لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۹

چندین کشته و زخمی در اعتراض‌های روز جمعه سوریه


 تصویر مربوط به ناآرامی‌های ۲۵ مارس در نزدیکی دمشق است.
تصویر مربوط به ناآرامی‌های ۲۵ مارس در نزدیکی دمشق است.

برپایه‌گزارش‌های منتشر شده، مخالفان در سوریه، پس از برگزاری نماز جمعه در چند شهر این کشور شعارهای ضدحکومتی سرداده‌اند و با تیراندازی نیروهای امنیتی چندین نفر کشته و زخمی شدند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک فعال حقوق بشر و یک شاهد عینی گزارش کرده است که دست کم ۹ نفر در ناآرامی‌های روز جمعه به دست نیروهای امنیتی کشته شده‌اند.

این خبرگزاری به نقل از یک شاهد عینی گزارش کرده است، در شهر دوما، واقع در ۱۵ کیلومتری شمال دمشق، پلیس به روی معترضانی که از مسجد بیرون می‌آمدند و به طرف پلیس سنگ پرتاب می‌کردند آتش گشود که به کشته شدن دست کم شش نفر انجامید.

این گزارش می‌افزاید، پلیس پیش از شلیک گلوله‌های جنگی،از گاز اشک‌آور برای متفرق کردن معترضان استفاده می‌کرد.

به گفته این شاهد عینی دهها نفر نیز در نتیجه زد و خود با پلیس زخمی و دهها تن دیگر نیز دستگیر شده‌اند.

این شاهد عینی در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه گفته است شمار معترضان در شهر دوما نزدیک به سه هزار نفر بوده است که پس از نماز جمعه از چندین مسجد به یکدیگر پیوسته‌ بودند.

در همین حال یک فعال حقوق بشر نیز به خبرگزاری فرانسه گفته است اعتراض‌ها در دهکده‌ای در نزدیک شهر درعا واقع در جنوب سوریه نیز دست کم سه کشته بجای گذاشته است.

شمار کشته‌شدگان در روز جمعه در سوریه هنوز از سوی منابع مستقل به تایید نرسیده است.

اين تظاهرات دو روز پس از سخنرانی بشار اسد، رئيس جمهوری سوريه، در مجلس اين کشور به وقوع پيوسته است.

اعتراض‌های مشابهی نيز در شهرهای لاذقيه و بانياس گزارش شده است.

پيشتر، مخالفان بشار اسد روز جمعه را به عنوان روز شهدا نامگذاری کرده و خواستار برگزاری تظاهرات به ياد «بيش از۷۰ نفری» شدند که در جريان تظاهرات ضد دولتی کشته شده‌اند.

سوريه از حدود دو هفته پيش شاهد تظاهرات ضد دولتی بوده است.

از سوی دیگر، خبرگزاری فرانسه گزارش داد که شهرهای کردنشين قامشلی و عامودا در شمال شرقی سوريه در روز جمعه صحنه تظاهرات ضد حکومتی بوده است.

اين خبرگزاری با اشاره به اينکه صدها کرد سوری در اين تظاهرات شرکت داشتند، نوشت که حدود ۲۰۰ نفر نيز در شهر حسکه در شمال شرقی سوريه تظاهرات کردند.

بر اساس اين گزارش، اين نخستين تظاهرات ضد دولتی در منطقه کردنشين سوريه به شمار می‌رود. در اين منطقه، حدود ۳۰۰ هزار کرد زندگی می‌کنند.

در همين حال، خبرگزاری دولتی سوريه، سانا، روز جمعه گزارش داد که به دستور بشار اسد، کميته‌ای را برای تحقيق در خصوص مرگ شهروندان و نيروهای امنيتی اين کشور تشکيل شده است.

سانا همچنين خبر داد که به دستور بشار اسد، کميته ديگری برای تعيين تکليف وضعيت ۱۵۰ هزار کرد در منطقه حسکه تشکيل شد.

بر اساس آمارگيری سال ۱۹۶۲ ميلادی، تاکنون به اين ۱۵۰ هزار نفر، تابعيت سوری داده نشده است.

XS
SM
MD
LG