لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۱

«دو کشته» و ده‌ها زخمی در اعتراض‌های مصر


قاهره روز شنبه
قاهره روز شنبه
منابع بیمارستانی در قاهره می‌گویند در پی شلیک پلیس و نیروهای ارتش به تظاهرکنندگان، دو نفر کشته شده‌اند؛ هزاران نفر از مردم مصر روزهای جمعه و شنبه با حضور در میدان تحریر، خواستار پایان حکومت ارتش و تحویل آن به یک دولت غیر نظامی شدند.

در همین حال وزارت بهداشت مصر نیز در آمار رسمی خود اعلام کرده است که در اعتراض‌های روز شنبه یک نفر کشته و ۷۱ نفر زخمی شده‌اند.

از روز جمعه هزاران نفر از مردم مصر بار دیگر در میدان تحریر قاهره گرد آمدند و خواستار محاکمه حسنی مبارک و اطرافیانش شدند؛ معترضان همچنین شعارهایی علیه حکومت نظامیان این کشور سر دادند و ژنرال‌های ارتش را متهم کردند که در روند اصلاحات اخلال می‌کنند.

تظاهرکنندگان در شعارهای خود تاکید می‌کردند تا هنگامی که ژنرال محمد حسین طنطاوی، رئیس شورای عالی نیروهای مسلح، استعفا نکند، از میدان تحریر نخواهند رفت؛ ژنرال محمد حسین طنطاوی، وزیر دفاع مصر و منصوب حسنی مبارک است.

برپایه گزارش خبرگزاری‌ها جمعه شب صدها تن از معترضان شب را در میدان تحریر قاهره به صبح رساندند و به گفته شاهدان عینی پیش از طلوع آفتاب سربازان ارتش و پلیس ضدشورش برای متفرق کردن آنها از گلوله‌های جنگی استفاده کرده‌اند.

از سوی دیگر وزارت خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای اعللام کرد که در مواجهه با تظاهرکنندگان مصری افراط صورت گرفته است؛ وزارت خارجه آمریکا ضمن تاکید بر حقوق معترضان مصری، از ارتش این کشور خواسته است که در این باره تحقیق و تفحص کند.

در همین حال گزارش‌ها حاکی از آن است که عده‌ای از نظامیان مصری نیز به تظاهرکنندگان پیوسته و از خواسته‌های آنها حمایت کردند.

در واکنش به وقایع میدان تحریر ارتش مصر نیز با صدور بیانیه‌ای نسبت به هرگونه ناآرامی در این کشور هشدار داد.

در بیانیه ارتش مصر آمده است: «نیروهای مسلح تاکید دارند که هیچگونه شورش یا اقدامی را که به منافع کشور و ملت ضربه بزند، تحمل نمی‌کنند.»

محمد البرادعی، چهره مخالف حکومت مبارک، با این حال در پیامی که در توییتر منتشر شد، ارتش و معترضان را به خویشتن‌داری دعوت کرد و گفت: «اعتماد پایدار میان مردم و ارتش خط قرمز ماست و ما باید به خاطر کشور این اعتماد را حفظ کنیم.»

اخوان‌المسلمین نیز با صدور بیانیه‌ای هر گونه اقدامی را که باعث تفرقه میان ارتش و مردم شود محکوم کرد و در عین حال خواستار پاسخ به مطالبات مردم شد.

اخوان‌المسلمین در بیانیه خود می‌گوید: «هنوز به بسیاری از خواسته‌های مردم پاسخ داده نشده است.»

با وجود آنکه بسیاری از مردم، ارتش مصر را به خاطر شرکت نکردن در سرکوب اعتراض‌های منجر به سقوط مبارک می‌ستایند، اما در هفته‌های گذشته گزارش‌هایی از دستگیری و شکنجه مخالفان منتشر شده که وجهه ارتش را خدشه‌دار کرده است.

بسیاری از مخالفان می‌گویند که ارتش در روند انتقال قدرت مخفی‌کاری می‌کند و بخشی از مطالبات مردمی را نیز نادیده می‌گیرد.

بخشی از مخالفت‌ها در مصر نیز به نبود عزم جدی برای محاکمه حسنی مبارک و نزدیکانش برمی‌گردد.
XS
SM
MD
LG