لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۱

آمریکا: اگر سازمان ملل درباره سوریه اقدام نکند دیگر کشورها راسا وارد عمل می‌شوند


نیکی هیلی، ‌نماینده آمریکا در سازمان ملل.
نیکی هیلی، ‌نماینده آمریکا در سازمان ملل.

‌نماینده آمریکا در سازمان ملل هشدار داد اگر سازمان ملل نتواند درباره سوریه اقدام جمعی کند، کشورها مجبور خواهند شد که راسا وارد عمل شوند.

نیکی هیلی در نشست شورای امنیت که روز چهارشنبه ۱۶ فروردین برای بررسی پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا، بریتانیا و فرانسه در مورد حمله شیمیایی به ادلب تشکیل شد، گفت: «وقتی سازمان ملل دائما از انجام وظایف جمعی‌اش باز می‌ماند، زمانی می‌رسد که کشورهای‌مان مجبور می‌شوند راسا اقدام کنند».

نماینده آمریکا در سازمان ملل گفت بشار اسد، روسیه و ایران صلح در سوریه را منفعت خود نمی‌دانند.

وی تاکید کرد: «اگر روسیه به مسئولیت خود عمل کرده بود سلاح‌های شیمیایی دیگر وجود نداشت که رژیم سوریه از آن استفاده کند».

کشورهای غربی و از جمله آمریکا، نیروهای بشار اسد را متهم کرده‌اند که روز سه‌شنبه در شهرک خان شیخون در نزدیکی ادلب دست به حمله شیمیایی زده است.

آمریکا می‌گوید هواپیماهای سوری گاز اعصاب سارین روی خان شیخون ریخته‌اند. ولی روسیه می‌گوید منشاء گاز شیمیایی انبار شورشیان بوده که در اثر حمله هوایی نیروهای دولتی سوریه در محل پخش شده است.

روسیه روز چهارشنبه بار دیگر استفاده نیروهای بشار اسد از سلاح‌ شیمیایی در ادلب را رد کرد و بر حمایت مسکو از دمشق تاکید کرد.

با این حال دو مقام آمریکایی که خواسته‌اند نامشان فاش نشود، به رویترز گفته‌اند که ادعاهای روسیه با واقعیت مطابقت ندارد.

در پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه دولت بشار اسد مسئول این حمله شیمیایی اعلام شده است. وزارت خارجه روسیه این پیش‌نویس را «غیرقابل قبول» خوانده بود.

یک گروه امدادرسانی پزشکی در سوریه روز سه‌شنبه ۱۵ فروردین اعلام کرد بر اثر حمله شیمیایی در استان ادلب بین ۷۰ تا صد غیرنظامی کشته شده‌اند که بسیاری از آنها زن و کودک بودند.

XS
SM
MD
LG