لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۳

کتگره آمریکا کمک به فلسطینی‌ها را به حال تعلیق درآورد


تنها یک هفته پس از درخواست فلسطینی‌ها از سازمان ملل متحد برای پذیرش عضویت کامل کشور فلسطین در این سازمان، بنوشته روزنامه بریتانیایی ایندیپندنت، کنگره آمریکا انتقال دویست میلیون دلار کمک مالی جدید به تشکیلات خودگردان فلسطینی را به حالت تعلیق درآورده است.

رسانه‌های اسرائیلی شنبه مدعی شده‌اند که دلیل این اقدام کنگره، بیان ناخشنودی ایالات متحده از متوسل شدن حکومت خودگردانی به سازمان ملل است.

دویست میلیون دلار معادل حدود یک سوم از مبلغ کمک سالیانه آمریکا به حکومت فلسطینی است؛ در سال ۲۰۱۱ حدود چهارصد میلیون دلار دیگر انتقال یافته بود و قرار بود ۱۹۲ میلیون دلار به عنوان قسط پایانی کمک‌ها پیش از رسیدن سال جدید در اختیار فلسطینی‌ها قرار گیرد.

از سال ۲۰۰۸ بود که کنگره تصمیم گرفت هر سال ششصد میلیون دلار را به عنوان کمک بلاعوض، جهت تقویت حکومت فلسطینی، به دولت میانه روهای فلسطینی در رام الله اعطاء کند.

اکنون قطع کمک‌ها به مفهوم به مخاطره افتادن جدی اجرای پروژه‌هایی است که برای تقویت تأسیسات زیربنایی و تأمین امکانات رفاهی، برق، آب، طرح‌های تغذیه و پایه گذاری مؤسسات مورد نیاز برای ایجاد یک کشور در دست اجراء بوده است.

تصمیم به تعلیق کمک‌های کنگره به فلسطینی‌ها جدی‌ترین گام از سوی قانونگزاران آمریکایی در قبال فلسطینی‌ها برای بیان «خشم» خود از اقدام سیاسی محمود عباس، رییس حکومت خودگردان، محسوب می‌شود.

شماری از قانونگزاران کنگره پیشتر تهدید کرده بودند که در صورت روی آوردن فلسطینی‌ها به سازمان ملل به جای بازگشت به میز مذاکرات مستقیم با اسرائیل و تلاش برای رسیدن به استقلال فلسطینی در نتیجه پیمان نهایی صلح، کمک‌های مالی را به حکومت فلسطینی راکد می‌گذارند.

کنگره پیشاپیش گفته بود که «کمک مالی بیانگر پشتیبانی آمریکا از راه حل «دو کشور برای دو ملت»، و در نتیجه پیمان نهایی صلح بین طرفین است.

مقامات ارشد حکومت فلسطینی در واکنش‌های اولیه روز شنبه خود نسبت به تعلیق کمک‌های سالیانه‌ای که از آمریکا می‌گیرند، از رویکرد کنگره ابراز شگفتی کردند.

غسان الخطیب، سخنگوی حکومت خودگردانی، گفت «آمریکا به تنبیه دسته جمعی فلسطینی‌ها اقدام می‌کند» و افزود: «چنین گام‌هایی از عدالت به دور است و به طرح‌های انسان دوستانه و تأمین نیاز‌ها لطمه می‌زند».

به گفتۀ غسان الخطیب، «حکومت فلسطینی هیچ اقدام بد یا غیرقانونی مرتکب نشده است وعجیب است که به خاطر روی آوردن به سازمان ملل مجازات می‌شود».

بیل کلینتون، رییس جمهوری پیشین آمریکا و شمار دیگری از آمریکایی، ماه گذشته پیشاپیش به کنگره در مورد عواقب احتمال قطع کمک‌ها به فلسطینی‌ها هشدار داده بودند.

آقای کلینتون گفته بود «همگان به خوبی می‌دانند که کنگرۀ آمریکا بزرگ‌ترین نهاد جهانی در پشتیبانی از اسرائیل است و نیازی نیست که دوباره برای بیان این حمایت، به چنین اقدامی دست بزنند».

در این میان، کمیته ویژه‌ای که از سوی شورای امنیت برای بررسی درخواست فلسطینی‌ها جهت پذیرش عضویت کامل فلسطینی در سازمان ملل برپا شده است، جمعه شب نخستین جلسه خود را برگزار کرد.

اعضای کمیته در پایان این نشست که در پشت درهای بسته تشکیل شد، گفتند هنوز به جلسات دیگری برای بررسی پیشنهاد فلسطینی‌ها نیاز دارند؛ امری که ممکن است دستکم هفته‌ها به طول بکشد.

به گفته اعضای این کمیته ویژه، اما نیاز به جلسات بیشتر، به جامعه بین المللی هم فرصت بیشتری می‌دهد تا برای باز گرداندن اسرائیل و فلسطینی‌ها به مسیر مذاکرات مستقیم تلاش کند.

در همین حال، ژرار آرو، سفیر فرانسه در سازمان ملل، گفت کمیته ویژه باید متن درخواست فلسطینی‌ها را به هیئت کار‌شناسان ارائه کند تا آنها تعیین نمایند که آیا اصولاً این درخواست با شرایط سازمان ملل و اصول بین المللی و «صلح خواه بودن» همخوانی دارد یا خیر.

دولت اسرائیل درخواست‌های مطرح شده از سوی «کوارتت»، کمیته چهارجانبه صلح خاورمیانه را برای از سرگیری گفت‌و‌گوهای صلح پذیرفته است ولی کادر رهبری فلسطینی پنجشنبه دوباره دو شرط برای اجابت این درخواست‌ها عنوان کرد: لزوم قطع کامل ساخت و ساز اسرائیلی در قدس شرقی (بخش شرقی اورشلیم) و کرانه باختری و لزوم اشاره صریح به مرزهای سال ۱۹۶۷ به عنوان اساس مذاکرات.
XS
SM
MD
LG