لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۷

آمریکا: کنفرانس مبارزه با تروریسم ایران به طنز شبیه است


\
\
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری روز دوشنبه خود برگزاری کنفرانس مبارزه با تروریسم از سوی ایران را به طنز شبیه دانست و گفت که ایران خود فعال‌ترین پشتیبان تروریسم در جهان است.

ایران روز‌های شنبه و یکشنبه «اجلاس بین‌المللی مبارزه جهانی با تروریسم» را برگزار کرد که در آن شماری از رهبران منطقه‌ای و مقام‌های شماری از کشورها در آن شرکت کردند.

بان گی‌ مون، دبیر سازمان ملل متحد، نیز برای این اجلاس پیامی فرستاد که از سوی نماینده وی در این کنفرانس قرائت شد.

روز دوشنبه هنگامی که خبرنگاری نظر ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا،درباره شرکت ونزوئلا در این کنفرانس را جویا شد، وی گفت که نمی‌تواند درباره این تصمیم ونزوئلا نظری بدهد اما با این حال این کنفرانس را به طنز تشبیه کرد.

ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، گفت: «از نظر ما کاملا طنزآمیز است، که فعال‌ترین پشتیبان تروریسم، نشستی درباره تروریسم برگزار می‌کند.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود: «حمایت مالی، عملی و لجستیکی تروریست‌ها و گروه‌های شبه‌نظامی در خاورمیانه و آسیای مرکزی مانع تلاش‌ها برای ارتقای صلح و تهدیدی برای ثبات اقتصادی و تضعیف‌کننده رشد دموکراسی در منطقه است.»

در کنفرانس«اجلاس بین‌المللی مبارزه جهانی با تروریسم» افزون بر متحدان آمریکا نظیر حامد کرزی و جلال طالبانی، روسای جمهور افغانستان و عراق، کسانی چون عمرالبشیر، رئیس جمهور سودان نیز حضور داشتند که تحت تعقیب دادگاه جنایی بین‌المللی است.

عمرالبشیر که پس از تهران قرار بود به پکن برود، نتوانست از آسمان ترکمنستان عبور کند و مجبور شد به ایران بازگردد و در نهایت با یک روز تاخیر به چین رفت.

در این کنفرانس که با پیام آیت‌الله خامنه‌ای آغاز شد، رهبر جمهوری اسلامی، «آمریکا و انگلیس و برخی دولت‌های غربی» دارای «پرونده سیاه» در زمینه تروریسم دانست و حمایت آنها از اسرائیل را محکوم کرد.

محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران هم در این کنفرانس ضمن اشاره دوباره از هولوکاست و اسرائیل، گفت که کشتن اسامه بن‌لادن «نه برای مبارزه با تروریسم، بلکه فقط برای تامین یک خوراک تبلیغاتی درون جامعه آمریکا و جلب آرای مردم در انتخابات بود.»

محمود احمدی‌نژاد در آخرین سخنرانی خود در نیویورک حملات ۱۱ سپتامبر را زیر سئوال برد و خواستار تشکیل یک گروه حقیقت‌یاب در این باره شده بود.

در «اجلاس بین‌المللی مبارزه جهانی با تروریسم» بان گی مون، نماینده خود محمد رفیع الدین شاه را فرستاد که پیام دبیرکل سازمان ملل را قرائت کرد.

بان گی مون در این پیام گفته است: «سازمان ملل در سال های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۰ قطعنامه‌هایی در زمینه مبارزه با تروریسم تصویب کرد و برگزاری کنفرانس‌هایی نظیر اجلاس تهران می‌تواند کمک قابل توجهی به اجرای این قطعنامه‌ها کند. سازمان ملل متحد نقش مهمی در مبارزه با تروریسم دارد و امیدوارم اجلاس پربار تهران بتواند به اهداف عالی خود دست یابد.»

اعزام نماینده و ارسال پیام واکنش‌هایی را نیز در پی داشته است.

روزنامه جورازلیم پست گزارش داده است، هیلل نوئر، مدیر یک سازمان غیر دولتی به نام «دیده‌بان سازمان ملل» که مقر آن در ژنو است با انتقاد از این اقدام دبیرکل در نامه‌ای وی مورد سرزنش قرار داده است.

هیلل نوئر به پیام آیت‌الله خامنه‌ای اشاره کرده که وی در آن آمریکا و دول غربی را دارای «پرونده سیاه» در زمینه تروریسم دانسته است.

وی همچنین به حمایت ایران از گروه‌های ضداسرائیلی حماس، جهاد اسلامی و حزب الله لبنان نیز اشاره کرده است.
XS
SM
MD
LG