لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۷

سازمان ملل متحد: ۴۰۰ هزار نفر در غرب موصل گرفتار شده‌اند


 فرار از موصل در روز سوم فروردین
فرار از موصل در روز سوم فروردین

دفتر امور پناهجویان سازمان ملل متحد روز پنجشنبه سوم فروردین اعلام کرد همزمان با تداوم جنگ بین نیروهای عراقی و شبه‌نظامیان داعش حدود ۴۰۰ هزار غیرنظامی در محلات غربی شهر موصل گرفتار شده و با کمبود مواد غذایی و سایر نیازهای اولیه روبرو هستند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بسیاری از مردم به خاطر هراس از تک‌تیراندازان گروه داعش و تله‌های انفجاری حاضر نیستند این محلات را ترک کنند.

اما به گفته برونو گدو، کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهجویان، از یک ماه پیش و آغاز عملیات نیروهای عراقی در غرب موصل حدود ۱۵۷ هزار نفر از مردم خود را به مراکز انتقال و پذیرش پناهجویان رسانده‌اند.

او افزود: «هنوز منتظر وخیم‌تر شدن شرایط هستیم چون ۴۰۰ هزار نفر از مردم در غرب موصل گرفتار هستند و وحشت و گرسنگی ممکن است هر لحظه‌ای ...ما را با موج گسترده آوارگان روبرو کند».

شبه‌نظامیان داعش در موصل اکنون در حال شکست و عقب‌نشینی هستند و شهرها و نقاط اصلی تحت کنترل آنها در سوریه نیز مورد حمله قرار گرفته است.

تخمین زده می‌شود که این گروه هنوز ۴۰ درصد از غرب موصل را در دست دارد و عملیات نظامی برای بازپس‌گیری این مناطق ممکن است هفته‌ها ادامه یابد.

نیروهای عراقی پنجشنبه صبح سوم فروردین عملیات خود را به خاطر هوای ابری که پوشش هوایی عملیات را دشوار می‌کند متوقف کردند.

به گفته یک سخنگوی پلیس، در ساعات بعد نیروهای پلیس خود را برای یک تهاجم دیگر به بافت قدیمی مرکز شهر آماده کردند.

او افزود: «دهها تن از تک تیراندازان داعش روی بام ساختمان‌ها در مرکز قدیمی شهر مستقر هستند و این برای سربازان ما خطرناک است. ما منتظر بهتر شدن وضع هوا هستیم تا حملات هوایی بتواند مواضع آنها را تضعیف کرده و زمینه پیشروی ما را فراهم کند».

کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهجویان در کنفرانس خبری خود در حمام العلیل واقع در ۲۰ کیلومتری جنوب موصل گفت: تعداد غیرنظامیانی که از موصل خارج می‌شوند رو به افزایش است و اکنون روزانه به‌طور متوسط رقمی بین ۸ تا ۱۲ هزار نفر به مراکزی که برای آوارگان احداث شده، می‌رسند.

مواد غذایی، سوخت و برق در شهر موصل به‌شدت کمیاب شده است.

او افزود: «مردم شروع کرده‌اند به سوزاندن مبلمان، لباس‌های کهنه، پلاستیک و هر چیز دیگری که به دست‌شان می‌رسد تا شب‌ها خود را گرم نگاه دارند. چون هنوز باران می‌بارد و به‌خصوص شب‌ها دمای هوا در حد قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌یابد».

«هر چه مردم مدت طولانی‌تری بدون غذا و سایر نیازهای اساسی بمانند احساس وحشت و اضطراب تشدید و تمایل آنها به فرار بیشتر خواهد شد. در عین حال تعداد کسانی که از شهر خارج می‌شوند رو به افزایش است چون نیروهای عراقی در حال پیشروی هستند و برای تعداد بیشتری از مردم خطر خروج از شهر کاهش یافته است».

عملیات باز پس‌گیری شهر موصل وارد ششمین ماه خود شده و نیروهای عراقی با حمایت هوایی ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا و کمک‌های مستشاری نظاميان آن کشور اکنون بخش شرقی و بیش از نیمی از بخش غربی شهر را در کنترل خود دارند.

گفته می‌شود ابوبکر البغدادی و سایر رهبران گروه داعش شهر را ترک کرده‌اند ولی نیروهای این گروه با تیراندازی از راه دور، پنهان شدن در بین غیرنظامیان، استفاده از خودروهایی که مواد منفجره در آن کار می‌گذارند و بمبگذاران انتحاری به نیروهای عراقی حمله می‌کنند.

مقامات نظامی آمریکا تخمین می‌زنند هنوز هم حدود دو هزار نیروی این گروه داخل شهر موصل باشند.

XS
SM
MD
LG