۰۱۲ ترکیه شش میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار طلا به ایران فروخته است، در حالی که صادرات طلای ترکیه به ایران در سال پیش تنها ۵۴ میلیون دلار بود.

ایران ۱۸ درصد از نیاز گازی و ۵۱ درصد از نیاز نفتی ترکیه را تامین می‌کند. ترکیه اول ماه آوریل برای معاف شدن از تحریم‌های آمریکا، واردات نفت از ایران را نسبت به سال گذشته تا ۲۰ درصد کاهش داد؛ موضوعی که باعث شد این کشور (همچنین تمامی ۱۸ کشور مشتری نفت ایران در سال گذشته) به خاطر آنچه که آمریکا «کاهش چشمگیر» واردات نفت از ایران خوانده است، از تحریم‌های ایالات متحده تا اول سال آینده میلادی معاف شود.
XS
SM
MD
LG