لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۵

«یواف‌سی» هم مثل «کی‌اف‌سی» در ایران شعبه ندارد


مسابقات یواف‌سی ایران در شرایطی برگزار شده که مقر سازمان UFC به عنوان بزرگترین ارگان جهانی در «هنرهای رزمی ترکیبی» در لاس وگاس است و شعبه‌ دیگری در جهان ندارد.

این سازمان به ریاست دانا وایت آمریکایی، مسابقات خود را در نقاط مختلف جهان برگزار می‌کند اما رسانه‌های بین‌المللی این رشته ورزشی با انتشار تصاویری از ایران، از برگزاری رقابت‌هایی تحت عنوان یواف‌سی خبر داده‌اند.

سه سال قبل افرادی که خود را نماینده کی‌اف‌سی در ایران معرفی کردند با برگزاری کنفرانس خبری، افتتاح زودهنگام یکصد رستوران در تهران، شیراز، مشهد، تبریز و چند شهر بزرگ دیگر را اعلام کردند.

این شرکت هم با تکذیب افتتاح هرگونه شعبه در ایران، از پیگیری قانونی علیه کسانی که از نام و نشان KFC سوء استفاده می‌کنند، خبر داد.

یواف‌سی حتی برخلاف شرکت‌هایی نظیر کی‌اف‌سی در هیچ کجای جهان نمایندگی ندارد و از ریودوژانیرو تا استکهلم هرکجا مسابقه‌ای را سازماندهی کند، خود نیز برگزاری مبارزه‌ها را به عهده می‌گیرد.

اقبال گسترده هواداران، رسانه‌ها و شرکت‌های تجاری باعث رونق چشمگیر این رشته ورزشی پول‌ساز شده و راهیابی به مسابقات یواف‌سی یعنی عبور ورزشکاران از دروازه‌های شهرت.

حضور در مسابقات این سازمان هم دائمی نیست. رزمی‌کارانی که مجوز برگزاری مسابقه در یواف‌سی را می‌گیرند، در صورت پذیرش چند شکست متوالی، قراردادشان تمدید نخواهد شد.

قهرمانان وزن‌های مختلف، کمربند یواف‌سی که نماد این ورزش است را دریافت می‌کنند. از قهرمانان شاخص جهان می‌توان به خانم روندا رازی و دانیل کورمایر از آمریکا، خوزه آلدو از برزیل و کانر مک گرگور ایرلندی اشاره کرد.

در تصاویر منتشر شده از ایران، عده‌ای پرچم یواف‌سی را نصب کرده و کمربند تقلبی یواف‌سی را نیز به همدیگر اهدا می‌کنند. آنها در سایتی با عنوان یواف‌سی ایران، می‌گویند ۱۲ دوره از رقابت‌های یواف‌سی را در تهران، بروجرد و همدان برگزار کرده‌اند.

مسئول رقابت‌ها، خود را بنیانگذار یواف‌سی معرفی کرده و ضمن اطلاع‌رسانی درباره برگزاری دوره‌های آموزشی در بروجرد، از علاءالدين بروجردی رئيس كمیسيون امنيت ملی مجلس و حميد ماهی صفت (طنزپرداز) به خاطر پخش رایگان كتاب آموزش نماز بين حضار، تشکر کرده است.

ورزش MMA ترکیبی است از رشته‌های مختلف مانند بوکس، کشتی، جوجیتسو، جودو و موی تای که به نام هنرهای رزمی ترکیبی شناخته شده. ناکامی بسیاری از قهرمانان کونگ‌فو و بوکس در این مسابقات، نشان داد که آنها مبارزان بی‌نقص در ورزشهای رزمی نیستند، به همین خاطر به هنرهای رزمی ترکیبی، لقب «مبارزه واقعی» داده‌اند.

یواف‌سی ایرانی اولین دوره مسابقات خود را سال ۱۳۸۳ در همدان برگزار کرده و آخرین دوره نیز بیستم مرداد امسال در باشگاه شهدای گمنام شهرستان شهریار به انجام رسیده.

این خبر در صفحه رسمی بی‌جی پن که بیش از یک میلیون عضو دارد، واکنش‌های متفاوت مخاطبان را در پی داشته. برخی با طنز و تمسخر به استقبال خبر رفته‌اند و عده‌ای نیز تاکید کرده‌اند که این تصاویر و جعل نام سازمان یو‌اف‌سی در ایران، بازگوی کیفیت واقعی ورزشکاران ایرانی در این رشته ورزشی نیست.

صفحه فارسی هنرهای رزمی ترکیبی در این باره نوشته: «هر تلاش و فعالیت برای پیشرفت MMA در ایران قابل ستایش است اما این اقدامات نه تنها جلوه کشورمان را در این ورزش خراب می‌کند، بلکه زحمات قهرمانان ایرانی که در سطح بین‌المللی هستند را نیز ضایع خواهد کرد.»

XS
SM
MD
LG