لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۴

امارات از دستگیری «یک تیم وابسته به اخوان‌المسلمین مصر» خبر داد


 شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان حاکم امارات(راست) و شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان وزیر خارجه امارات
شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان حاکم امارات(راست) و شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان وزیر خارجه امارات
روزنامه اماراتی الخلیج به نقل از مقام‌های مسئول در این کشور نوشت که نیروهای امنیتی امارات متحده عربی، یک تیم وابسته به «اخوان المسلمین مصر» را دستگیر کرده که اقدام به آموزش اسلامگرایان محلی برای سرنگونی حکومت‌های عربی می‌کرد.

با این حال خبرگزاری رویترز روز سه شنبه ۱۲ دی گزارش داده است که تاکنون تلاش‌هایش برای تماس با مسئولان اماراتی برای اعلام نظر درباره این خبر، بی‌نتیجه بوده است.

روزنامه الخلیج که مرکزش امارت شارجه هست ادامه داده است: «این تیم بیش از ۱۰ نفر عضو دارد که از تشکیلات منظمی برخوردار است.»

این گزارش با بیان اینکه تیم یاد شده، اقدام به جذب شهروندان مصری مقیم امارات برای عضویت در گروه اخوان المسلمین مصر می‌کرده، افزوده است: «حواله پول برای تشکیلات مادر در مصر به شکل غیرقانونی، از دیگر فعالیت‌های این تیم بوده است.»

بنا بر این گزارش: «تشکیلات اخوان‌المسلمین مصر در امارات چندین دوره و کنفرانس برای اعضای یک تشکیلات سری درباره انتخابات و راه‌های سرنگون کردن نظام‌های حکومتی کشورهای عربی برگزار کرده است.»

اشاره روزنامه الخلیج تشکیلاتی است که پیشتر مقام‌های اماراتی از دستگیری اعضای آن خبر داده بودند.

نیروهای امنیتی امارات متحده عربی پیشتر حدود ۶۰ اسلامگرا را به اتهام وابستگی به گروه اخوان المسلمین که فعالیتش در این کشور ممنوع است، دستگیر کرده‌ بودند. این افراد متهم به توطئه برای سرنگونی حکومت امارات شده‌اند.

پس از آن برخی از رسانه‌های محلی اماراتی مدعی شدند که برخی از دستگیرشدگان، پذیرفتند که گروه‌شان دارای شاخه‌ای نظامی است و برای سرنگونی نظام حاکم و برپایی دولتی اسلامی تلاش می‌کردند.

مقام‌های اماراتی پیشتر درباره فعالیت‌های گروه اخوان‌المسلمین هشدار داده بودند.
عبدالله بن زاید آل نهیان وزیر امور خارجه امارات متحده عربی هفدهم مهرماه گذشته گفته بود که کشورهای‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس باید جلوی تلاش‌های گروه اخوان المسلمین برای توطئه علیه حکومت‌های منطقه را بگیرند.

او همچنین اظهار داشته بود: «اخوان‌المسلمین در اندیشه خود به دولت ملی و حاکمیت ملی ایمان ندارد، به همین دلیل بعید نیست که تشکیلات بین‌المللی اخوان‌المسلمین برای نفوذ در کشور‌ها و نقض حاکمیت و قوانین آنها اقدام کند.»

این هشدارهای مقام‌های اماراتی پس از آن مطرح می‌شود که گروه اخوان‌المسلمین مصر در انتخاباتی که پس از انقلاب دو سال پیش این کشور برگزار شد، به قدرت رسید. محمد مرسی رئیس جمهور مصر از گروه اخوان‌المسلمین است. این گروه همچنین اکثر کرسی‌های مجلس شورای مصر را که هم‌اینک قانون‌گذاری در این کشور را بر عهده دارد، در دست گرفته است.

اما به نظر می‌رسد همه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به هشدارهای اماراتی‌ها توجه نمی‌کنند. قطر دیگر عضو شورای همکاری خلیج فارس اقدام به سرمایه گذاری‌های کلان در مصر کرده است.

به طور مثال سه شنبه، حمد بن جاسم بن محمد آل ثانی رئیس اتاق بازرگانی و صنعت قطر اعلام کرد که شرکت قطری الدیار در ساخت شهرک صنعتی الجیزه در مصر مشارکت می‌کند. هزینه ساخت این شرکت ۳ میلیارد دلار پیش بینی‌شده است که شرکت قطری، ۴۰ درصد آن را می‌پردازد.
XS
SM
MD
LG