لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۸

آمریکا: امیدواریم بحران اوکراین تاثیری بر مذاکرات با ایران نداشته باشد


در آستانه برگزاری دور دیگری از مذاکرات هسته‌ای در وین، یک مقام وزارت خارجه آمریکا ابراز امیدواری کرد که اختلاف روسیه و آمریکا بر سر بحران اوکراین تاثیری بر مذاکرات ۱+۵ با ایران نداشته باشد.

قرار است روز دوشنبه ۲۶ اسفند مذاکرات ایران و ۱+۵ در سطح معاونان وزارت خارجه در مورد رسیدن به یک توافق جامع در شهر وین از سر گرفته شود.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، روز دوشنبه با کاترین اشتون نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی دیدار خواهد کرد و گفت‌وگوها در سطح معاونان در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه ادامه خواهد یافت.

به گزارش رادیو فردا یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا روز جمعه ۲۳ اسفند ماه در یک کنفرانس خبری تلفنی با اشاره به اختلاف واشینگتن و مسکو بر سر اوکراین گفت که امیدوار است که این وضعیت بسیار بغرنج در اوکراین٬ برای مذاکرات با ایران مسئله‌ای بوجود نیاورد.

این مقام‌ آمریکایی تصریح کرد: «ما امیدواریم که هرچه در روزهای آینده رخ می‌دهد، هر آنچه که ما در جامعه بین‌المللی انجام می‌دهیم که تابعی از تصمیمات و انتخاب‌های روسیه است، و هرآنچه که روسیه در پی آن انجام می‌دهد، مذاکرات (با ایران) را در معرض خطر قرار ندهد.»

وی با این حال گفت که همه اعضای ۱+۵ در حال حاضر در مذاکره با ایران اتفاق نظر دارند.

این مقام وزارت خارجه‌ آمریکا اظهار داشت که در هفته جاری گفت‌وگوهای مفصلی با همتایان خود در گروه ۱+۵ داشته و کارشناسان آمریکایی نیزدر حال مذاکره با دیگر کارشنان این گروه هستند.

به گفته وی هیچ توافق جامعی قابل حصول نخواهد بود مگر اینکه همه طرف‌ها با آن موافق باشند.

این مقام آمریکایی در پاسخ به خبرنگار رادیو فردا گفت که همکاری‌های هسته‌ای چه پزشکی و چه در مورد ایمنی هسته‌ای و موارد دیگر٬ بخشی از توافق جامع احتمالی با ایران خواهد بود.

وی در پاسخ به خبرنگار دیگری که از احتمال مطرح شدن موشک‌های بالستیک در مذاکرات پرسیده بود اظهار داشت قبل از رسیدن به توافق جامع باید به مفاد قطعنامه‌های شورای امنیت و موشک‌های بالستیک که قابلیت حمل کلاهک‌ هسته‌ای دارند، به نوعی پرداخته شود.

این دیپلمات ارشد آمریکایی در پاسخ به خبرنگار دیگری در مورد غنی‌سازی گفت، اگرچه موضع آمریکا با توجه به مباحث اقتصادی و نیز تضمین برای صلح‌آمیز بودن برنامه اتمی ایران عدم غنی‌سازی در داخل ایران است٬ اما با توجه به اصرار تهران بر غنی‌سازی، در چارچوب «برنامه اقدام مشترک» و در صورتی که همه طرف‌ها با آن موافق باشند٬ ایران می‌تواند به صورت خیلی محدود و برای مصارف صلح‌آمیز در خاک خود غنی‌سازی داشته باشد.

از سوی دیگر، عباس عراقچی مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران نیز که روزهای چهارشنبه و پنجشنبه به چین و روسیه سفر کرده بود، روز جمعه به خبرگزاری ایرنا گفت، نباید بحران اوکراین بر مذاکرات تاثیر بگذارد.

عراقچی با بیان اینکه «در رایزنی با مسکو درباره اوکراین تبادل نظر شد»، گفت: «هیچ موضوعی نباید بر مذاکرات هسته ای ایران ۱+۵ تاثیر بگذارد.»

معاون وزیر خارجه ایران گفت در چین و روسیه درباره موضوعات نشست هفته آینده و از جمله «موضوع غنی‌سازی و ابعاد آن، رفع نگرانی برخی طرف‌ها درباره فعالیت رآکتور آب سنگین اراک و نیز همکاری‌های هسته‌ای، مباحث جزیی و مهمی تبادل نظر شد».
XS
SM
MD
LG