لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۱۹

ناظران سازمان ملل دولت سوریه را متهم به کشتار روستای تریمسه کردند


صحنه انفجاری در شهر حمص
صحنه انفجاری در شهر حمص
ناظران سازمان ملل متحد در سوریه، در گزارشی اولیه، نیروهای دولتی سوریه را متهم به انجام کشتار شامگاه پنجشنبه روستای تریمسه از توابع حماه کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ناظران سازمان ملل در گزارش خود گفته‌اند که کشتار تریمسه ادامه یکی از عملیات نیروی هوایی ارتش سوریه بود.

این گزارش با بیان اینکه وضعیت در استان حماه به شدت بحرانی است افزوده است: «نیروی هوایی سوریه به حملات خود به مناطق مسکونی شمال شهر حماه به شکلی گسترده ادامه می‌دهند.»

رویترز خاطرنشان کرده است که نیروهای دولتی سوریه مانع از ورود ناظران سازمان ملل به روستای تریمسه شدند.

از سویی کوفی عنان فرستاده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب به سوریه گفت که نیروهای دولتی این کشور در کشتار شامگاه پنجشنبه روستای تریمسه، اقدام به استفاده از سلاح سنگین کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز عنان در بیانیه‌ای با محکوم کردن این «وحشی‌گری‌ها»، شگفتی خود را از درگیری‌های سنگین، شمار زیاد کشته‌شدگان و زخمی‌ها و همچنین «استفاده از سلاح سنگین همچون توپخانه، تانک و هلیکوپتر» اعلام کرد.

مخالفان سوری نیروهای دولتی را مسئول این کشتار که در آن بیش از ۲۰۰ نفر کشته شده‌اند، می‌دانند. تلویزیون دولتی سوریه اما گزارش داده که «گروه‌های مسلح تروریست» اقدام به کشتن ده‌ها نفر در روستای تریمسه کرده‌اند.

هنوز مشخص نیست چه تعداد از کشته‌شدگان غیر نظامی هستند. شماری از فعالان به خبرگزاری فرانس پرس از درگیری میان نیروهای ارتش آزاد سوریه- مخالفان مسلح بشار اسد- و نیروهای دولتی خبر داده‌اند. بنا بر این گزارش، نیروهای دولتی اقدام به مقابله با حمله نیروهای «ارتش آزاد سوریه» به کاروان ارتش سوریه کرده‌اند.

جعفر از فعالان مخالف بشار اسد هم به شبکه شام نیوز گفته است که بسیاری از کشته‌شدگان از ارتش آزاد سوریه و بقیه غیر نظامی بوده‌اند.

از سوی دیگر به گزارش خبرگزاری فرانسه و به نقل از دیدبان حقوق بشر سوریه چندین نفر از کشته‌شدگان از اعضای «ارتش آزاد سوریه» بوده‌اند. به گفته این سازمان شماری از کشته‌شدگان اعدام شده بودند.

به دلیل جلوگیری از فعالیت خبرنگاران مستقل در سوریه، امکان تایید یا رد اطلاعات منتشره از منابع مستقل موجود نیست.

مخالفان: شورای امنیت دخالت کند

مخالفان نظام بشار اسد رئیس جمهور سوریه، خواستار دخالت شورای امنیت سازمان ملل متحد در کشورشان و صدور فوری فطعنامه‌ای قاطع علیه نظام حاکم در آن شدند.

شورای ملی سوریه که در آن طیف‌های گسترده‌ای از معترضان این کشور حضور دارند، با صدور بیانیه‌ای تاکید کرده است: «توقف این جنایت‌هایافسارگسیخته که موجودیت سوریه و همچنین امنیت و ثبات منطقه‌ای و بین المللی را در معرض تهدید قرار داده، نیازمند قطعنامه‌ای فوری و قاطع از سوی شورای امنیت برپایه بند هفتم میثاقنامه سازمان ملل است.»

بندهفتم منشور سازمان ملل متحد استفاده از اقدام‌های شدید را در صورت وجود تهدید علیه صلح را مجاز می‌کند. این اقدام‌ها از تحریم‌های شدید اقتصادی تا اقدام نظامی را در بر می‌گیرد.»

بیانیه شورای ملی سوریه افزوده است: «ما کشورهای عضو شورای امنیت را مسئول حمایت از سوری‌های بی‌دفاع و متوقف کردن جنایت‌های شرم‌آور می‌دانیم که تسا‌هل در برابر آنها لکه ننگی است که بر پیشانی انسانیت می‌نشیند.»

گروه اخوان المسلمین سوریه هم کوفی عنان و همچنین ایران و روسیه دو هم‌پیمان نظام بشار اسد را مسئول کشتار تریمسه دانسته است.

در همین حال، فعالان سوری تصاویری ویدویی منتشر کرده‌اند که مدعی هستند متعلق به کشتار تریمسه است. این تصاویر شماری از جنازه مردانی را نشان می‌دهد که خاک و خون صورت آنها رو پوشانده است.

نشست بی‌نتیجه شورای امنیت

از سویی، نشست شامگاه پنجشنبه شورای امنیت سازمان ملل متحد که در خصوص سوریه برگزار شده بود، بی‌نتیجه پایان یافت.

کشورهای غربی قصد داشتند پیش نویس قطعنامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل ارائه دهند که برای بشار اسد ضرب الاجلی ده روزه به منظور متوقف کردن استفاده از سلاح سنگین درمناطق مسکونی تعیین کرده است. برپایه این پیش نویس در صورت پایبندن نبودن نیروهای دولتی سوریه به این ضرب الاجل، تحریم‌های شدیدی علیه سوریه تصویب می‌شود.

اما روسیه تهدید کرد که در صورت مطرح شدن این پیش نویس، آن را وتو خواهد کرد. این مساله باعث شد کشورهای غربی از طرح پیش نویس قطعنامه خودداری کنند.

روسیه و چین تا کنون دو بار قطعنامه‌های شورای امنیت برای محکومیت خشونت‌های دولتی در سوریه را وتو کرده‌اند.

در همین حال وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که هفته آینده کوفی عنان و معترضان سوریه را برای گفت‌و‌گو به مسکو دعوت خواهد کرد. مسکو همچنین خواستار تحقیق در کشتار روستای تریمسه شد.

هفته گذشته نمایندگانی از اپوزیسیون سوریه به روسیه رفته بودند. اما بدون نتیجه این کشور را ترک کردند. رهبران شورای ملی سوریه پس از دیدار با مقام‌های روسی گفتند که سیاست‌های مسکو تنها به ادامه خشونت‌ها در سوریه کمک می‌کند.
XS
SM
MD
LG