لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۸

دادگاه کنیا دو ایرانی متهم به طراحی عملیات تروریستی را مجرم شناخت


 منصور موسوی (چپ) و احمد ابوالفتحی محمد (راست)
منصور موسوی (چپ) و احمد ابوالفتحی محمد (راست)
دادگاهی در کنیا دو ایرانی را که متهم به تلاش برای انجام عملیات تروریستی بودند، مجرم شناخت. قرار است رای دادگاه که حداکثر ۱۵ سال زندان برای هر کدام از آنها است روز دوشنبه هفته آینده صادر شود.

به گزارش خبرگزاری آلمان، احمد ابوالفتحی محمد و منصور موسوی دو تبعه ایرانی و مظنون به عضویت در سپاه قدس، شاخه برون مرزی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی، دوم تیرماه سال گذشته به اتهام حمل ۱۵ کیلوگرم ماده منفجره بسیار قوی «آر. دی. ایکس» در کنیا بازداشت شدند.

این افراد متهم به تلاش برای انجام یک سلسله حملات تروریستی علیه منافع آمریکا، اسرائیل، بریتانیا و عربستان سعودی شده بودند.

دادگاه کنیا پنجشنبه ۱۲ اردیبهشت گفته است که این افراد (در صورت عملیاتی کردن نقشه‌های خود) احتمالا باعث ایجاد حادثه «کشتار دسته جمعی و نقص عضو قربانیان» می‌شدند.

دادگاه گفت آنان مظنون به ارتباط با شبکه‌ای هستند که قصد بمبگذاری در مومباسا و نایروبی را داشته است. به گفته دادگاه آنان مواد منفجره را در محلی در بندر مومباسا مخفی کرده بودند.

یک ماه بعد از بازداشت، دو تبعه ایرانی مظنون به طراحی بمبگذاری در دادگاهی در کنیا کلیه اتهامات مطرح شده علیه خود مبنی بر توطئه بمبگذاری در شهرهای این کشور را رد کرده‌اند.

اولین جلسه دادگاه این دو متهم ایرانی ۲ مرداد سال گذشته در در نایروبی پایتخت کنیا برگزار شد.

ابوالفتحی در این دادگاه ادعا کرده بود که در زمان بازداشت، از سوی مأموران اسرائیلی مورد بازجویی قرار گرفته و این مأموران، برخلاف میلش، داروهایی را به وی تزریق کرده‌اند.

به گفته وی در جریان بازداشت تحت شکنجه قرار گرفته و در این مدت ساعت‌های طولانی را بدون غذا سپری کرده و مجبور بوده تنها با یک ژاکت بر روی زمین سیمانی بخوابد.

آن زمان، نماینده پلیس کنیا در دادگاه اظهارات متهم در خصوص شکنجه را رد کرد، اما رئیس دادگاه این اتهام‌ها را جدی خوانده و خواستار تحقیق در این مورد شده بود.

کنیا سال گذشته با موجی از حملات تروریستی که از طرف گروه افراطی سومالیایی «الشباب» طراحی شده بود مواجه شد. این گروه وابسته به القاعده است. کنیا سال ۲۰۱۱ یک نیروی نظامی برای کمک به همسایه خود سومالی در راستای ریشه کن کردن «تروریست‌ها» فرستاده بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، درست بعد از زمانی که نیروهای نظامی کنیایی اکتبر سال ۲۰۱۱ برای درهم کوبیدن نیروهای اسلامی «الشباب» به خاطر ایجاد ناآرامی و آدم ربایی به سومالی حمله کردند، حداقل ۳۲ نفر در یک سلسله بمبگذاری در نایروبی پایتخت کنیا، بندر مومباسا و شهر شمالی گاریسای کنیا کشته شدند.
XS
SM
MD
LG